Israel-Online,
3. juni 2007
Den virkelige palæstinensiske
'katastrofe'
Af Cameron S. Brown og Asaf Romirowsky
Den 15. maj mindedes palæstinenserne
den 59. årsdag for al-Naqba ("katastrofen"),
en sørgedag for dannelsen af den moderne stat
Israel den 15. maj 1948.
På en måde er al-Naqba den
væsentligste begivenhed, som adskiller palæstinensernes
historiske oplevelser fra andre arabiske, muslimske
gruppers og former deres unikke, nationale identitet.
Det er værd at lægge mærke
til, at palæstinenserne bruger den samme dag,
hvor Israel erklærede sin selvstændighed,
til at markere deres nationaldag. Som det er tilfældet
med så meget i palæstinensisk samfund og
kultur, er det deres jødiske naboers handlinger
– ikke noget, de selv har foretaget sig –
som er det konstante fokus for deres opmærksomhed.
Hvilket fører os frem til følgende
spørgsmål: Hvad er mere præcist den
virkelige "katastrofe"? Med udgangspunkt i,
at dette års al-Naqba-mindedag blev overskygget
af anarkiet og de interne kampe i Gaza, siger mange
palæstinensere, at den virkelige Naqba er manglen
på samhørighed i deres samfund. Denne interne
fraktionsdannelse bliver faktisk af palæstinenserne
ofte nævnt som en af nøgleårsagerne
til, at de overhovedet tabte krigen i 1948 imod dannelsen
af Israel.
Måske. Men et kig på et andet
aspekt af dette års Naqba-begivenheder kunne måske
give os et bedre vink om, hvad der er det egentlige,
palæstinensiske problem.
Tidligt om morgenen den 15. maj brugte
Hamas morterer, missiler og maskingeværer til
at angribe Præsidentens Vagtkorps, som hører
under Fatah, og som var udstationeret nær ved
Karni-grænseovergangen til Israel. Hamas ramte
derefter en jeep, som medførte Fatah-forstærkninger,
og sikrede sig, at deres mål var døde,
ved at skyde dem i hovedet på nært hold.
Da skyderierne var ovre, var mere end
10 Fatah-medlemmer døde og et tilsvarende antal
sårede.
Idet det pludselig gik op for Hamas,
at deres uprovokerede massakre måske var gået
for vidt, hævdede de, at det i virkeligheden var
Israel, som havde dræbt Fatah-folkene, og truede
enhver journalist, som måtte vove at rapportere
andet.
Derpå, med et virkelig perverst
træk, sendte Hamas mere end 20 raketter mod den
israelske by Sderot "for at hævne" den
massakre, som de selv havde begået.
Med de overvældende beviser og
vidneberetninger fra dem, der var til stede, stod det
klart for de fleste palæstinensere, at Hamas havde
udført massakren. Men da de skulle forsøge
at forklare årsagen til de aktuelle interne kampe,
insisterede flere palæstinensere, herunder Musa
Abu Marzouk, viceformand for Hamas' politbureau, på,
at Israel på en eller anden måde havde skylden.
Dette er den virkelige palæstinensiske
Naqba, katastrofen ved roden til den palæstinensiske
lidelse endda før 1948.
I stedet for at påtage sig ansvaret
for deres rolle i skabelsen af deres egen skæbne
har palæstinenserne bogstavelig talt ved hver
eneste anledning fordrejet deres livssyn for udelukkende
at lægge skylden på Israel.
Der optræder ingen selverkendelse,
for slet ikke at nævne selvkritik. Ingen fornemmelse
af ansvarlighed.
Siden Seksdageskrigen i 1967 er denne
tendens blot blevet forværret. Alt for ofte hævder
palæstinenserne, at det er livet under israelsk
besættelse, som har "drevet" dem til
terrorisme, som om de ikke havde andet valg end at spadsere
ind på en café og sprænge de mennesker,
som sidder der, i luften.
Sådan en indstilling ignorerer
ikke blot den palæstinensiske terrorisme før
1967 og faktisk også før 1948. Den anerkender
heller ikke, at historien har talløse eksempler
på ikke-voldelige bevægelser, som har været
langt mere effektive til at opnå deres mål.
Men den allermest ulykkelige del af den
palæstinensiske skæbne er, at de har haft
så mange støtter rundt om i verden (herunder
betydelige dele af den israelske offentlighed), at de
på ingen måde var bestemt for den fattigdom
og elendighed, som de befinder sig i i dag. De var så
afgjort ikke bestemt til at forblive statsløse
næsten 60 år efter, at FN vedtog sin delingsplan.
Lektien er, at først når palæstinenserne,
både ledelsen og offentligheden, begynder at overveje,
hvordan deres egne handlinger har været den primære
årsag til den bedrøvelige tilstand, de
befinder sig i, vil der være en chance for, at
den forbedres.
Og når denne sande sjælegranskning
omsider finder sted, og de begynder at påtage
sig ansvaret for deres kollektive skæbne, vil
det palæstinensiske folk være i stand til
at hjælpe sig selv langt mere, end alle de andre
verdensnationer nogensinde har kunnet.
Cameron S. Brown er vicedirektør for Global
Research in International Affairs Center i Herzliya,
Israel. Asaf Romirowsky bestyrer israelske & mellemøstlige
affærer for Jewish Federation of Greater Philadelphia.
Kilde: Philadelphia
Daily News, 29. maj 2007
Tilbage
|