Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 

Untitled Document



 

 

Media Watch - Ritzaus nyhedsbureau

Ritzau vender historien på hovedet - igen
16. marts 2018 - Ritzau gentager sin fejlagtige påstand fra 22. januar om at det var Israel, der brød våbenhvileaftalen med Jordan under Seksdageskrigen i 1967.
Læs mere...

Ritzau vender historien på hovedet
22. januar 2018 - Nyhedsbureauet Ritzau fortsætter sin misinformation om Israel og landets historie. Dagens notits byder på to usandheder. USA's præsident Trump citeres fejlagtigt for at have anerkendt "hele Jerusalem" som Israels hovedstad, mens Israel tillægges ansvaret for Jordans brud på våbenhvileaftalen mellem de to lande under Seksdageskrigen i 1967.
Læs mere...

Ritzau misinformerer om Jerusalems historie
7. december 2017 - Ritzau fortsætter med dagens notits sin vedvarende misinformation om Israel. Denne gang handler det om Jerusalem, der - ifølge Ritzau - gennem flere tusinde år har været "hovedstad" for Islam, hvilket naturligvis er noget vrøvl. Det hævdes desuden, at alle religioner, herunder jøder, altid har haft fri adgang til byen. Det er også forkert.
Læs mere...

Ritzau promoverer sejlivet myte om FN og Israel - igen, igen
20. oktober 2017 - Nyhedsbureauet Ritzau afslutter endnu engang en notits om Israel med den slidte - omend falske - påstand om, at Israel ifølge FN har pligt til ubetinget at opgive sin kontrol med områder besat i Seksdageskrigen i 1967. Det bliver det dog ikke sandt af. Israel-Online har - endnu engang - henvendt sig til Ritzau om sagen. Læs mere...

Ritzau beskylder Israel for palæstinensisk terror
15. juli 2016 - Dagen efter en fransk muslim af tunesisk herkomst angreb og dræbte 84 mennesker i Nice ved at køre en lastbil ind i en menneskemængde, giver Ritzau i en notits udtryk for, at 215 palæstinensere er blevet dræbt på samme måde. Sandheden er naturligvis, at kun palæstinensere har begået den slags terrorhandlinger - og kun imod israelere.
Læs mere...

Ritzaus manglende præcision bliver til misinformation
2. januar 2016 - Når Ritzau skriver, at "mindst 120 palæstinensere og 20 israelere er blevet dræbt under angreb (...) de seneste tre måneder," lyder det unægteligt som om de to parter har angrebet hinanden og dermed er lige gode om det. Men det er bestemt ikke tilfældet. I realiteten er alle sammenstødene (med ganske få undtagelser) udsprunget af palæstinensiske angreb på israelere. Læs mere...

Selektiv dansk mediedækning
4. oktober 2015 - Palæstinenserne myrder løs, tilsyneladende med selvstyrets velsignelse, og det bliver ikke engang rapporteret herhjemme. Det bemærkelsesværdige er, at de danske medier, herunder særligt Ritzau, tilsyneladende systematisk undlader at rapportere om palæstinensernes krigsforbrydelser, mens man straks kommer på banen med negativt ladede overskrifter, når Israel træffer sine nødvendige modforanstaltninger. Læs mere...

Ritzau misinformerer - igen
19. juli 2013 - Nyhedsbureauet Ritzau fortsætter med at fremføre den påstand, at Israel ifølge FN har pligt til at trække sig tilbage til våbenstilstandslinien fra før Seksdageskrigen i 1967. Det er ikke korrekt. Tværtimod efterlader sikkerhedsrådets resolution 242 netop rum til, at den endelige grænse kan afvige herfra. Israel-Online opfordrer (igen) Ritzau til at ophøre med at udbrede den urigtige påstand. Læs mere...

Ritzau har rod i de historiske fakta
23. juni 2013 - Nyhedsbureauet Ritzau skriver i en notits fejlagtigt, at "FN anser besættelsen [af Golan-højderne] for at være ulovlig og kræver en israelsk tilbagetrækning fra området." I realiteten er Israels fortsatte kontrol med Golan ifølge FN helt lovlig, indtil den dag der indgås en fredsaftale med Syrien.
Læs mere...

Uunderbyggede anklager mod Israel fra DR og Ritzau
4. august 2009 - Både dr.dk og Ritzaus nyhedsbureau formidler helt uunderbyggede og lidet troværdige anklager om israelsk politivold mod dansk demonstrant og etnisk begrundede tvangsforflyttelser, uden at praktisere bare et minimum af kritisk journalistik. Politiken, derimod, har i denne sag fat i den lange ende. Læs mere...

Mediernes troværdighed
11. august 2003 - En Ritzau-notits bragt i tre store danske aviser forklarer, at "israelske soldater [...] med tunge maskingeværer skød ind i en tre-etagers bygning, hvorfra ilden blev besvaret." Oplysningerne stammer fra "palæstinensiske sikkerhedskilder" og giver indtryk af, at israelerne uden varsel angreb et hus. En række udenlandske medier (Ha’aretz, Jerusalem Post, NY Times, Reuters og The Guardian) var alle enige om at palæstinenserne havde skudt først. Hvorfor denne forskel? Læs mere..


Tilbage

 

Untitled Document