Israel-Online, 24. april
2023
Den israelske retsreform - hvad er op
og ned?
Af Dan Harder
Mange hundredtusinder af israelere demonstrerer imod
den foreslåede retsreform. Billedet er fra Tel
Aviv, 25. marts 2023.
Der udkæmpes i øjeblikket en hård
politisk kamp om en rekalibrering af magtbalancen i
det israelske demokrati. Nogle taler om demokratiets
endeligt og Israels premierminister, Benjamin Netanyahu,
som diktator eller "Kong Bibi." Andre mener,
at en reform er nødvendig for at redde demokratiet
fra en ikke-folkevalgt elite af dommere.
At det israelske demokrati er i krise, er åbenbart.
Men hvad handler sagen egentlig om? For at forstå
det må man begynde med baggrunden for krisen.
Den manglende grundlov
En væsentlig del af problematikken bunder i,
at Israel ikke har nogen grundlov. Det er der mange
årsager til, og det er svært at finde en
entydig forklaring. Ved oprettelsen i 1948 opfordrede
den jødiske stats grundlæggere i Israels
uafhængighedserklæring direkte til,
at en grundlov skulle forfattes til vedtagelse inden
1. oktober samme år. Men sådan gik det ikke.
Noget kunne tyde på, at selveste nationens fader,
Israels første premierminister, David Ben-Gurion,
bærer en del af ansvaret for den nuværende
situation. "Ville vort folk acceptere en situation,
hvor syv dommere ... kan underkende lovgivning, som
folket ønsker?," skal
han have sagt under en debat om emnet i 1950.
Det er interessant nok præcis samme argument,
som Israels nuværende regering bruger til at fremme
sine reformplaner.
Socialisten Ben-Gurion havde
angiveligt ikke fantasi til at forestille sig
et fremtidigt ikke-socialistisk flertal i det israelske
parlament. Han ønskede ikke, at "progressive"
kræfter skulle begrænses af en snærende,
reaktionær forfatning.
Et andet element er, at staten Israel blev skabt på
resterne af det britiske Palæstina-mandat, hvorfor
der i dag i det israelske retssystem findes reminiscenser
af britisk lovgivning. Storbritannien (og et
par tidligere kolonier som Canada og New Zealand) har
heller ikke
nogen forfatning, men regeres i stedet med udgangspunkt
i sædvaneret samt en række love og traktater
med særlig status.
Efter arbejdet på en israelsk forfatning blev
opgivet i begyndelsen af 1950'erne, er Israel på
samme måde blevet regeret med udgangspunkt i landets
uafhængighedserklæring og en serie såkaldte
basis-love,
som udstikker de fundamentale, principper for det israelske
demokrati.
Problemet er bare, at basis-lovene, trods deres særlige
status, i realiteten - i modsætning til en grundlov
som den danske - kan ændres af et simpelt flertal
i Israels parlament, Knesset. Derfor udgør Israels
højesteret i praksis den eneste beskyttelse af
mindretallet imod flertallets luner.
Højesterets udvidede magt
I det første halve hundrede år fungerede
det lidt skrøbelige, løst forankrede politiske
system forbavsende godt. En medvirkende årsag
har nok været, at landet i 30 år blev ledet
af den samme politiske centrum-venstrefløj, som
grundlagde nationen, og som højesteretsdommerne
ideologisk set også selv tilhørte. Konflikterne
mellem de to magtinstanser var derfor til at overse.
Efter højrefløjen med Menachem Begin
i spidsen i 1977 vandt magten, blev den balance imidlertid
udfordret, og de to instanser fik et mere anstrengt
forhold. Det fik op gennem 1980'erne og 1990'erne den
israelske højesteret - under den aktivistiske
højesteretspræsident Aharon
Barak - til egenhændigt at udvide sine
beføjelser på en række områder.
Højesteret gav sig selv lov til at underkende
lovgivning, som ellers var vedtaget med et flertal i
parlamentet. Og det på trods af, at en sådan
hjemmel slet
ikke er nedfældet i israelsk lov. Domstolen
udvidede også rammerne for, hvilke sager den i
det hele taget kunne behandle, ligesom den indførte
(dvs. opfandt) et "rimelighedsbegreb," som
den har brugt flittigt til at underkende israelske regeringers
administrative beslutninger.
Endelig besluttede højesteret, at den israelske
"statsadvokat,"
hvis opgave egentlig er at vejlede og repræsentere
regeringen i juridiske spørgsmål, fik magt
til også at underkende lovforslag fra regeringens
side. Ingen af de nævnte beføjelser findes
der lovgivningsmæssig hjemmel til.
Og ikke nok med at den israelske højesteret
gradvis har tiltaget sig en omfattende magt over det
parlamentariske niveau, så har den også
en tydelig politisk slagside til fordel for centrum-venstrefløjen,
som langt de fleste højesteretsdommerne selv
er rundet af. Det har vist sig i utallige domme, som
systematisk går
højrefløjen og religiøse grupper
imod. Israels højesteret er blevet det,
nogle kalder "den
mest aktivistiske højesteret i verden,"
og således en magtfuld politisk spiller, selvom
en domstol naturligvis burde være politisk neutral.
Højrefløjens reformprogram
Selvom problemet med den "politiske" højesteret
er blevet diskuteret heftigt i årtier, har der
af forståelige grunde ikke været stor interesse
fra den israelske centrum-venstrefløjs side for
at ændre på situationen. I november fik
Israel så - endelig, set med højrefløjens
øjne - en ren højreregering, som kunne
tage fat på at løse problemet.
Den nye regering er gået hårdhændet
til værks med en omfattende reformpakke, bestående
af en række individuelle lovforslag, som alle
har til formål at svække den aktivistiske,
angiveligt venstreorienterede, domstol og forskyde magten
tilbage til parlamentet. Argumentet er, at folket skal
have lov til at gennemføre de love, der er flertal
for. Præcis Ben-Gurions argument fra dengang i
1950, hvor venstrefløjen havde flertallet.
Et af de mest diskuterede forslag handler om sammensætningen
af den komite, som vælger nye højesteretsdommere,
når de siddende skal pensioneres (typisk når
de fylder 70 år). Komiteen består i dag
af tre højesteretsdommere, to medlemmer af det
israelske "advokatsamfund,"
tre repræsentanter for regeringen og et medlem
af oppositionen.
Som det ses, har juristerne, med fem medlemmer, vetoret
i komiteen. Hvis påstanden om, at dommerstanden
generelt befinder sig politisk på centrum-venstrefløjen,
står til troende, vil en potentiel centrum-venstreregering
endda kunne mønstre op til otte ud af ni medlemmer
på sin side, mens en højreregering må
nøjes med tre.
Den nuværende regering ønsker derfor
at ændre balancen, så den til enhver tid
siddende regering får vetoret. Opgaven er nu at
finde en løsning, som tilgodeser det israelske
samfund i en bred forstand.
Tilsidesættelsesklausulen
Det allermest vidtgående lovforslag, som virkelig
har bragt sindene i kog, både i Israel og internationalt,
er den såkaldte "tilsidesættelsesklausul,"
som vil give parlamentet mulighed for at tilsidesætte
højesterets eventuelle underkendelse af et lovforslag,
som ellers nyder flertal i Knesset.
Da Israel (i modsætning til Danmark) har tradition
for flertalsregeringer, vil det betyde, at enhver regering
i princippet vil kunne gennemtvinge en lov om hvad som
helst. Eksempelvis en begrænsning af ytringsfriheden
eller valgretten. Det er ikke sandsynligt, at det vil
gå så galt, men risikoen eksisterer. Derfor
har selv fortalere
for en reform advaret om, at en sådan
lov vil være for risikabel.
Det er usandsynligt, at regeringen får vedtaget
lovforslaget som fremsat. En bedre løsning kunne
være, at Israels basis-love ikke kan slås
ned af højesteret, men til gengæld kun
kan vedtages med et særligt flertal, eksempelvis
70 ud af Knessets 120 medlemmer, og at der efterfølgende
ligeledes skal 70 stemmer til at ændre loven.
Flere andre løsningsmodeller har også været
på tale.
Netanyahus rolle
I Danmark får man let det indtryk, at premierminister
Netanyahus formål med svækkelsen af højesteret
er at redde ham selv, personligt, ud af den kattepine,
som udgøres af tre anklager om magtmisbrug og
korruption, som i øjeblikket verserer imod ham
ved de israelske domstole. Også i Israel fyger
det med beskyldninger af den art.
Mens man ikke helt kan udelukke, at Netanyahu har
tanker eller planer i den retning, er der dog indtil
videre intet i de fremlagte lovforslag, som direkte
vil kunne bringe premierministeren ud af fedtefadet.
Netanyahus rolle består nok snarere i, at han,
som sekulær højrefløjspolitiker,
har skuffet sine naturlige samarbejdspartnere på
højre- og midterfløjen så mange
gange, at de ikke længere vil sidde i regering
med ham. Han har derfor, i sin insisteren på at
genvinde magten, set sig nødsaget til at alliere
sig med nogle religiøse partier, som han egentlig
ikke har så meget til fælles med.
De to ultraortodokse partier i Netanyahus nuværende
regering har faktisk været bannerførere
for "tilsidesættelsesklausulen" med
det formål, at få vedtaget lovgivning, som
giver særrettigheder til det ultraortodokse mindretal,
eksempelvis offentlige ydelser og fritagelse fra militærtjeneste.
Så de mest vidtgående forslag er egentlig
ikke primært Netanyahus værk. Ironisk nok
er det nu de ortodokse partier, som, i lyset af den
massive folkelige modstand, har anbefalet
Netanyahu at sætte reformprocessen på
pause og forhandle med oppositionen. Flere medlemmer
fra Netanyahus Likud-parti har
ligeledes opfordret til indgåelse af et
kompromis baseret på en bredere konsensus. Senest
har Netanyahu selv udtalt, at en vedtagelse af tilsidesættelsesklausulen
i den foreslåede form "ikke
kommer til at ske."
Som de seneste begivenheder har demonstreret, er demokratiet
i Israel dybt forankret i befolkningen. Ingen i Israel,
heller ikke regeringen, ønsker demokratiet afskaffet.
Opgaven er nu at genfinde den rette magtbalance mellem
de demokratiske institutioner. Det bedst mulige udfald
af den nuværende krise vil være, hvis Israel
endelig får sin grundlov. Men et kompromis om
en reform kan også gøre det. Det er muligt,
hvis viljen er tilstede.
Læs også:
Klumme
- Beklager, Gitte Seeberg, Israels demokrati vil overleve,
7. marts 2023
Tilbage
|