Israel-Online,
14. august 2007
Det legitime jødehad
Af Dan Harder
I et indlæg i Jyllands-Posten 7.
august 2007 beskriver Mikael Hasle sig selv som "en
arg modstander af [Israels] særlige form for imperialisme
og undertrykkelse", hvilket han begrunder med at
"Israel i mere end 40 år har opretholdt en
ulovlig besættelse af blandt andet Vestbredden".
Ovennævnte er måske nok desværre
"elementær viden", som Mikael Hasle
kalder det, men det er ikke desto mindre forkert. Israels
ret til at holde Vestbredden besat er faktisk rodfæstet
i FNs sikkerhedsråds resolution 242, der kræver
tilbagetrækning af israelske tropper fra en ikke
nærmere specificeret del (afgjort gennem forhandling)
af det besatte land, til gengæld for arabisk anerkendelse
af Israel og garanti for dets sikkerhed.
Resolution 242 bruges i dag som propagandamiddel imod
Israel, men realiteten er, at Israel var med til at
forhandle resolutionen på plads, og derfor umiddelbart
efter accepterede den. Den samlede Arabiske Liga afviste
blankt resolutionens princip om "land for fred".
Konfliktens kerne var - i 1967 som i dag - ikke besættelse
eller landområdernes fordeling, men hvorvidt den
jødiske stat skal have lov til at eksistere.
Mikael Hasle berører også spørgsmålet
om forskellen mellem antisemitisme og det at være
"mod Israel". Glødende kritikere af
Israel har i årevis hævdet at der findes
et legitimt - skal vi sige stuerent - had til Israel,
kaldet anti-zionisme. Altså ønsket om at
en nation skal ophøre med at eksistere. Spørgsmålet
er om det er sandt.
Siden Anden Verdenskrig har klassisk antisemitisme
- hvor hadet og løgnene rettes mod jøder
som individer - ikke været gangbar i Europa. Men
spørgsmålet er, om det at nægte ét
enkelt folk en rettighed, som er alle andre folkeslag
forundt, nemlig retten til selvbestemmelse, ikke er
en form for racisme. Og racisme imod jøderne
hedder nu engang antisemitisme.
Det er kun en skærpende omstændighed at
hele argumenta-tionen imod Israel bygger på løgne,
propaganda og historisk revisionisme.
Det at racisten eller antisemitten ikke vil vedkende
sig sit had, beviser ikke vedkommendes uskyld. Lader
man sig forblænde af sine følelser i sådan
et omfang, at man er villig til at tilsidesætte
enhver information, der ikke passer i ens kram, bør
man nok stoppe op og spørge sig selv om man er
ude på et sidespor.
Tilbage
|