Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 

Untitled Document



 

 

Media Watch - Danmarks Radio

DR 'Orientering' nedtoner Jeremy Corbyns antisemitisme
24. september 2018 - I programmet 'Orientering' på DR-radios P1 giver Storbritannien-korrespondent Erik Weir en både misvisende og decideret ukorrekt fremstilling af den verserende krise med antisemitisme hos britiske Labour og partiets formand, Jeremy Corbyn. Erik Weir affejer antisemitisme-kritikken som "politisk," kalder Corbyns angiveligt anti-jødiske udtalelser for "uheldige," og hævder - imod bedre vidende, må man antage, at Labour og Corbin "selvfølgelig" har accepteret IHRA's internationalt anerkendte definition af antisemitisme. Det hele er forkert.
Læs mere...

Historieforfalskning i DR Orientering
16. november 2017 - I anledning af 100-året for den britiske regerings udstedelse af den såkaldte Balfour-deklaration, der i 1917 støttede oprettelsen af et "jødisk hjemland" i Palæstina, leverer Orientering og DR-journalist Hanne Foighel i dagens indslag en højst upræcis og fortegnet fremstilling af de historiske begivenheder, der læner sig tæt op ad den officielle palæstinensiske propaganda.
Læs mere...

DR sammenligner Israel med Nazi-tyskland
9. august 2017 - I et indslag i Orientering P1 foregiver to DR-journalister, at "undersøge" hvordan had til palæstinensere "systematisk" indpodes i israelske børn via landets skolebøger. Deres konklusion er, at Israel søger en "løsning" på det palæstinensiske problem i stil med nazisternes politik overfor Europas jøder under Holocaust. I bedste fald er de to journalister ekstremt naive. I værste fald søger de bevidst at kolportere en infam, antisemitisk løgn om jødisk ondskab. Uanset hvad, har de overtrådt en hel række journalistiske grundprincipper. Læs mere...

Læs endvidere:

DR anerkender overtrædelse af etiske regler, men tager ikke ansvar for antisemitiske løgne i Orientering
24. november 2017 - Efter gentagne klager til DR over indslaget, gav DR's ankeinstans Israel-Online "delvist medhold" i klagen, med anerkendelse af Orienterings overtrædelse af en række etiske principper, herunder manglende kildekritik og fairness. Da DR valgte at ignorere de nok så alvorlige kritikpunkter vedrørende udbredelsen af en hadefuld løgn af antisemitisk karakter samt DR-journalist Mia Ulvgravens personlige støtte til usandhederne, blev sagen efterfølgende indbragt for Pressenævnet, der desværre afviste at behandle den. Følg hele sagens forløb her...

Sjusket artikel eller bevidst løgn på dr.dk?
20. oktober 2015 - DR-journalist Søren Bjørn-Hansen skriver, at en israelsk sikkerhedsvagt skulle have henrettet en allerede passificeret og gennembanket mand fra Eritrea, selvom den horrible påstand er i direkte konflikt med de kilder, journalisten selv angiver. Uanset om det er sjusk eller overlagt misinformation, er her tale om journalistik af en meget lav standard, der næppe lever op til hverken lovgivningens krav eller DR's egne retningslinjer. Læs mere...

Misvisende baggrundsartikel på dr.dk
18. juni 2015 - I en artikel på dr.dk forsøger journalist Anna Sol Jørgensen at opridse den historiske kontekst for den israelsk-arabiske konflikt. Der er ingen grund til at tro, at hun med overlæg forsøger at vildlede læserne. Men derfor er det alligevel beklageligt, at artiklen er spækket med fejl, som alle trækker i retning af at give Israel mere ansvar for konflikten end realiteterne berettiger. Læs mere...

Hanne Foighel misinformerer i Orientering
2. august 2013 - Mens John Kerry ser ud til at have fået genoplivet de israelsk-palæstinensiske fredsforhandlinger, fortæller Hanne Foighel, at også Israel i forløbet stillede forhåndskrav som betingelse for at indgå i forhandlinger: "[V]i kan høre israelerne sige, jamen vi vil i hvert fald ikke forhandle, før vi har et løfte om, at palæstinenserne erklærer, Israel er en jødisk stat" (Danmarks Radio, P1 Orientering, 23. juli 2013). Man må gå ud fra, at Foighel selv ved, det er usant. Læs mere...

DR fastholder manipulation i Radioavisen
31. juli 2013 - Israel-Online har modtaget svar fra Danmarks Radio på en klage vedrørende et indslag i Radioavisen, hvori journalist Dines Boertmann fejlagtigt giver indtryk af, at ikke bare palæstinenserne, men også Israel, har stillet forhåndskrav som betingelse for at genoptage forhandlinger om fred. Det er yderst beklageligt at konstatere, at DR nu forsvarer journalistens manipulerende frestilling og dermed gør manipulationen til redaktionens officielle politik. Læs mere...

DR-journalist Dines Boertmann fordrejer fakta i Radioavisen
29. juni 2013 - I Radioavisen på P1 fremstiller journalist (og mangeårig anti-Israel-propagandist) Dines Boertmann Israel som den primære forhindring for genoptagelsen af de fastkørte fredsforhandlinger, mens det i realiteten er palæstinensernes leder, Mahmoud Abbas, der systematisk stiller forhåndsbetingel-ser for overhovedet at komme til forhandlingsbordet. Læs mere...

Misinformation om israelsk-egyptisk fred i DR2's Deadline
4. februar 2011 - Journalist Hans Henrik Fafner fra Weekendavisen forklarer i en debat om situationen i Egypten, at fredsaftalen med Israel skulle indeholde "en klausul om, at Israel skulle trække sig tilbage fra samtlige besatte områder," altså inklusive Vestbredden og Gaza. Det må man gå ud fra, at Fafner godt ved, ikke er rigtigt. Læs mere...

Uunderbyggede anklager mod Israel fra DR og Ritzau
4. august 2009 - Både dr.dk og Ritzaus nyhedsbureau formidler helt uunderbyggede og lidet troværdige anklager om israelsk politivold mod dansk demonstrant og etnisk begrundede tvangsforflyttelser, uden at praktisere bare et minimum af kritisk journalistik. Politiken, derimod, har i denne sag fat i den lange ende. Læs mere...

DRs manipulerende kort
2. februar 2009 - På DRs hjemmeside har der i årevis figureret et interaktivt kort, som skal forestille at vise placeringen af den israelske sikkerhedsbarriere og de jødiske bosættelser på Vestbredden og i Jerusalem og Gaza. Men kortet er fuldt af fejl, og den beskrivende tekst er i nogle tilfælde direkte tendentiøs. Formålet med kortet er tydeligvis at støtte nogle særlige synspunkter, som i reglen promoveres af den palæstinensiske side af konflikten. Læs mere...

Et sjældent virkelighedsbillede fra Israel
7. september 2007 - I fjerde afsnit af DR's programserie "Med slør og høje hæle," interviewer journalisten Anja Al-Erhayem nogle unge israelere i Jerusalem, og giver hermed et sjældent indblik i, hvordan almindelige israelere tænker og føler. De medvirkendes moderate og sympatiske synspunkter står i skærende kontrast til de ekstreme holdninger, som nogle at DR's mere etablerede mellemøstkorrespondenter normalt præsenterer seerne for.
Læs mere...

DRs Ole Sippel manipulerer med historien
24. maj 2007 - DRs mellemøst-korrespondent Ole Sippel leverer
i programmet "21 søndag" et tilbageblik på Seksdageskrigen i 1967. Men indslaget er hele vejen igennem vinklet sådan, at det underbygger ét bestemt budskab, nemlig at Israel bærer hovedansvaret for den manglende fred i området. Læs mere...

Grov misrepræsentation af amerikansk fredstiltag på dr.dk
4. maj 2007 - En kort artikel på DRs hjemmeside skulle have beskrevet et nyt amerikansk forslag til hvordan israelere og palæstinensere kan nærme sig hinanden. Men artiklen er i stedet fuld af fordrejninger, manipulation og den unavngivne journalists egne holdninger. Læs mere...

Gensyn med anti-Israel-propagandist på dr.dk
21 . marts 2007 - DR-journalist Dines Boertmann har tilsyneladende holdt en pause fra Mellemøst-dækningen ved dr.dk's nyhedstjeneste. Men nu er han tilbage, og som ved tidligere lejligheder har Boertmann svært ved at holde sine personlige holdninger ude af nyhedsstoffet. Han mener kravene til Hamas og den palæstinensiske regering i realiteten er opfyldt. Læs mere...

Morten Thing og det sort-hvide verdenssyn
22. august 2006 - På Danmarks Radios P1 giver historikeren Morten Thing et indblik i, hvordan det er gået til, at han har kastet al professionel integritet over bord i forhold til den israelsk-arabiske konflikt, som han kalder "et evigt problem i Mellemøsten, skabt af, at Israel ikke vil slutte fred med sine naboer." Når det kommer til kampen mellem det gode og det onde, er en smule historisk manipulation tilsyneladende ikke en for høj pris at betale. Læs mere...

DR promoverer ekstreme Israel-fjendtlige synspunkter
9. juli 2006 - Både i TV-avisen og på radioens P1 har Danmarks Radio på det seneste slået et slag for de propagandister, der ønsker at beskrive Israels militære operationer i Gaza, som et nøje planlagt forsøg på at komme det palæstinensiske samfund til livs. Det fyger om ørerne med ekstreme, uunderbyggede beskyldninger mod den jødiske stat.
Læs mere...

DR-journalist fortsætter kampagne imod Israel
18. juni 2006 - DR-journalist Dines Boertmann bruger igen Danmarks Radios hjemmeside som platform for sin ensidige fremstilling af den israelsk-palæstinensiske konflikt. I den seneste artikel søger han at sidestille palæstinensiske angreb på israelske civile med israelske angreb på palæstinensiske terrorister. Læs mere...

DR lyver om sikkerhedsbarriere
22. april 2006 - En artikel på DRs hjemmeside om Israels sikkerheds-hegn er så sprængfyldt med fejl, at der næppe kan være tale om andet end overlagt misinformation.
Gennem hele artiklen gør den navnløse journalist sig meget store anstrengelser for at beskrive hele barrieren som en mur, til trods for at 90% af barrieren består af et tre meter højt trådhegn. Læs mere...

DR-journalist sammenligner Israel med Apartheid-regimet
28. februar 2006 - I en række artikler offentliggjort indenfor et par uger i februar måned retter journalist på Danmarks Radio, Dines Boertmann, et sandt bombardament af urimelige anklager mod Israel. Værste er hans påstand om apartheid-lignende tilstande. Læs mere...

DR giver Israel skylden for fredsprocessens sammenbrud
12. januar 2006 - Danmarks Radio sender engelsk dokumentarserie i tre dele, men manipulerer med introduktionsteksterne, så de fremstiller Israel og de israelske ledere som hovedansvarlige for fredsprocessens sammenbrud." Læs mere...

DR sender anti-israelsk propagandafilm
26. september 2004 - I DR2s program Udefra (23/9) rettede Danmarks Radio med visningen af propagandafilmen "Jenin, Jenin" endnu et voldsomt angreb, ikke bare på Israel, men også på sandheden. Michael Irving Jensen, som er kendt fra DR-TV som en indædt kritiker af Israel, vurderer lødigheden af filmen, og supplerer med yderligere løgne. Læs mere...

DR2: "Zionisterne" grundlagde den globale terror
1. august 2004 - Danmarks Radio viser engelsk-produceret programserie, der fremstiller ”zionisterne” som grundlæggere af den globale terrorisme. Bombningen af King David Hotel i 1946 samt Baruch Goldsteins massakre på 29 palæstinensere i 1994 fremstilles med en usædvanlig foragt for den historiske sandhed som selve inspirationen til den verdens-omspændende islamiske terror, vi kender i dag. Læs mere...

DRs manipulation – ingen israelsk massakre
2. februar 2004 - Danmarks Radios hjemmeside beskriver en ildkamp mellem israelske soldater og bevæbnede palæstinensere som en "israelsk massakre", mens et palæstinensisk terrorangreb på en israelsk bus, hvorved 10 civile blev dræbt, beskrives som en "selvmordsbombe".
Læs mere...


Tilbage

 

Untitled Document