Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 
Untitled Document



 

 

 

Israel-Online, 4. oktober 2015
Selektiv dansk mediedækning

Af Dan Harder

Det er påfaldende, så selektiv den danske mediedækning af den israelsk-palæstinensiske konflikt har været i den seneste tid. Palæstinenserne myrder løs, tilsyneladende med selvstyrets velsignelse, og det bliver ikke engang rapporteret herhjemme.

Da formodede jødiske terrorister 31. juli i år angreb en palæstinensisk familie med brandbomber, kogte hele det internationale samfund over af fordømmelser. Det samme gjaldt israelerne, der over en bred kam - fra premierministeren og præsidenten over menneskerettighedsorganisationer og journalister til almindelige borgere - tog afstand fra det uhyrlige angreb. Herhjemme trak udåden overskrifter i alle medier.

En helt anderledes reaktion - mere præcist ingen - har man set, efter palæstinensiske terrorister torsdag 1. oktober standsede en israelsk bil på Vestbredden og koldblodigt skød og dræbte et forældrepar for øjnene deres fire børn på bilens bagsæde. Ikke så meget som en lille Ritzau-notits i nogen af de større dagblade herhjemme blev det til. Heller ikke det mindste lille pip på DR's hjemmeside om Henkin-familiens tragiske skæbne.


Fatah-medlemmer i Nablus fejrer terrorangrebet på Henkin-familien.

Gruppen "Abdel Qader al-Husseini-brigaden", som er tilknyttet det palæstinensiske Fatah-partis mere kendte terrorfraktion, "Al Aqsa-brigadens Martyrer", tog ansvar for terrorangrebet.

I Gaza blev der uddelt slik i anledingen af den vellykkede "kommando-operation". Også i Nablus på Vestbredden fejrede Fatah-medlemmer dobbeltmordet med flag og fyrværkeri, mens moderpartiets leder, Mahmoud Abbas, forblev totalt tavs efter angrebet.

USA's udenrigsminister, John Kerry, fordømte terrorhandlingen, og det samme gjorde FN's generalsekretær, Ban Ki-Moon. Også menneskerettighedsorganisationen, Human Rights Watch, der ellers typisk er ganske kritisk overfor Israel, gik ud og fordømte det palæstinensiske terrorangreb i skarpe vendinger. Heller ikke det blev rapporteret i danske medier.


I Gaza blev der uddelt slik i anledning af den vellykkede "kommando-operation". Se flere fotos her.

To dage senere (3/10) gik en palæstinenser amok med en kniv og dræbte to israelske mænd i Jerusalems gamle bydel. Den ene mands kone og to år gamle datter blev såret ved angrebet. Og senere samme aften blev en israelsk teenager såret i et lignende angreb lige uden for den gamle by.

Igen, ikke så meget som en notits i de ledende danske dagblade eller hos DR.

Til gengæld rapporterede Ritzau dagen efter (4/10), under overskriften "Palæstinensere udelukkes i to dage fra det gamle Jerusalem", om Israels respons til de palæstinensiske voldshandlinger. Og senere samme dag kom endnu en Ritzau-notits, igen med en overskrift, negativt ladet overfor Israel: "Røde Halvmåne: 77 palæstinensere såret efter sammenstød".

Det bemærkelsesværdige er, at de danske medier, herunder særligt Ritzau, tilsyneladende systematisk undlader at rapportere om palæstinensernes selvstyresanktionerede krigsforbrydelser, mens man straks kommer på banen med negativt ladede overskrifter i forhold til Israel, når landet træffer sine nødvendige, og i øvrigt fuldt lovlige, modforanstaltninger.

Hvorfor denne tilsyneladende bevidste forskelsbehandling?


Læs også:

Artikel om tilsvarende misvisende overskrifter hos BBC og Al-Jazeera (Times of Israel, 4. oktober 2015). En del af et mønster?

Redaktørens klumme: Palæstinensisk intolerance på Tempelbjerget


Tilbage

 

Untitled Document