Untitled Document
|
Israel-Online, 9. august
2017
DR sammenligner Israel med Nazi-tyskland
Herunder følger en ordret afskrift
af indslaget i programmet Orientering på DR P1,
15. juni 2017.
I studiet: Louise Windfeld-Høeberg
og Britta Kvist.
Redigeret af Thomas Alling.
Intro i begyndelsen af Orientering, torsdag
den 15. juni 2017:
Studievært: "Hadlæring
er også et af vores temaer i dag. Vi ser på
hvordan egyptiske muslimer lærer at hade deres
kristne medborgere, og på hvordan israelske skolebørn
lærer at hade palæstinensere. Det sidste
sker med henblik på at skabe gode soldater, siger
en israelsk professor, som har forsket i fremstillingen
af palæstinensere."
Klip med Nurit Peled-Elhanan: "The
purpose of this is to create good soldiers, who would
go and kill without blinking, as we know they do."
Studievært: "Vi undersøger
hvordan had indlæres."
...
Selve indslaget:
Studievært: "Et sted hvor
hadlæringen sker systematisk gennem skolebøgerne
er i Israel. Det fortæller den israelske professor
Nurit Peled-Elhanan, som forsker i hvordan palæstinensere
skildres i israelske skolebøger. Hun er professor
i uddannelse og lingvistik ved det Hebraiske Universitet
i Jerusalem. Og hun konkluderer, at skildringen er decideret
racistisk."
Klip med Nurit Peled-Elhanan: "You
only see racist caricatures, some kind of Ali Baba who
never lived anywhere. So they are not individuals, they
are not human beings, they are not part of the society.
It's a groups that is defined as a problem. And that's
all. And this problem should be eliminated... should
be solved. They actually define it like that: a problem
to be solved. Like the Jews in Europe under Nazi Germany."
Studievært: "Ja, palæstinenserne
skildres i de israelske skolebøger som et problem,
der skal løses på samme måde som
jøderne blev fremstillet i Europa under Nazityskland.
Og man ser aldrig billeder af læger eller lærere
eller andre almindelige, moderne palæstinensere.
Til gengæld så finder man racistiske karikaturer
af en eller anden Ali Baba, der aldrig har levet, som
hun formulerer det - professoren, altså.
Velkommen Mia Ulvgraven, du er medarbejder her på
orientering, og det er dig, der har interviewet den
israelske professor. Fortæl os lige lidt mere
om hendes baggrund, for den er jo helt særlig."
Mia Ulvgraven: "Ja, udover at
være forsker, så er hun også menneskerettighedsforkæmper.
Hun har fået Europa-parlamentets Sakharov-pris
for at tale for de palæstinensiske menneskerettigheder.
Og derudover, så har hun faktisk konflikten meget
tæt inde på livet, fordi hun har selv mistet
sin datter i et terrorangreb i Jerusalem. Tilbage i
1997, der går hendes 13- eller 14-årige
datter rundt inde på gågaden, og så
kommer der tre palæstinensiske selvmordsbombere
og sprænger sig selv i luften og tager hende med
i døden. Så til trods for at hun har oplevet
det, så kæmper hun palæstinensernes
sag."
Studievært: "Og vi skal
lige høre en bid mere af det interview, du har
lavet med hende om, hvordan palæstinenserne fremstilles
i de israelske skolebøger."
Klip med Nurit Peled-Elhanan: "The
people whose existence is only defined by their exclusion
from society: they're primitive, modernity seems dangerous
to them, they multiply dangerously... It's a pure racist
education. It's in their blood, you see they're 'a race.'
And just like we know from the case of the Jews, if
you are a race you can not be changed and molded and
cultivated to fit within the society, you just have
to be eliminated somehow."
Studievært: "Mia Ulvgraven,
det er jo skarpe ord, det her. Igen sammenligner hun
med jøderne i Nazityskland. Alle de negative
egenskaber er noget de har i blodet, de kan ikke påvirkes
eller tilpasse sig, derfor må man af med dem,
lyder logikken i skolebøgerne. Men det kan vel
ikke være fremstillingen af palæstinenserne
i alle israelske skolebøger?"
Mia Ulvgraven: "Nej ikke i alle,
men faktisk i de fleste af dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne.
Hun har undersøgt alle de mest brugte skolebøger
fra 3. klassetrin og opefter. Altså de mest brugte
bøger i samfundsfag og historie, dem har hun
været inde og undersøge, og der er det
altså billedet her. Men der er også andre
skolebøger, som forsøger at komme det
her til livs, komme de her skævvredne narrativer,
som det er, komme dem til livs, og fortælle både
den israelske og den palæstinensiske version af
historien i samme bog. Jeg har selv besøgt en
skole, faktisk, i en landsby hvor der både gik
israelere og palæstinensere, hvor de havde sådan
en historiebog, hvor på den ene side, der fik
man den ene del af folkets historie, og på den
anden side fik man den anden del, så de blev eksponeret
for begge dele."
Studievært: "Selve formålet
med den negative fremstilling af palæstinenserne
i de israelske skolebøger, det er at fastholde
besættelsen og skabe gode israelske soldater til
at udføre arbejdet, siger professor Nurit Peled-Elhanan."
Klip med Nurit Peled-Elhanan: "The
purpose of this is to create good soldiers, who would
go and kill without blinking, as we know they do. And
they don't ask questions and they do what they are told.
And they live in panic because all of this, the books
say, is in order to save us from another Holocaust.
Holocaust goes into this all the time. We bombarded
Lebanon to save us fro another Treblinka. Arafat was
Hitler and so on and so forth. So you always have these
quotes from the highest people saying that all this
saves us from another Holocaust. Because a Holocaust
is always around the corner."
Studievært: "Ja, det hun
fortæller det er at i skolebøgerne der
kan man læse, for eksempel at Israel har bombarderet
Libanon for at undgå at jøder skulle blive
slået ihjel, som det skete i de værste kz-lejre.
Og den tidligere palæstinensiske leder, Arafat,
han sammenlignes med Hitler. Der er hele tiden en ny
Holocaust om hjørnet, får børnene
at vide, eller det kan de læse i bøgerne.
Og hele det her fjendebillede og nedgørelsen
af palæstinenserne har til formål at skabe
gode soldater til den israelske hær. Mia Ulvgraven,
kan du genkende det hun siger?"
Mia Ulvgraven: "Ja, det kan jeg
godt. Altså, jeg har læst i Israel og jeg
har studeret de her psykosociale mekanismer, som er
med til at fastholde konflikten. Og det fremgår
mange steder i forskningslitteraturen, at den her negative
racistiske fortælling og truslen om Holocaust
gennemsyrer samfundet, og også skolesystemet,
for at man kan opretholde besættelsen. Man kan
simpelthen ikke udsætte de andre for den mishandling,
man udsætter de andre for, hvis ikke man har den
her fortælling, hvis man ser de andre som ligeværdige
mennesker, så kan man ikke gennemføre det
man gør, det er logikken i litteraturen."
Studievært: "Men det er
jo ikke kun israelerne, der har en racistisk og misvisende
fremstilling af palæstinenserne. Går det
ikke også den anden vej."
Mia Ulvgraven: "Det er sjovt,
jeg spurgte forskeren om det, og hun afviste det faktisk,
det kom bag på mig. Hun siger, det går ikke
begge veje. Israel som besættelsesmagt kontrollerer
palæstinensiske skolebøger, de censurerer
dem simpelthen. Det var hendes svar. Men palæstinensiske
skolebørn eksponeres helt sikkert også
for en hadsk fremstilling af israelere. Jeg har i hvert
fald selv set klip fra den palæstinensiske tv-station,
som Hamas - organisationen , der kontrollerer Gaza,
deres tv-station, der har de børneprogrammer
med sådan dukker a la Bamse fra Bamse og Kylling,
der sidder ogs fortæller om, hvordan man skal
angribe jøderne, hvis nu de kommer og banker
på din dør, så bokse sådan
her med dine hænder, og så skal du tage
en sten, og så sjkal du kaste den efter dem. Så
de palæstinensiske børn eksponeres i hvert
fald også for en hadsk fremstilling af israelere.
Menaltså hun, forskeren, afviser den præmis,
at de er lige gode om det. Hun siger, at det er Israel
der er besættelsesmagt, det er Israel der bærer
ansvaret... og sådan er det.
Studievært: "Tak skal du
have, Mia Ulvgraven, medarbejder her på Orientering."
Læs mere her:
Afskrift
af indslaget i Orientering - med kommentarer af Dan
Harder
Media
Watch - DR sammenligner Israel med Nazi-tyskland
(bragt som kronik i Berlingske,
9. august 2017)
Oversigt
over etiske retningslinjer for journalistik overtrådt
i indslaget
Tilbage
|
Untitled Document
|