Israel-Online, 3. juni
2009
Et arabisk Palæstina for et jødisk
Israel
Af Dan Harder
Tag ikke fejl. Palæstinenserne kæmper
stadig for at ødelægge Israel. Som den
angiveligt moderate Mahmoud
Abbas udtalte til en jordansk avis i 2008: "I
øjeblikket er jeg imod væbnet kamp, siden
vi er ude af stand til at udkæmpe den, men i fremtiden
kan tingene ændre sig."
Den primære forhindring for en fredsaftale mellem
Israel og palæstinenserne er hverken jødiske
bosættelser, palæstinensiske flygtninge
eller spørgsmålet om fremtidige grænser.
Konfliktens kerne har intet med besættelse eller
sikkerhedshegn at gøre, men alene med arabisk
modvilje imod at acceptere nogen form for jødisk
selvbestemmelse i nogen som helst del af Palæstina,
hvor lille den del end måtte være.
Enhver der kender til områdets
historie (og det er desværre ikke så
mange, kunne man tilføje) vil vide, at de palæstinensiske
arabere i snart 100 år systematisk har afvist
ethvert kompromis med jøderne i Palæstina.
I 1920'erne afviste den arabiske ledelse at indgå
i forhandlinger om en magtdeling med jøderne.
I 1937 afviste man en engelsk delingsplan, der ville
have givet araberne 80% af Palæstina.
I 1947 afviste araberne, som de fleste ved, FNs delingsplan,
der ville have opdelt området i to omtrent lige
store dele. Mens Gaza og Vestbredden i perioden 1949-67
var besat af henholdsvis Egypten og Jordan var der ingen
tale om at oprette en - selv midlertidig - palæstinensisk,
arabisk stat. Al fokus var alene på Israels ødelæggelse.
Først efter Israel i 1967 slog endnu
en arabisk angrebskrig tilbage på
tre fronter og fik kontrol med Gaza og Vestbredden,
begyndte de palæstinensiske arabere (der nu var
blevet til "palæstinensere") at gøre
krav på disse områder. Men prisen - anerkendelse
af den jødiske stats ret til at eksistere - var
for høj. En samlet arabisk verden afviste
samme år al snak om anerkendelse, fred eller forhandling
med Israel.
Oslo-processen i 1990'erne kuldsejlede, da Arafat i
sommeren 2000 afviste en plan, der ville have givet
palæstinenserne hele Gaza og næsten hele
Vestbredden som stat med Østjerusalem som hovedstad.
Begrundelsen var, at man hverken var rede til at anerkende
jødiske krav på dele af Jerusalem, eller
ville afstå retten til at oversvømme Israel
med efterkommere af palæstinensiske flygtninge,
hvilket med tiden ville undergrave Israels jødiske
identitet.
Hvis man tror, at den "moderate" ledelse
under Mahmoud Abbas har vendt fortidens kompromisløshed
ryggen, tager man fejl. Abbas'
udtalelser til den jordanske avis Al-Dustour
i februar 2008 er i direkte modstrid med PLOs
officielle løfte i 1993 om at afstå
fra al form for vold overfor Israel, og om fremover
at løse alle udestående spørgsmål
gennem forhandling. Tværtimod, ved at holde muligheden
åben for en tilbagevenden til "væbnet
kamp" (altså terrorisme), signalerer Abbas,
at han og Fatah stadig følger PLOs originale
plan om at ødelægge Israel i stadier gennem
en kombination af diplomati og vold.
I et interview
vist på TV-stationen Al-Jazeera 27. marts
2009 kastede Saeb Erekat, den palæstinensiske
chefforhandler for både Arafat og Abbas, endnu
mere lys over det "moderate" Fatahs holdning
til tostatsløsningen. Han erindrer, at Arafat
afslog Bill Clintons forslag ved Camp David-forhandlingerne
i sommeren 2000, fordi han afviste ethvert jødisk
tilhørsforhold til Jerusalems Gamle By samt Tempelbjerget,
som menes at være der, hvor det jødiske
tempel stod, indtil det
blev ødelagt af romerne.
Ifølge Erekat skal Arafat have sagt til Clinton:
"Jeg vil ikke være en forræder.
Nogen vil komme og befri [Jerusalem] efter 10, 50
eller 100 år. Jerusalem vil ikke blive andet
end hovedstad i den palæstinensiske stat, og
der er intet nedenunder eller ovenover Haram Al-Sharif
[det arabiske navn for Tempelbjerget] bortset
fra Allah." (Al-Jazeera, 27. marts 2009).
Under forhandlinger med den israelske premierminister
Ehud Olmert sidste år indtog Mahmoud Abbas, ifølge
Erekat, den samme holdning:
"Jeg er ikke på en markedsplads eller
i en basar. Jeg kom for at demarkere Palæstinas
grænser - grænserne fra 4. juni, 1967
[dagen før Seksdageskrigen]
- uden at fratrække en eneste tomme,
og uden at fjerne en eneste sten fra Jerusalem, eller
fra de hellige kristne og muslimske steder."
Ved fortsat at nægte at anerkende nogen som helst
form for jødisk tilknytning til det, som jøder
i årtusinder har anset for deres helligste sted,
og ved til stadighed at modarbejde selve kernen i tostatsløsningen,
nemlig opdelingen af Palæstina i både
en jødisk og en arabisk stat, blokerer den
palæstinensiske ledelse for den fredelige løsning,
som langt de fleste israelere, og antageligt også
hovedparten af palæstinensere, higer efter.
Tilbage
|