Israel-Online, 6. februar
2018
UNRWA: FN-organisationen som skaber
palæstinensiske flygtninge
Af Pierre Rehov, journalist, forfatter
og instruktør af dokumentarfilm om palæstinensiske
og jødiske flygtninge
Oversat til dansk af Mette Thomsen
I forbindelse med bebudede budgetnedskæringer
erklærede
den amerikanske regering for nylig, at man kraftigt
vil beskære sin økonomiske støtte
til UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for
Palestine Refugees). USA's ambassadør til FN,
Nikki Haley, ønskede en direkte annullering af
den årlige støtte på 364 millioner
dollars til FN-agenturet, så længe det ikke
indfører reformer og gennemsigtighed, men udenrigsminister
Rex Tillerson stillede sig lige nu tilfreds med at halvere
den første støtteoverførsel, som
oprindelig lød på 125 millioner dollars.
Kernen i denne sag er den amerikanske
præsident, Donald Trumps ønske om at standse
al finansiering til agenturer og internationale organisationer,
som ikke afspejler amerikanske interesser. Der er imidlertid
også fra den nye regerings side tale om en 180-graders
kovending af den amerikanske position i forhold til
den arabisk-israelske konflikt. Man synes fast besluttet
på ikke at begå de samme fejl – og
gå i de samme fælder – som tidligere
regeringer.
I videoen demonstreres det, hvordan UNRWA's skoler deltager
i indoktrineringen af palæstinensiske børn
til had og vold mod jøder.
Allerførst, hvad er UNRWA?
UNRWA, som blev oprettet i december 1949
på et ét-årigt mandat, havde fra
starten til formål at hjælpe med at genbosætte
de 600.000 palæstinensiske arabere, som var flygtet
fra konfliktzonen under staten Israels gendannelse,
efter at fem arabiske hære havde angrebet landet
- og tabt.
Årsagerne til dette eksil var trefoldige,
ifølge adskillige meningsmålinger som blev
foretaget i flygtningelejre og opsummeret i en artikel
af Tibor Mende, offentliggjort i den franske avis Le
Monde den 21. april 1951:
"Nogle ønskede ikke at
bo i en jødisk stat, andre flygtede fra krigshandlingerne
og kunne ikke vende hjem, da disse var ophørt.
Mange flere rejste, fordi de fik at vide, at det kun
ville vare nogle få dage, højst nogle
få uger, og at de kunne vende tilbage sammen
med de triumferende arabiske hære."
Overraskende nok (eller måske ikke)
blev der aldrig oprettet et tilsvarende kontor til at
hjælpe de 870.000 jøder, som blev smidt
ud og plyndret af flertallet af de arabisk-muslimske
lande mellem 1948 og 1974 - herunder dem, der med militærmagt
blev tvunget ud af Judæa og Samaria af det hashemitiske
kongedømme Jordan, som skyndte sig at give regionen
et nyt navn, "Vestbredden", efter ulovligt
at have annekteret den i 1948.
Det er sandt, at de fleste af de jøder,
som blev fordrevet fra arabiske lande, blev budt velkommen
i Israel og i den vestlige verden, hvorimod intet arabisk
land med grænse op til Israel, med Jordan som
eneste undtagelse, foretog sig det mindste for at hjælpe
deres egne ofre i en konflikt, som araberne havde påbegyndt.
Tilsyneladende foretrak de i stedet at lade deres religiøse
trosfæller vantrives
under forfærdelige forhold, formentlig i et
forsøg på at placere skylden for deres
lidelser på Israel.
I 1950, da Canadas general Howard Kennedy
og Sir Henry Knight, som var UNRWA's første ledere,
indså, at deres arbejde var umuligt på grund
af politiseringen af den humanitære krise, som
var deres arbejdsområde, og at deres mandat ikke
kunne opfyldes på så kort tid, blev et medlem
af det engelske parlament for Labour, Richard Crossrian,
opfordret til at forklare nederlaget i House of Commons.
Hans svar, som blev gengivet af Mende i Le Monde, var
sigende:
"Så længe vi overlader
det til de Forenede Nationer at gøre noget
alvorligt ved bosættelsen af flygtninge, bedrager
vi blot os selv, for de Forenede Nationer er en politisk
organisation. Dér findes den Arabiske Liga
og hele den Arabiske Ligas politik. Den Arabiske Liga
har brug for flygtningeproblemet for at bevare sit
sammenhold imod Israel. Bosættelse af flygtningene
ville berøve dem deres vigtigste klagemål
... "
Denne udtalelse giver muligvis den bedste
forklaring på den kendsgerning, at UNRWA, der
som nævnt blev oprettet til at fungere i ét
år, stadig er i funktion 70 år senere.
I løbet af syv årtier er det lille humanitære
agentur blevet til et uhyre. UNRWA har i dag ansvaret
for mere end fem millioner sjæle, hvoraf kun omkring
20.000 burde opfattes som flygtninge ifølge FN's
definition, som er gældende for millioner
af fordrevne rundt om i verden... med palæstinenserne
som den interessante undtagelse.
"En flygtning er - ifølge
konventionen af 28. juli 1951 - en person, som er
blevet tvunget til at flygte fra sit land på
grund af forfølgelse, krig eller vold. En flygtning
har en velbegrundet frygt for forfølgelse på
grund af race, religion, nationalitet, politisk holdning
eller medlemskab af en bestemt social gruppe. Højst
sandsynlig kan vedkommende ikke vende hjem eller er
bange for at gøre det. Krig og etnisk, stammebetinget
og religiøs vold er de primære årsager
til, at flygtninge flygter fra deres land..."
Derfor kan, ifølge FN's egen definition,
en status som "flygtning" ikke overføres
fra generation til generation – sådan som
det bekvemt er sket for palæstinenserne. Der er
ingen grund til at betragte en palæstinenser med
et europæisk, amerikansk eller jordansk pas som
flygtning. Undtagen for UNRWA.
Lad os sammenligne nogle tal:
Alle flygtninge i hele verden (bortset fra palæstinenserne)
bliver hjulpet af FN's Højkommissariat for
Flygtninge (UNHCR). En personalestab på 10.966
ledere og ansatte forsøger at hjælpe
65,6 millioner ofre, fra Congo til Myanmar.
UNRWA har ansat 30.627 ledere og 21.571 undervisere
til at sørge for efterkommerne efter palæstinensiske
flygtninge, hvis antal, selv inklusive kravene om
angiveligt nedarvet flygtningestatus, ligger ti gange
lavere end antallet af alle andre fordrevne personer.
Med andre ord, selv hvis man accepterer
den ubrugelige definition på begrebet "flygtning"
– som benyttes ikke alene om de eksilerede fra
1948, men også om deres efterkommere – så
modtager hver eneste af disse begunstigede en humanitær
og økonomisk hjælp, der er tilnærmelsesvis
50 gange større end den til afrikanske eller
asiatiske ofre for forfølgelse.
UNRWA's årsbudget ligger tæt
på 1 milliard dollars, hvoraf mere end en tredjedel
dækkes af USA. Vent, der er mere: I modsætning
til andre humanitære FN-agenturer har det agentur,
der tager sig af efterkommerne efter palæstinensiske
flygtninge, en pensionsfond
-- og pensioner på børserne i diverse lande
løber op i mere end halvanden milliard dollars.
Disse tal er astronomiske og understreger blot UNRWA's
mange afvigelser.
For det første, ifølge
UNRWA:
"en flygtning fra Palæstina
er en person, hvis oprindelige opholdssted var Palæstina
mellem juni 1946 og maj 1948, og som mistede både
sit hjem og sin næringsvej på grund af
den arabisk-israelske konflikt i 1948."
Det fremgår klart, at en hvilken
som helst immigrantarbejder eller gæst, uanset
vedkommendes oprindelse, hermed kunne optages i UNRWA's
statistik, såfremt han kunne påvise, at
han havde tilbragt blot disse to år i det, der
derefter blev til Israel.
Yasser Arafats levnedsskildrer, Said Aburish, flygtning
fra den nordlige del af Israel og tidligere rådgiver
for Iraks afdøde præsident, Saddam Hussein,
afslørede andre afvigelser, da han blev interviewet
af nærværende forfatter:
"Efter at FN overtog palæstinenserne,
begyndte de at begrave deres døde om natten,
uden at indberette det, i den hensigt at dele deres
rationer. Som følge heraf lå den officielle
dødsrate i lejrene tæt på nul i
næsten 20 år. Desuden var der masser af
bevægelse mellem lejrene. Men disse flytninger
blev sjældent indberettet, så en palæstinenser
kunne optræde i flere lejre på samme tid,
hvilket multiplicerede den økonomiske støtte,
han var berettiget til, mange gange." (Interview
ved forfatteren i 2006, optrædende i dokumentaren
"From the River to the Sea" (Fra floden
til havet).)
Men når det drejer sig om UNRWA,
mister de betegnelser, som bruges til at beskrive dets
opgave, hurtigt al mening. Forstæderne til Jenin
og Ramallah, der består af mindre luksusboliger
tæt ved nogle overbefolkede beboelsesområder,
bliver for eksempel fortsat kaldt for "flygtningelejre,"
selvom telte og ildsteder for længst er blevet
erstattet af solide konstruktioner, og det hele er forsynet
med kloakering og elektricitet.
For at citere den tidligere minister
og historieprofessor Shlomo Ben Ami i et interview med
forfatteren i maj 2006: "Administrationer har,
for at overleve, en tendens til at eviggøre det
problem, de er sat til at løse."
UNRWA er vokset voldsomt – stort
set på bekostning af mindst fem generationer med
"nedarvet flygtningestatus" - tilsyneladende
uden overhovedet at have forsøgt at løse
et eneste flygtningeproblem i syv årtier.
I 1960'erne udviklede den israelske regering
et humanitært projekt til selvrehabilitering af
Gaza-flygtninge. Tanken var enkel: at opføre
nogle moderne beboelseskvarterer i de uudnyttede områder
i den tidligere egyptiske Gazastribe. De 160.000 palæstinensere,
som boede i lejre dér, kunne opnå rentefrie
lån, som gav dem hurtig adgang til køb
af bolig, og mange ville deltage i opførelsen
af boligkomplekser, infrastruktur, skoler og hospitaler
mod en løn, som ville gøre dem i stand
til at tilbagebetale lånet.
Reaktionen lod ikke vente længe
på sig. PLO-formand Yasser Arafat appellerede
straks til den Arabiske Liga, som omgående lagde
pres på de Forenede Nationer, hvilket fik organisationen
til straks at fordømme Israel for dette initiativ
og afslutte sin resolution med følgende formaning:
"Send
flygtningene tilbage til lejrene!" Projektet
blev afbrudt, efter at kun 7.500 palæstinensere
havde fået mulighed for at nyde godt af det.
Som det dokumenteres i videoen, har FN aktivt forhindret
at palæstinensiske flygtninge skulle flytte ud
af UNRWA-lejrene til permanente boliger
i Gaza-striben.
Denne "hændelse" blev
rapporteret af Tibor Mende i Le Monde. Mende opdagede,
på stedet, at ethvert initiativ rettet mod at
integrere eller rehabilitere palæstinensiske flygtninge
fra Libanon – hvor de i dag stadig ikke har nogen
rettigheder og ingen adgang til arbejdsmarkedet eller
til de mest basale samfundsydelser – var forbudt,
og konkluderede:
"Disse eksempler understøtter
den udbredte opfattelse, at de Forenede Nationer vil
bruge store pengesummer på at skabe et flygtningeproblem
frem for at løse det."
Fortalere for UNRWA, så som FN-talsmand
Stéphane Dujarric, har imidlertid på en
vis måde ret, når de siger, at "UNRWA
udgør en stabiliserende tilstedeværelse
på stedet". Hvis de mere end 50.000 UNRWA-ansatte,
hvoraf 95% er palæstinensere, den dag imorgen
blev uden arbejde, og hvis rationer, nødhjælp
og adgang til undervisning for modtagerne blev fjernet,
så kunne den allerede nu eksplosive situation
i "lejrene" blive lige så ulykkelig.
Der er endnu et alvorligt problem: UNRWA
er ikke blot et humanitært agentur. Dets politiske
holdning træder klart frem inden for alle lag
af organisationen. En rapport
fra Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance
in School Education fortæller, at læseplanen
2016-2017 for grundskolerne i det Palæstinensiske
Selvstyre, som til dels er finansierede af UNRWA, "lærer
eleverne at blive martyrer, at dæmonisere og benægte
eksistensen af Israel og at fokusere på en 'tilbagevenden'
til et udelukkende palæstinensisk land."
Ann
Dismorr (t.h.), direktør for UNRWA i Libanon,
poserer med et kort, som har fjernet staten Israel og
præsenterer det hele som "Palæstina."
(Billedkilde: Det Palæstinensiske Selvstyres TV,
via Palestinian Media Watch).
Den 12. februar 2017 sendte NGO'en UN
Watch et brev til FN's generalsekretær, Antonio
Gutteres, hvori man fordømte omkring 40 UNRWA-ansattes
handlinger. Rapporten påviste, at de ansattes
Facebook-sider forsvarede nazismen, hyldede Hitler,
opfordrede til udryddelse af jøder, fejrede mord
på og kidnapning af israelere, udsendte Hamas-propaganda
til at glorificere "martyrer" og, mere generelt,
benægtede Israels ret til at eksistere, uanset
grænser. Med ryggen mod muren på grund af
disse overvældende afsløringer skyndte
UNRWA's talsmand Chris Gunness sig at opfordre
til en undersøgelse - af UN Watch!
Selv de mest moderate blandt UNRWA's
loyale tilhængere bliver ved med at promovere
myten om en "ret til tilbagevenden" - et ønske,
som aldrig kan virkeliggøres, fordi det ville
betyde, at det lille land Israel (som er godt og vel
på størrelse med Vancouver Island (–
og Danmark, overs.)) ville blive oversvømmet
af millioner af "palæstinensiske flygtninge"
med henblik på demografisk at udkonkurrere jøderne
dér og på den måde afstedkomme et
ophør af det israelske demokrati – og forhindre
ethvert forsøg på "integration."
Under krigene mellem Israel og de terrororganisationer,
som regerer i Gaza, blev
der jævnligt affyret raketter fra UNRWA-skoler
eller tæt på dets hospitaler.
Der blev udgravet adgangsveje til adskillige
terrortunneller under UNRWA's infrastruktur; ammunition
blev fundet på dets universitet. Når UNRWA's
ansatte blev spurgt om disse ting, skyndte de sig selvfølgelig
at fordømme den uacceptable brug af deres neutralitet
i krigsøjemed! Men det afholdt ikke UNRWA fra
at returnere raketter og andet skyts, der blev fundet
i dets infrastruktur, til Hamas.
Adskillige videorapporter fra Center
for Near East Policy med eleverne ved diverse UNRWA-skoler
er endnu mere foruroligende. Ikke et
eneste barn, der bliver spurgt, anerkender Israels
ret til at eksistere. Alle piger og drenge drømmer
om en dag at blive martyrer for den palæstinensiske
sag, og nogle siger helt ubeskæmmet, at det er
deres højeste ønske at slå jøder
ihjel. Da de bliver spurgt om motivationen bag dette
ønske, siger de fleste, at deres lærere
har fortalt dem, at deres land er blevet "stjålet
af jøderne."
Så, hvad stiller man op med sådan
en situation?
Den første logiske løsning
ville være at lade UNRWA smelte sammen med kontoret
for FN's Højkommissariat for flygtninge (UNHCR)
og dermed gøre en ende på den "palæstinensiske
undtagelse," samtidig med at man fordelte FN-budgetterne
mere ligeligt blandt de sande flygtninge, der lever
i ekstrem elendighed.
Uheldigvis er UNRWA betinget af FN's
generalforsamling, hvor det anti-israelske "automatiske
flertal" anført af den Arabiske Liga og
Organisationen for Islamisk Samarbejde (OIC) hidtil
har forhindret forandring af agenturets eksisterende
status.
Den gradvise tilbagetrækning af amerikanske midler
synes at være et positivt tiltag, forudsat at
den deraf følgende pengemangel får UNRWA
til at reformere sin struktur og funktionsmåde.
Faren er, at diverse slyngelstater sandsynligvis vil
tage over.
Næste trin ville være at
gøre FN transparent; at have amerikanske overvågere
udefra til at sikre, at intet medlem af nogen terrorbevægelse
bliver del af dets stab; at udskifte dets højst
tvivlsomme skoleprogram med en undervisning for
fred; at fjerne den paramilitære træning,
som til tider finder sted i dets skolegårde og,
som et tegn på god vilje, at begynde med at aflyse
den verdensturné, som foretages af dets "unge
ambassadør", Muhammad Assaf, der i sine
taler kun opfordrer til vold.
Det er svært, ikke at inkludere
et citat fra UNRWA's talsmand, Chris Gunness: "UNRWA
vil fortsat arbejde utrætteligt for at sikre den
fulde gennemførelse af vores mandat, som dette
er formuleret af Generalforsamlingen."
Med andre ord, hvis intet bliver gjort,
vil UNRWA om 30 år, i stedet for at håndtere
angiveligt mellem 5 og 6,5 millioner palæstinenseres
tilværelse, skulle håndtere tilværelsen
for 40 millioner.
Originalversionen af artiklen kan
læses (på engelsk) på Gatestone
Institute 29. januar 2018.
Artiklerne
på Israel-Online.dk er beskyttet af ophavsret, men må med tydelig kildeangivelse
kopieres og bruges til ikke-kommercielle formål.
Materialet (bortset fra kortere uddrag) må ikke offentliggøres
i nogen form uden skriftlig tilladelse.