Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 
Untitled Document



 

 

Israel-Online, 16. marts 2018
Ritzau vender historien på hovedet - igen

Ritzau giver - uretmæssigt - Israel skylden for brud på våbenhvilen med Jordan i 1967. Samme påstand blev fremsat i Ritzau-notits 22. januar.

Af Dan Harder

Nyhedsbureauet Ritzau afslutter ofte deres Israel-relaterede notitser med en historisk kommentar, der ikke nødvendigvis har nogen direkte forbindelse med dagens emne, men tydeligvis tjener til at oplyse og perspektivere. Desværre ender den historiske oplysning dog ofte som misinformation i stedet.

Dagens Ritzau-notits er ingen undtagelse. Her gentages en påstand fra en notits af 22. januar 2018 om at Israel indledte fjendtlighederne med Jordan i juni 1967:

"Siden 1967 har Østjerusalem været besat af Israel, selv om den del af byen ifølge en våbenhvileaftale mellem Israel og Jordan fra 1949 skulle falde under jordansk myndighed."

Udsagnet giver helt utvetydigt det indtryk, at Israel med besættelsen af Østjerusalem under Seksdageskrigen i 1967 forbrød sig imod den eksisterende våbenhvileaftale med Jordan.

Sandheden er det stik modsatte: at Jordan d. 5. juni 1967 angreb Israel (til trods for Israels bøn om at lade være) og dermed gjorde en ende på våbenhvileaftalen. Israels besættelse af Østjerusalem skete i selvforsvar, og er i øvrigt helt lovlig i henhold til FN's sikkerhedsråds resolution 242, der må være det nærmeste man kan komme på international lov i den sammenhæng, indtil den dag hvor Israels fjender i forbindelse med en fredsaftale anerkender Israel og garanterer landets sikkerhed - hvilket som bekendt endnu ikke er sket.

Israel-Online har henvendt sig til Ritzau med en henstilling om i fremtiden at være mere omhyggelig med den historiske korrekthed i bureauets notitser.


Læs mere om Ritzaus Israel-dækning her.


Tilbage

 

 

 

Untitled Document