Israel-Online, 9. august
2017
DR sammenligner Israel med Nazi-tyskland
Af Dan Harder
I et indslag
i Orientering på Danmarks Radios P1, 15. juni
2017, foregiver DR-journalisterne Louise Windfeld-Høeberg
og Mia Ulvgraven, at "undersøge"
hvordan had til palæstinensere "systematisk"
indpodes i israelske børn gennem landets skolebøger.
"Hadlæringen" sker angiveligt
med henblik på at skabe gode israelske soldater,
som er villige til at dræbe palæstinensere
"uden at blinke," som det formuleres.
De uhyrlige anklager fremføres som uomtvistelige
fakta. Og som om det ikke var rigeligt, skærpes
de yderligere med påstanden om, at "palæstinenserne
skildres i de israelske skolebøger som et problem,
der skal løses på samme måde som
jøderne blev fremstillet i Europa under Nazi-tyskland."
Tak for kaffe.
Hele indslagets præmis om israelsk hadlæring
hviler på blot én enkelt kilde, en israelsk
professor ved navn Nurit
Peled-Elhanan, som angiveligt har forsket i israelske
skolebøgers fremstilling af palæstinensere.
Elhanan er dog ikke kun professor, hun er også
"menneskerettigheds-forkæmper"
og kendt for at "tale for de palæstinensiske
menneskerettigheder," som det forklares. Vi
forstår desuden, at forskeren selv har mistet
sin 13-årige datter i et palæstinensisk
selvmordsbombeangreb. Studieværten bemærker,
med slet skjult beundring, at "til trods for
at hun har oplevet det, så kæmper hun palæstinensernes
sag."
Alene de i indslaget anførte oplysninger burde
havde fået journalisternes alamklokker til at
ringe og vækket mistanke om, at professoren har
en anden agenda end blot objektiv forskning. Det kræver
da heller ikke mere end et par opslag på internettet
at konstatere, at Nurit Peled-Elhanan er en særdeles
kontroversiel person, hvis såkaldte forskning
har været genstand for omfattende kritik. Eksempelvis
var hendes rapport fra 2003, med samme konklusion som
fremføres i DR-indslaget, baseret på kun
syv israelske skolebøger (ud af flere hundrede
i brug). Ydermere har en konkurrerende israelsk researcher,
Dr. Arnon Groiss, ved granskning
af de samme syv bøger ikke kunnet finde
nogen basis for Elhanans konklusioner, der altså
alene lader til at være udtryk for hendes personlige
holdninger.
DR-indslaget er tilrettelagt sådan, at professor
Elhanan fremfører sine ekstreme synspunkter på
engelsk, hvorefter studieværten, Louise Windfeld-Høeberg,
gentager dem på dansk. På den måde
kan journalisterne påberåbe sig, at de bare
refererer deres kilde. Den tilgang ville dog i sig selv
være i strid med god medieskik, da det må
anses for uacceptabelt at fremføre et så
ekstremt, og ganske uunderbygget, synspunkt baseret
på kun én enkelt kilde. Det journalistisk
korrekte ville naturligvis være at lade et par
andre kilder komme til orde.
Men de to journalisters svigt begrænser sig ikke
til den manglende kildekritik. For efterfølgende
beder studieværten, Louise Windfeld-Høeberg,
om sin kollega, Mia Ulvgravens, personlige mening: "Det
er jo skarpe ord, det her. Igen sammenligner hun med
jøderne i Nazi-tyskland ... Men det kan vel ikke
være fremstillingen af palæstinenserne i
alle israelske skolebøger?", hvortil
Mia Ulvgraven svarer: "Nej ikke i alle, men
faktisk i de fleste af dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne."
Studieværten beder sin kollega uddybe: "Og
hele det her fjendebillede og nedgørelsen af
palæstinenserne har til formål at skabe
gode soldater til den israelske hær. Mia Ulvgraven,
kan du genkende det hun siger?"
Mia Ulvgraven: "Ja, det kan jeg godt. Altså,
jeg har læst i Israel og jeg har studeret de her
psykosociale mekanismer, som er med til at fastholde
konflikten ... Man kan simpelthen ikke udsætte
de andre for den mishandling, man udsætter de
andre for, hvis ikke man har den her fortælling."
Nu er anklagerne om systematisk hadlæring i Israel
ikke længere kun baseret på en dybt kontroversiel
professors overfladiske "forskning" i skolebøger,
men også på Mia Ulvgravens egne erfaringer
fra Israel. Nu er det DR-journalisten, der står
inde for dem. Peled-Elhanans nazi-anklage er således
ophøjet til sandhed.
At komme med så voldsomme beskyldninger på
så tyndt et grundlag er journalistisk set helt
uacceptabelt og i direkte modstrid med både medielovens,
Pressenævnets
og DR's
egne retningslinjer. Når man sammenligner
nogen med nazisterne, må man pinedød fremlægge
noget dokumentation. Det gør man ikke her, af
den simple grund at den ikke eksisterer.
Tværtimod, så findes der faktisk adskillige
lødige undersøgelser af både
palæstinensiske og israelske skolebøger,
som overordnet set viser det modsatte af Elhanans vanvittige
påstande. Netop det palæstinensiske selvstyre
- og ikke Israel - er i mange år blevet beskyldt
for at undervise palæstinensiske børn i
had imod israelere og jøder. Israel er ikke tegnet
ind på de palæstinensiske kort, men er derimod
konsekvent beskrevet som Palæstina, og drømme
om at overtage kontrollen med hele det nuværende
Israel (også ved brug af vold) promoveres stadig,
ligesom koncepterne martyrdom
og jihad fortsat hyldes i det palæstinensiske
curriculum, endda overfor helt unge skolebørn.
Decideret antisemitiske budskaber er tilsyneladende
på retur i skolebøgerne, så det kan
man da glæde sig over (selvom antisemitisme
stadig florerer på det palæstinensiske
selvstyres
børne-tv, men det er jo bøgerne vi
taler om her).
Sideløbende er der, for balances skyld, lavet
tilsvarende undersøgelser
af israelske skolebøger, og her har man også
fundet grund til kritik. Israels historie beskrives
som udgangspunkt fra en israelsk synsvinkel, mens der
ikke udvises alt for megen forståelse for palæstinensernes
synspunkter. Eksempler på sidstnævnte forefindes
dog i nogle israelske skolebøger, mens det omvendte
slet ikke er tilfældet i palæstinensiske.
Sammenfatter man de forskellige undersøgelser
til et overordnet billede, ser man, at der på
begge sider af konflikten er problemer med beskrivelsen
af modparten, mens Israel dog er meget bedre til at
forberede sine børn på fredelig sameksistens
end det palæstinensiske selvstyre.
Et
omfattende studie fra 2013 af både israelske
og palæstinensiske skolebøger, under ledelse
af professor emeritus Bruce Wexler ved Yale University
i USA, støtter ovennævnte konklusion. Det
er bemærkelsesværdigt, at studiet, som har
mødt kritik fra israelsk side, bl.a. for at ignorere
promoveringen af martyrdom og jihad i palæstinensiske
bøger, konkluderer,
at negative fremstillinger af "den anden"
er betydeligt mere udbredt i palæstinensiske (og
israelske ultra-ortodokse) bøger, end i israelske
"mainstream-skolebøger" - en konklusion
i direkte modstrid med Mia Ulvgravens såkaldt "faktuelle"
udmeling.
At det trods alt står bedre til i Israel, burde
måske heller ikke være så overraskende,
al den stund at Israel er et moderne, oplyst demokrati
i modsætning til det totalitære, undertrykkende
og bundkorrupte palæstinensiske selvstyre.
Det er i øvrigt ironisk, at et land der er så
frit, at man har en professor ansat på landets
fineste universitet, som aktivt rejser rundt i verden
og sviner sit land til, anklages for at ensrette borgernes
tænkning. Hvis man kender lidt til det israelske
samfund, vil man vide, at det netop kendetegnes ved
en myriade af forskellige holdninger og syn på
arabere, palæstinensere og konflikten, inklusive
meget ekstreme synspunkter som Nurit Peled-Elhanans.
Indslaget, der foregiver at præsentere et forskningsprojekt,
men ender som et syndigt rod af professor Elhanans og
Mia Ulvgravens egne holdninger, uden nogen form for faktuel
underbygning, må karaktiseres som et usædvanligt
nedrigt forsøg på at dæmonisere den
jødiske stat. Ja, faktisk indgår sammenligningen
af Israel med Nazi-tyskland, som indslaget promoverer,
på både EU's
og USA's
officielle lister med eksempler på moderne antisemitisme.
I bedste fald er de to journalister ekstremt naive.
I værste fald søger de bevidst at kolportere
en infam, antisemitisk løgn om jødisk
ondskab. Uanset hvad, har de overtrådt en hel
række journalistiske grundprincipper, hvilket
burde lede til grundig selvransagelse på Danmarks
Radio samt konsekvenser for både journalisterne
og redaktøren bag programmet.
Artiklen blev bragt i Berlingske,
9. august 2017.
Læs mere her:
Afskrift
af indslaget i Orientering - med kommentarer af Dan
Harder
Afskrift
af indslaget i Orientering - uden kommentarer
Oversigt
over etiske retningslinjer for journalistik overtrådt
i indslaget
Kilder:
EU's
definition af antisemitisme
USA's
definition af antisemitisme
Wikipedias
oversigt over undersøgelser af palæstinensiske
og israelske skolebøger
Studier af den israelske NGO IMPACT-se,
kan læses her:
Palæstinensiske
skolebøger, 2017 (PDF)
Israelske
skolebøger, 2016 (PDF)
Studiet
fra Yale University, 2013:
Pressemeddelelse
(PDF)
Hele
rapporten (PDF)
Dr.
Arnon Groiss' gennemgang af Nurit Peled-Elhanans
rapport fra 2003 (PDF)
Tilbage
|