Israel-Online, 3. marts
2016
Intifada af had
Af Dan Harder
Monument
nær Ramallah, som hylder den 19-årige "martyr,"
Muhannad Halabi, der myrdede to civile israelere 3.
oktober 2015. Formen på stenen symboliserer ønsket
om en palæstinensisk stat omfattende hele Israel.
Hvad får en 19-årig jurastuderende
af god familie til at dræbe to uskyldige jøder
for derefter selv at blive skudt? Svaret er: 19 års
hjernevask.
Det palæstinensiske selvstyre har fra sin etablering
i 1994 systematisk opdraget hver ny generation i at
hade Israel og jøderne. Ethvert palæstinensisk
barn lærer, at det ypperste man kan nå her
i livet, er at blive "shahid," eller martyr,
ved at dræbe jøder.
Den seneste
palæstinensiske terrorkampagne har nu raset
i mere end fire måneder. Næsten dagligt
bliver jøder angrebet af unge palæstinensere,
mange af dem teenagere - i enkelte tilfælde børn
helt
ned til 13 og endog
11 år.
Vestlige observatører forsøger som altid
at forklare det uforståelige fænomen gennem
en vestlig logik. De mennesker må være desperate.
Det må være noget, Israel har gjort.
Og lad os bare få det overstået: Ja, der
er også problemer på den israelske side.
Ja, der er også gode grunde til at kritisere den
nuværende israelske regering og Netanyahu.
Men den her konflikt har to sider. Og der er et kæmpe
problem på den palæstinensiske side, som
vestlige medier ignorerer, og vestlige ledere nægter
at se i øjnene: At vores
skattepenge går direkte til hadpropaganda, støtte
til terrorisme og afvisning af den jødiske
stats ret til at eksistere. Det er et faktum, vi må
forholde os til. Uanset at der også er problemer
på den israelske side.
"Kniv-intifadaen" begyndte muligvis spontant
med unge palæstinenseres angreb på israelere
på Tempelbjerget. Men umiddelbart efter pustede
Mahmoud Abbas til ilden ved at proklamere, at man
ikke ville tillade jøders "beskidte fødder"
at betræde Al Aqsa-moskeen. Hans antisemitiske
budskab blev fulgt af en opfordring til at begå
mere vold: "Vi velsigner enhver dråbe blod,
der er spildt for Jerusalem, som er rent blod, blod
spildt for Allah, om Allah vil. Enhver martyr vil nå
paradis, og enhver såret vil blive belønnet
af Allah."
I sin tale
til FN's generalforsamling 30. september støttede
Abbas løgnen om, at Israel agter at ødelægge
Al Aqsa-moskeen: "[Israel må] indstille sin
brug af brutal magt for at gennemføre sine planer
om at underminere de muslimske og kristne helligdomme
i Jerusalem."
Herefter tog volden til, og det samme gjorde selvstyrets
propaganda.
Efter et israelsk forældrepar
1. oktober blev skudt ned på Vestbredden for
øjnene af deres fire børn, udtalte
et medlem af Fatahs centralkomité, at "ethvert
tiltag imod [bosætterne] er legitimt og lovligt."
Et medlem af PLO's eksekutivkomité kaldte på
selvstyrets tv dobbeltmordet for et udslag af "national
pligt."
Fatahs officielle Facebook- og Twitter-sider er derefter
eksploderet i hadpropaganda og opfordringer til vold
mod jøder. En tegning
på Fatahs Twitter-side forestiller en palæstinenser,
der spiller på en stor kniv, som var den en violin.
Den ledsagende tekst lovpriser de pågående
knivangreb mod jøder som "en symfoni af
kærlighed for Jerusalem."
Også de selvstyre-kontrollerede aviser hylder
"martyrerne," der har mistet livet under forsøg
på at dræbe tilfældige jøder.
En
tegning i avisen Al-Hayat Al-Jadida opfordrer direkte
børn til at kaste med sten mod jøder.
En
anden tegning i samme avis fremhæver palæstinensiske
kvinders deltagelse i volden.
Det palæstinensiske undervisningsministerium
ærede i oktober terroristerne ved at plante
oliventræer for dem. Formålet var at "demonstrere
dybden af forbindelsen mellem uddannelsessektoren og
den nationale og undervisningsmæssige kamp, og
loyaliteten overfor martyrernes blod."
Den 19-årige jurastuderende, Muhannad Halabi,
myrdede 3. oktober to civile israelere i Jerusalems
gamle by, og blev efterfølgende selv skudt. Selvstyrets
advokatforbund valgte derefter posthumt at tildele ham
en æresgrad i jura, samt at opkalde næste
års edsaflæggelsesceremoni efter den "heroiske
martyr." Og som det er kutyme i selvstyret, fik
Halabi desuden en
vej opkaldt efter sig i den by på Vestbredden,
han kom fra.
Støtten til "kniv-intifadaen"
er for længst "gone viral" på
de sociale netværk, hvor også "private"
aktører bidrager med inspiration. En kreativ
bruger har omdesignet Facebooks tommelfingerlogo til
en hånd, der holder en kniv. Et andet motiv, delt
af tusinder på Facebook, giver en anatomisk beskrivelse
af, hvor man præcis skal dolke en jøde
for at gøre maksimal skade.
Selvstyrets inflammatoriske propaganda fortsætter
ufortrødent i det nye år. Vicesekretær
i Fatahs centralkomité, Jibril
Rajoub, kaldte i januar de palæstinensere,
som er blevet dræbt under terrorangreb imod israelere,
for "en kilde til stolthed for os alle (...) Vi
i Fatah-bevægelsen velsigner og opmuntrer dem."
Selvstyrets sundhedsminister beskrev den israelske araber,
som 1. januar skød og dræbte to (og sårede
otte) på en bar i Tel Aviv, som "en af de
kæreste martyrer."
Budskabet er gået rent ind. En
opinionsanalyse foretaget af et palæstinensisk
analyseinstitut i december viste, at 67% af palæstinenserne
støttede knivangreb på jøder.
Den anti-israelske og antisemitiske propaganda gennemsyrer
ikke bare det palæstinensiske samfund og hele
den arabiske verden, men påvirker også arabere
bosiddende i demokratiske lande langt fra Mellemøsten.
I programmet "Arabiske
stemmer" på radioens P1 kunne man 23. oktober
høre en veltalende dansk-palæstinenser
gentage løgnen om, at Israel agter at ødelægge
Al Aqsa-moskeen.
Og uanset alle de socioøkonomiske forklaringer
på Omar el-Husseins terrorangreb herhjemme i februar
sidste år, er det på ingen måde tilfældigt,
at en
ung dansk-palæstinenser finder det naturligt at
dræbe en jøde på åben gade
i København.
Så ja, bosættelserne er et problem.
Men hvis palæstinensernes venner i Vesten, herunder
den danske regering og EU, virkelig ønsker israelsk-palæstinensisk
fred, er de nødt til at kræve et totalt
stop for propagandaen, så næste generation
af palæstinensere kan vokse op uden had. For hver
generation, der tabes til selvstyrets dødskult,
udskydes drømmen om et frit og fredeligt Palæstina.
Artiklen blev bragt
i Berlingske 7. februar 2016.
Tilbage
|