Israel-Online, 24. december
2009
Fred og bosættelser
Af Dan Harder
Det er dygtigt gjort, når det er
lykkedes den palæstinensiske ledelse og andre
af Israels modstandere at fremstille de israelske bosættelser
på Vestbredden og i Østjerusalem som den
primære forhindring for fred i området.
Selv den amerikanske præsidet Obama er, i sit
ønske om at forbedre USAs relationer til den
arabiske verden, hoppet med på vognen. Men en
usandhed bliver ikke mere sand af at blive gentaget
i det uendelige.
Det er uomtvisteligt, at de fortsatte udvidelser af
bosættelserne med nye boliger er en torn i øjet
på palæstinenserne. Men længere holder
argumenterne heller ikke.
|
|
Kortet
ovenfor illustrerer Bill
Clintons vision for en palæsti-
nensisk stat i Gaza og det
meste af Vestbredden. |
Det er - trods endeløse gentagelser - ikke rigtigt,
at udvidelsen af bosættelserne i fysisk forstand
truer dannelsen af en palæstinensisk stat.
Med et enkelt blik på landkortet kan man konstatere,
at selv udvidelsen af bosættelserne omkring Østjerusalem
(eksempelvis en forbindelse af Jerusalem med den største
bosættelse, Ma'ale Adumim, en forstad til Jerusalem
med 30.000 indbyggere) ikke ville skære Vestbredden
i to, som det hævdes.
På østsiden af byen er der stadig 23 km
til grænsen med Jordan imod 30 km fra Vestjerusalem
til Jordan. En palæstinensisk stat ville altså
blot blive 7 km slankere på det smalleste sted.
Det er ren og skær propaganda.
Man kan mene, hvad man vil, om Israels bosættelsespolitik.
Og nærværende debattør har da heller
ikke noget hedt ønske om, at Israel skal bevare
eller stramme grebet om Vestbredden, selvom området
på bibelsk tid udgjorde hjertelandet i det historiske
Israel. Tværtimod ville jeg med største
glæde se Israel bytte Vestbredden og Østjerusalem
for en varig og ægte fred med palæstinenserne.
Men man skal heller ikke være naiv: Der foregår
en kamp om kontrollen med landet, og for tiden har israelerne
overtaget, hvorfor det kun er naturligt, at man søger
at forbedre sin position. Som eksperiment kan man bare
prøve at forestille sig, hvordan det ville se
ud, hvis araberne havde det militære overtag.
Det er også vigtigt at forstå, at den nuværende
ekspansion af bosættelserne befinder sig på
et meget beskedent niveau set i forhold til sit egentlige
potentiale. Der er i årevis ikke blevet etableret
nye bosættelser. Og de bosættelser, hvori
der bliver godkendt nye byggerier, er stort set kun
områder, som Israel regner med, eller håber
på, at kunne beholde som del af en fredsaftale
med palæstinenserne. Det drejer sig først
og fremmest om dem, der ligger tæt på "den
grønne linie," våbenstilstandslinien
mellem Israel og Vestbredden indtil 1967.
Man kan derfor sige, at den nuværende bosættelsespolitik,
snarere end at være en forhindring for fred, er
tilrettelagt med en kommende fredsaftale for øje.
Og da ovennævnte bosættelsesblokke efter
al sandsynlighed også fremover vil være
en del af Israel, giver det ikke meget mening at blokere
for deres fortsatte udvikling, mens man venter på,
at palæstinenserne skulle blive interesserede
i - og ikke mindst i stand til - at indgå en fredsaftale.
Der er heller ingen logik i den palæstinensiske
position, ifølge hvilken man nægter at
forhandle, sålænge der stadig bygges boliger
i bosættelserne. Det er jo netop en fredsaftale,
som endeligt vil afgøre, hvor Israel fortsat
kan bygge, og hvilken skæbne de øvrige
bosættelser vil få. Man får fornemmelsen
af, at spørgsmålet om bosættelserne
er en kærkommen undskyldning for ikke at gå
i dialog.
Man kan selvfølgelig med en vis rimelighed hævde,
at det ville være en fin gestus fra israelsk side,
hvis man helt indstillede udvidelsen af bosættelserne
- en såkaldt "confidence-building measure,"
på linie med nedlæggelse af vejspærringer,
kontrolposter o. lign.
Men der er intet historisk belæg for, at den
slags tillidsskabende foranstaltninger har skabt mere
kompromisvilje på den palæstinensiske side.
Faktisk fremgår det med al tydelighed, at enhver
opblødning af den israelske linie til alle tider
er blevet anset af Israels arabiske modstandere som
et svaghedstegn, som snart er blevet udnyttet til at
rette nye angreb på israelere.
Det har vi set utallige gange på Vestbredden
og i forbindelse med Israels ensidige tilbagetrækninger
fra Libanon og Gaza. Af tiltag, der har virket i forhold
til at dæmme op for angreb på Israel, kan
derimod nævnes den israelske militæroperation
"Defensive Shield" i 2002, hvor Israel geninvaderede
de største byer på Vestbredden, efter de
i en del år havde været under palæstinensisk
kontrol, konstruktionen af sikkerhedsbarrieren og Israels
optrapning af klapjagten på palæstinensiske
terrorister.
Disse tiltag har, mere effektivt end noget andet, bragt
terrorangrebene mod israelske civile ned på et
absolut minimum. I forhold til Hizbollah i Libanon og
Hamas i Gaza, har de to militæroperationer i henholdsvis
sommeren 2006 og vinteren 2008-09 lagt en effektiv dæmper
på motivationen til at angribe Israel fra disse
områder.
Så når man fremfører argumentet,
at Israel bør vise kompromisvilje for at få
palæstinenserne til at gøre det samme,
er det i bedste fald, fordi man ikke forstår den
arabiske logik, i værste fald fordi man taler
imod bedre vidende. Kompromisvilje avler ikke kompromisvilje
i den arabiske verden, tværtimod. Den slags opfattes
som et svaghedstegn, der med det samme genererer mere
kampiver.
Den underliggende årsag er, at der slet ikke
er nogen kompromisvilje på den palæstinensiske
side. Målet om en ægte tostatsløsning
- to stater for to folk, én arabisk og én
jødisk - deles kun af det internationale samfund
og et flertal af israelerne. Ikke af araberne. Når
de taler om tostatsløsningen, taler de om én
arabisk stat i Gaza og Vestbredden samt en multietnisk
stat, Israel, som med tiden også vil få
arabisk flertal, hvorved den jødiske stat vil
ophøre med at eksistere.
Det eneste, der kan skabe kompromisvilje på den
arabiske side, er hvis man anser det for absolut umuligt
at opnå sit egentlige mål om at ødelægge
den jødiske stat. Kun da vil der være mulighed
for, at araberne vil kunne acceptere en ægte tostatsløsning
- den type løsning, som blev vedtaget af FN i
1947, og accepteret af Palæstinas jøder,
men afvist af den samlede arabiske verden, nemlig idéen
om to stater for to folk.
Det er den udfordring, det internationale samfund burde
kaste sig over. I stedet for at spilde tiden med at
forkusere ensidigt på en hel eller delvis fastfrysning
af boligbyggeri i bosættelserne, bør den
amerikanske præsident Obama, når han er
færdig med at tækkes de diktatoriske, Holocaust-benægtende,
arabiske politistater, vende blikket mod den egentlige
udfordring: at overbevise palæstinenserne og den
arabiske verden om, at eksistensen af en jødisk
stat i Mellemøsten er permanent.
Tilbage
|