Israel-Online,
16. december 2006
Israel som årsag
til Mellemøstens problemer
Af Jeff Weintraub
Et af de mest bemærkelsesværdige
fænomener i den politiske diskussion i Mellemøsten,
blandt intellektuelle såvel som blandt almindelige
mennesker, er, at millioner af mennesker over hele den
arabiske verden oprigtigt tror, at Israel (eller "zionismen")
på en eller anden måde udgør roden
til alle deres problemer – ikke blot palæstinensernes
problemer, men deres problemer, alle de problemer
som plager arabiske samfund.
Det kunne måske være en trøst
at mene, at denne særlige tvangsforestilling blot
er et propagandanummer, som regimerne benytter til at
bortlede opmærksomheden fra deres egne forbrydelser
og svagheder, men der findes et overvældende antal
beviser for, at dette verdenssyn har et dybt og ægte
tag i den offentlige mening.
Regeringsembedsmænd, journalister,
akademikere, præster, politikere og andre gentager
konstant, uden at fortrække en mine, variationer
af mantraet, at ingen af de afgørende problemer
i eller mellem arabiske samfund for alvor kan løses,
uden at man først klarer problemet med Israel
(eller Palæstina), eftersom dette (på en
eller anden måde) indeholder nøglen til
alle de andre.
Hvis der er nogen, der tror, at jeg overdriver,
så vil det være nok blot at læse avisen
eller lytte til radioen i nogle få uger for at
fremskaffe en overflod af eksempler.
Disse forestillinger er naturligvis et udslag af kollektivt
selvbedrag. Katastrofer som krigen mellem Iran og Irak,
den grusomme borgerkrig som gennemrystede Algeriet i
1990'erne, eller folkemordet som finder sted i Darfur
i dag har rent faktisk intet haft med Israel at gøre.
(Trods visse konspirationsteorier om det modsatte gælder
dette også for Golfkrigene i 1991 og 2003.)
Hvis Israel forsvandt den dag i morgen, ville meget
få af problemerne i Irak eller Egypten, Algeriet
eller Marokko ændre sig ret meget.
Men når et masseselvbedrag kommer til at spille
en så central rolle i en politisk kultur, så
har de reelle virkninger, og som oftest skadelige. Endvidere
kommer dette delusoriske verdenssyn gennem endeløse
gentagelser til at antage status af "sund fornuft",
også i vestlige diskussioner af Mellemøsten.
Jeg er enig i, at dette politiske selvbedrag skal anerkendes
som en betydningsfuld social kendsgerning (ikke ulig
den tilsyneladende forestilling hos en stor procentdel
af amerikanere, ifølge meningsmålingerne,
at Saddam Hussein på en eller anden måde
var involveret i udførelsen af angrebene den
11. september). Men det er samtidigt vigtigt ikke at
miste blikket for den kendsgerning, at det er selvbedrag.
Selvfølgelig, hvis denne tvangsbetonede fjendtlige
fokusering over for Israel kunne motivere den arabiske
verden til at tage nogle konstruktive skridt hen imod
en fredelig løsning af de arabisk-israelske og
israelsk-palæstinensiske konflikter, eller hvis
den ligefrem fik den arabiske verden til at udvise blot
en antydning af ansvarlighed for rent faktisk at forbedre
palæstinensernes lod, så kunne den måske
tjene et vist gavnligt formål.
Men så heldige er vi ikke. Palæstinenserne
tjener muligvis som et symbolsk fokus for en dæmonisering
af Israel, men i praksis bliver de også i vide
arabiske kredse både afskyet og dårligt
behandlet, og de karakteristiske krav går på,
at den omgivende verden - primært USA - på
magisk vis bør løse dette problem uden
behov for konstruktive handlinger eller initiativer
fra arabisk side. I mellemtiden hjælper dæmoniseringen
af Israel mest med at sikre en selvretfærdiggørende
og politisk passiviserende kultur af vrede, som meget
belejligt undskylder en lang række sociale, politiske
og økonomiske fiaskoer.
Som jeg sagde, finder man nemt en mængde af eksempler.
Men jeg er sjældent stødt på et så
slående og afslørende eksempel som dette
interview med den ansvarshavende redaktør for
Al Jazeera, Ahmed Sheik - en af de vigtigste og mest
indflydelsesrige journalister i den arabiske verden.
Redaktøren blev interviewet af Pierre Heumann
fra det schweiziske magasin Die Weltwoche (her
på engelsk).
Her følger højdepunkterne i interviewet
(i kursiv):
Hvordan opfatter du fremtiden for denne
region, hvor nyheder om krige, diktatorer og fattigdom
er fremherskende?
Fremtiden her ser meget dyster ud.
Kan du forklare, hvad du mener med det?
Med dyster mener jeg noget i retning af "sort."
Jeg har givet min trediveårige søn, som
bor i Jordan, det råd, at han bør forlade
regionen. Jeg talte netop med ham om det her til morgen.
Han har en søn, og vi talte om hans søns
uddannelse. Jeg så gerne, at min sønnesøn
kom i en tresproget privatskole. De offentlige skoler
er dårlige. Han bør lære engelsk,
tysk og fransk – spansk ville også være
vigtigt. Men privatskolerne er meget dyre. Det er grunden
til, at jeg sagde til min søn, at han burde emigrere
til Vesten for min sønnesøns skyld.
Du lyder bitter.
Ja, det er jeg.
Hvem er du vred på?
Det er ikke bare manglen på demokrati i regionen,
som gør mig bekymret. Jeg kan ikke forstå,
hvorfor vi ikke udvikler os lige så hurtigt og
dynamisk som resten af verden. Vi må se udfordringen
i øjnene og sige: Nu er det nok! Når en
præsident kan forblive ved magten i 25 år,
som i Egypten, og han ikke er i stand til at indføre
reformer, så har vi et problem. Enten må
manden forandre sig, eller også må han skiftes
ud. Men samfundet er ikke dynamisk nok til at frembringe
sådan en forandring på en fredelig og konstruktiv
måde.
Hvorfor ikke?
I mange arabiske stater er middelklassen ved at
forsvinde. De rige bliver rigere, og de fattige bliver
endnu fattigere. Se på skolerne i Jordan, Egypten
eller Marokko: Man har op imod 70 børn stuvet
sammen i et enkelt klasseværelse. Hvordan kan
en lærer udføre sit arbejde under sådanne
forhold? De offentlige hospitaler er også i en
håbløs tilstand. Dette er blot nogle eksempler.
De viser, hvor håbløs situationen er for
os i Mellemøsten.
Indtil videre lyder interviewet som en nøgtern,
om end pessimistisk, vurdering af problemerne i det
arabiske Mellemøsten – mangel på
demokrati, politisk undertrykkelse, økonomisk
tilbageståenhed, "håbløse"
offentlige hospitaler, utilstrækkelig uddannelse
og så videre.
Men herefter fremkalder det næste spørgsmål
et pludseligt skred ud i det uvirkelige. Bemærk
venligst, at her ikke er tale om satire eller parodi,
men et faktisk interview med en prominent arabisk journalist.
Hvem er ansvarlig for situationen?
Den israelsk-palæstinensiske konflikt er
en af de vigtigste grunde til, at disse kriser og problemer
bliver ved med at simre. Den dag, hvor Israel blev grundlagt,
skabtes grundlaget for vore problemer. Vesten må
omsider komme til en forståelse af dette. Alt
ville være mere fredeligt, hvis palæstinenserne
fik deres rettigheder.
Siger du dermed, at hvis Israel ikke eksisterede,
så ville der pludselig være demokrati i
Egypten, skolerne i Marokko ville være bedre,
de offentlige lægeklinikker i Jordan ville fungere
bedre?
Det tror jeg.
Kan du venligst forklare mig, hvad den israelsk-palæstinensiske
konflikt har at gøre med disse problemer?
Den palæstinensiske sag er central for arabiske
tankegang.
Er det i sidste instans et spørgsmål
om selvværdsfølelse?
Præcist. Det er, fordi vi altid taber til
Israel. Det nager folk i Mellemøsten, at sådan
et lille land som Israel med kun godt 7 millioner indbyggere
kan besejre den arabiske nation med dens 350 millioner.
Det sårer vores kollektive ego. Det palæstinensiske
problem ligger i generne hos hver eneste araber. Vestens
problem er, at man ikke forstår dette.
Muligvis ikke. Men det er en virkelighed, som vi burde
indse og forstå.
Det skal bemærkes, at Ahmed Sheik selv er emigreret
palæstinenser, og denne baggrund hjælper
utvivlsomt med at forme hans synspunkter. Men det verdenssyn,
som kommer til udtryk her, er på ingen måde
udelukkende palæstinensisk. Det bliver gentaget
med jævne mellemrum af stemmer overalt i den arabiske
verden - egyptiske, algeriske, syriske, saudiske og
resten.
Trods alle de ting, som de er voldsomt uenige om, udgør
dette det ene emne, hvorom der hersker en dyb og gennemgribende
konsensus. Ikke overraskende bliver den afspejlet i
og udtrykt af personalet på Al Jazeera, som består
af mange nationaliteter.
Lad mig nævne en delvis undtagelse, der alligevel
ender med at bekræfte reglen. En rapport om arabisk
menneskelig udvikling, Arab
Human Development Report, bestilt af FN's udviklingsprogram
og offentliggjort i 2002, konkluderer, at de arabiske
samfund bliver nødsaget til at konfrontere en
række alvorlige problemer, som omfatter et vedvarende
højt niveau af kvindelig analfabetisme, børnedødelighed,
korruption, politisk undertrykkelse, fattigdom, arbejdsløshed
og lave vækstrater inden for økonomi, videnskabelig
forskning og teknologisk udvikling. Hele den arabiske
verden, bemærker rapporten, oversætter en
femtedel så mange bøger om året som
Grækenland.
Mange kommentarer efter rapportens udgivelse hæftede
sig ved det forhold, at den netop ikke fokuserer
tvangspræget på Israel eller Vesten som
årsagen til regionens mangler, men i stedet lægger
vægten på en karakteristik af de arabiske
samfund selv. Dette var i sig selv usædvanligt
nok til at løfte øjenbryn.
Men forfatterne til denne rapport følte sig
alligevel nødsaget til at inkludere den rituelle
fordømmelse af Israel i rapportens indledende
"Overview",
hvori det hævdes - uden beviser eller sandsynliggørelse
at...
"Israels ulovlige besættelse af arabisk
jord er en af de mest gennemgribende hindringer for
sikkerhed og fremgang i regionen..."
Ikke i de besatte palæstinensiske områder,
men i hele Mellemøsten! På en eller anden
måde...
"...kaster besættelsen en mørk
skygge over det politiske og økonomiske liv i
hele regionen ... [ og] ... fastfryser vækst,
fremgang og frihed i den arabiske verden."
Det kan være svært at forestille sig, hvordan
et lille land som Israel skulle kunne have en så
gennemgribende og forkrøblende effekt på
så mange lande spredt over en så kæmpestor
region. Men en af grundene kan være, sådan
som rapportens forfattere formulerer det, at "i
de fleste arabiske stater" er det den arabisk-israelske
konflikt, der "dominerer prioriteringen i den nationale
politik." Dette er korrekt. Og dette tjener som
substitut for en seriøs indsats i forhold til
at håndtere de reelle og presserende problemer
i disse samfund.
Den tankegang, som bliver afsløret på
så slående vis i interviewet med Ahmed Sheik,
er ikke bare hans problem. Den er et forkrøblende
problem for den arabiske verden som helhed – og
er derfor også et problem for resten af os.
Kilde: jeffweintraub.blogspot.com,
12. december 2006
Tilbage
|