Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 
Untitled Document



 

 

 

Israel-Online, 11. august 2003
Mediernes troværdighed

Af Dan Harder

Der er i øjeblikket en debat igang, både herhjemme og ude i verden, om hvorvidt medierne lever op til den troværdighed de påberåber sig. Et af de varme emner er den israelsk-palæstinensiske konflikt. Danske medier, der i den senere tid er blevet kritiseret for manglende objektivitet, har alle pure afvist beskyldningerne.

Men så forklar mig venligst dette:

Om formiddagen d. 8/8 bragte de tre store danske aviser (inklusiv Jyllands-Posten) på deres hjemmesider en notits om at israelske styrker havde omringet et hus i en palæstinensisk flygtningelejr. "En militærhelikopter fløj henover hovederne på de israelske soldater der med tunge maskingeværer skød ind i en tre-etagers bygning, hvorfra ilden blev besvaret."

Oplysningerne stammede (via Ritzau) fra det franske nyhedsbureau AFP, der byggede historien på "palæstinensiske sikkerhedskilder." Notitsen gav umiddelbart indtryk af at israelerne uden varsel havde angrebet et hus.

Jeg besøgte en række udenlandske hjemmesider, for at finde ud af hvad der virkelig var hændt. Den israelske avis Ha’aretz, Jerusalem Post, NY Times, Reuters og engelske Guardian var alle enige om at palæstinenserne havde skudt først.

Israelerne havde omringet huset, forlangt at Hamas-lederen Hamis Abu Salem skulle overgive sig, hvorefter palæstinenserne havde åbnet ild og dræbt en israelsk soldat.

Da israelerne under hård beskydning havde affyret en granat mod 3. sal hvorfra der blev skudt, var hele etagen eksploderet. Man regnede med at granaten havde ramt et bombe-værksted eller et våbenlager. To Hamas-medlemmer, inklusiv den eftersøgte, blev dræbt.

Ifølge palæstinensiske kilder sørgede de israelske soldater for at alle civile blev evakueret fra huset, der var brudt i brand og truede med at styrte sammen.

Forskellen mellem den danske og den udenlandske udlægning virker måske ikke stor. Men den er betydelig. I Danmark giver man det indtryk at Israel har indledt nye kamphandlinger, mens det i virkeligheden drejede sig om en anholdelse af en eftersøgt person.

Ovennævnte er desværre langtfra et enkeltstående eksempel. Men hvorfor bruger danske aviser så utroværdige og ensidige kilder? Manipulerer man bevidst med oplysningerne, eller er det bare et udtryk for almindelig inkompetance?

Artiklen blev bragt i Jyllands-Posten 17. august 2003


Tilbage

 

Untitled Document