Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 
Untitled Document

Redaktørens
klumme:

Oversigt

Stop støtten til palæstinensisk terror!
20.05.16

Intifada af had
03.03.16

Sveriges udenomsretslige henrettelse
16.01.16

Arabisk vold i Jerusalem - før og nu
22.10.15

Absurd teater i Deadline
08.10.15

Palæstinensisk intolerance på Tempelbjerget
17.09.15

Yahya Hassans hjernevask
18.04.15

Arabisk antisemitisme
i Danmark
20.02.15

Margrete Auken kludrer rundt i fakta
15.09.14

Fred - Hvad skal
der til?
14.08.14

DIIS-kvalificeret II
29.07.14

Endnu en løgner fra DIIS
20.07.14

Apartheid-anklager
og hjernevaskede ungdomspolitikere
11.04.14

Leila Stockmarrs anti-zionisme
11.11.13

'Kampzonen' - Leila Stockmarrs hetz mod Israel
27.10.13

DR-journalister lyver om forhåndsbetingelser
02.08.13

Fredsforhandlinger nu!
16.05.13

Det palæstinensiske problem
22.04.13

Tag fat om nældens rod
15.03.13

Palæstinensisk antisemitisme
02.02.13

Trine Pertou Machs propaganda
23.01.13

Abbas og tostatsløsningen
05.11.12

Terror var palæstinensernes strategiske valg
20.07.12

Grass, Israel, Iran og atomvåben
13.04.12

Jerichows blinde øje: Palæstinenserne mangler også demokrati
27.08.11

Tostatsløsning er
mest i Israels interesse
10.06.11

Tre historie-revisionister
04.03.11

Ingen kritik af
egyptisk vold
18.02.11

Jerusalem for to folk
18.01.11

Tostatsløsning på palæstinensisk
28.11.10

Per Nyholms jødehad
27.11.10

Endnu en forvrøvlet Politiken-leder...
09.07.10

Seidenfadens selvmål
10.06.10

Ritzaus evindelige
løgne om Israel
26.12.09

Fred og bosættelser
24.12.09

Jerichows hjernevask
01.10.09

Louise Stigsgaards forkerte fokus
12.07.09

Et arabisk Palæstina for et jødisk Israel
03.06.09

Historielærere kan også lære noget
26.03.09

Per Nyholms hadefulde udfald mod Israel
19.03.09

Trine Pertou Mach og verdenshistorien
13.03.09

FN støtter myte om skole-angreb
13.02.09

Proportioneret magtanvendelse
10.01.09

DIIS-kvalificeret
07.01.09

Meningsløs mellemøstanalyse
14.04.08

Den evindelige løgn
26.03.08

FN støtter Hamas' strategi
02.03.08

Et sjældent virkelig-hedsbillede fra Israel
07.09.07

Det legitime jødehad
14.08.07

Historisk revisionisme og arabisk ansvar
17.06.07

Palæstinensisk Kaos
05.02.07

Bryd tabuet om
palæstinensernes
"ret til tilbagevenden"
19.01.07

Våbenhvile på lånt tid
26.12.06

Morten Thing og det sort-hvide verdenssyn
22.08.06

Janne Teller i Fantasiland
19.08.06

Tragedien i Qana
31.07.06

Mediekrigen
26.07.06

Hizbollah må fjernes
23.07.06

DR promoverer ekstreme Israel-fjendtlige synspunkter
09.07.06

Nonformation: Jerichows berøringsangst
25.03.06

Arabiske løgne og demokratiske muslimer
16.02.06

Terror eller frihedskamp?
13.01.06

Mohammed-tegninger, myter og ytringsfrihed
12.01.06

Dogmatisk balance
26.11.05

Iran-hykleri
31.10.05

Analyse:
Gaza, hvad nu?
15.08.05

Terror er terror – bare ikke i Politiken
11.08.05

Historieforfalskning i Politiken
03.08.05

Bushs ”løfter” er ikke selvmodsigende
08.06.05

Krasniksk mellemøstvrøvl
22.01.05

Grund til optimisme efter Arafat
24.11.04

FN støtter terror mod Israel
05.10.04

DRs sande, Israel-fjendtlige ansigt
02.10.04

Terror, et strategisk valg
26.09.04

Politikens fallit
03.09.04

Folkekirkens Nødhjælp - facts eller fidus?
19.07.04

Arafats terrorkrig 12.07.04

Hvorfor kaldes et hegn en mur?
07.07.04

Sikkerhedshegnet og farcen i Haag
26.06.04

Pundik i selvsving
08.06.04

Seidenfaden ud af busken
25.05.04

Arafat må afgive magten
21.05.04

Den går ikke, Naser Khader
19.05.04

Bush siger det bare ligeud
16.04.04

Pundik må afsættes
07.04.04

DR's manipulation – ingen israelsk massakre
02.02.04

Sikkerhedshegn,
ja tak!
21.01.04

En kamp om
demokrati og frihed
03.01.04

Myten om
resolution 242
29.10.03

Allan Sørensen, en saglig og seriøs journalist
04.09.03

Hvad siger Naser Khader egentlig?
14.03.03

Demokratiet er truslen 06.03.03

Løgneren fra DIIS 28.02.03

Kronik: Anti-israelsk propaganda i de danske medier
15.09.02

Tid til refleksion
30.09.02

Israelsk-palæstinensisk aftale nødvendig
15.09.02

 

 

 

Israel-Online, 26. marts 2009
Historielærere kan også lære noget

Af Dan Harder

Hvem tror de egentlig de er, disse gymnasielærere?

Da jeg for nogle år siden havde en kronik i Politiken om danske mediers anti-israelske propaganda, viste en bekendt min artikel til en gymnasielærer, der straks kvitterede med et syvtal (efter den gamle karakterskala). Og det til trods for at mine påstande var omhyggeligt dokumenterede, og at mit indlæg var et nødvendigt indspark i debatten på et tidspunkt, hvor alt for mange journalister havde uhyre svært ved at holde både personlige holdninger og bevidst misinformation ude af nyhedsstoffet.

På samme måde giver en, efter eget udsagn, "garvet historielærer med snart 20 års undervisningserfaring", Agnete Holst Andersen i Jyllands-Posten (22/3) Søren Espersen dumpekarakter for hans kronik i samme avis (13/3), hvori han beklager gymnasieelevers mangelfulde kendskab til mellemøstkonflikten og på fremragende vis gennemgår en række historiske forhold, som kun de færreste danskere kender til - inklusive gymnasielærere, kunne noget tyde på.

Agnete Holst Andersen er ude på den meget tynde is, når hun beskylder Espersen for at være "lige så dårlig til sin historie som de elever og lærere, han anklager". Hun leverer ingen tilbagevisning af en eneste af oplysningerne i Espersens kronik, hvilket nok hænger sammen med, at hans gennemgang er - omend ikke udtømmende - så i hvert fald historisk korrekt. Dumpekarakteren gives altså udelukkende fordi Søren Espersen har formastet sig til at belyse sider af historien, som Agnete Holst Andersen enten ikke kender til eller foretrækker var forblevet i glemmebogen.

Espersens fremstilling af den typiske gymnasieelevs fejlagtige opfattelse af Israels tilbliven - at jøderne fik arabernes land, som bod for det europæiske Holocaust - er stort set identisk med den gængse holdning, man møder ude i samfundet, inklusive hos folk, der har gået i gymnasiet.

I stedet for at dele dårlige karakterer ud til højre og venstre til folk, som på ingen måde er deres elever, burde landets gymnasielærere bruge en artikel som Espersens til at overveje, om vigtige oplysninger eventuelt skulle mangle i deres egen viden om emnet og/eller i gymnasiets historieundervisning.

Om danskernes mangelfulde viden om konflikten først og fremmest skyldes medier eller undervisningsinstitutioner er sekundært. Begge har en pligt til at bidrage med at gøre billedet så retvisende og nuanceret, som muligt.


Tilbage

 

Untitled Document