Israel-Online, 27. oktober
2017
Klage til Pressenævnet over DR's
løgne i Orientering
Af Dan Harder
Den 15. juni 2017 bragte DR Orientering
et indslag,
hvori Israel - helt udokumenteret - beskyldes for at
opflaske børn til had og desuden sammenlignes
med Nazi-tyskland.
Efter Orienterings redaktionschef, Judith
Skriver, som svar på min klage (og kronik i Berlingske),
havde forsvaret
den journalistiske metode i indslaget, ankede jeg
sagen til DR's "brugernes redaktør,"
Jesper Termansen.
Den 3. oktober 2017 fik jeg svar fra DR's
generaldirektør, Maria Rørbye Rønn,
som havde valgt at følge Termansens indstilling
om "delvist medhold" i klagen.
Men DR's
indrømmelse af Orienterings overtrædelse
af en række etiske principper, herunder manglende
kildekritik og fairness, er ikke tilstrækkelig,
da man har valgt at ignorere de nok så alvorlige
kritikpunkter vedrørende udbredelsen af en lodret
løgn, endog af antisemitisk karakter, samt DR-journalist
Mia Ulvgravens personlige støtte til usandhederne.
Sagen er nu indbragt for Pressenævnet
i håb om en mere grundig og retfærdig behandling.
Herunder følger min klage til Pressenævnet
af d.d.
Frederiksberg, 27. oktober 2017
Pressenævnet
Strandgade 100 L, stuen
1401 København K
sekr@pressenaevnet.dk
Klage over indslag i DR P1 'Orientering', 15. juni 2017,
hvori Israel sammenlignes med Nazi-tyskland
Den 15. juni 2017 bragte Danmarks Radio i programmet
Orientering på radioens P1 et indslag, hvori det
påstås, at man i Israel, gennem israelske
skolebøger, systematisk opflasker børn
til had imod palæstinenserne med det bevidste
formål at skabe gode soldater, som kan mishandle
og dræbe palæstinensere. Metoden sammenlignes
med Nazi-tysklands behandling af jøderne i Europa
(afskrift
af indslaget vedlagt som bilag 1, link
til indslaget på dr.dk i bilag 2).
Indslagets budskab er helt utvetydigt, at jøderne
i Israel i dag er lige så onde som deres tidligere
bødler, nazisterne. Det er et antisemitisk budskab
(bl.a. ifølge EU's
"arbejds-definition" af antisemitisme).
Det skal understreges, at hele præmissen for
indslaget er løgn. Adskillige undersøgelser
har vist, at ingen sådan hadlæring finder
sted i Israel. Som de to eneste kilder i DR-indslaget
bruges dels en højst kontroversiel israelsk professer
og dels DR's egen medarbejder, journalist Mia Ulvgraven.
Ingen konkrete eksempler på israelsk hadlæring
fremlægges.
Kontekst:
Den tragiske ironi er naturligvis, at det Palæstinensiske
Selvstyre under Mahmoud Abbas - i modsætning til
det demokratiske Israel - beviseligt udsætter
sin befolkning for massiv og systematisk hadlæring.
Her opkaldes skoler, sportsarrangementer og ungdomsaktiviteter
efter kendte terrorister og massemordere. Palæstinensiske
børn indoktrineres til at føle, at det
at dræbe jøder er en positiv ting, hvilket
er årsagen til, at så mange unge palæstinensere,
uden formel tilknytning til et terrornetværk,
"på egen hånd" begår angreb
på civile jøder (eksempelvis de mange knivangreb
siden september 2015).
Efter ethvert palæstinensisk terrorangreb udråbes
gerningsmanden af selvstyret som
en helt og hyldes som eksempel til efterfølgelse,
hvorefter han (eller hans efterladte, hvis han under
angrebet har opnået martyrium) modtager en
livslang løn eller pension finansieret af
det Palæstinensiske Selvstyre (se vedlagte bilag
2 med links for dokumentation).
På grund af den systematiske hadlæring
hos palæstinenserne har netop palæstinensiske
skolebøger, der i vid udstrækning er finansieret
af Vesten, været genstand for en række undersøgelser.
De seneste viser, at hadlæring i skolebøgerne
er på retur, formodentlig på grund af den
internationale inspektion, selvom begreber som martyrdød
og voldelig kamp mod Israel stadig promoveres, endda
overfor helt små klassetrin. Sideløbende
fortsætter hadlæringen imod jøder
uforstyrret gennem andre
medier i det palæstinensiske samfund.
Den palæstinensiske hadpropaganda, som udgør
et centralt problem i konflikten med Israel, berøres
stort set aldrig i danske medier. Derfor er det så
meget desto mere urimeligt, at man i Orientering har
valgt - ganske uretmæssigt og uden dokumentation
- at beskylde Israel for netop hadlæring.
Sagsforløb:
Den 9. august 2017 sender jeg en klage over indslaget
til Orienterings redaktion, vedlagt grundig faglig dokumentation
samt en liste over de etiske principper, som er overtrådt
i indslaget. Samme dag har jeg en kronik i Berlingske
med en opsummering af sagen (se link i bilag 2).
Den 18. august 2017 modtager jeg et svar fra DR-redaktionschef
Judith Skriver (email vedlagt som bilag 3), der i overvejende
grad er enslydende med hendes
kommentar i Berlingske af 14. august 2017 (link
i bilag 2). Judith Skriver afviser min klage med påstand
om, at jeg "misforstår" indslaget.
Hun medgiver i sit svar, at "det ville have
klædt" Orientering, hvis man havde fortalt,
at den citerede professor, som udgør indslagets
eneste kilde, er "en kontroversiel person,
hvis forskning er genstand for diskussion og debat."
Bortset fra den lille (delvise) indrømmelse,
forsvarer Judith Skriver den journalistiske metode anvendt
i indslaget.
Min liste
over de etiske retningslinjer for god journalistik,
som overtrædes i indslaget, vælger Judith
Skriver i sit svar at ignorere. Hun forholder sig heller
ikke til min primære kritik, nemlig DR's formidling
af en løgn. Hun fokuserer i stedet sit forsvar
på, at de løgnagtige påstande i indslaget
står for professor Nurit
Peled-Elhanans regning, og ikke støttes af
DR-journalisterne (hvilket er beviseligt forkert, jf.
nedenfor, punkt 1.2 og 2.5).
Sagens alvor er således, med Judith Skrives afvisning
af min klage, markant skærpet. Nu er der ikke
alene tale om, at nogle DR-journalister har overtrådt
en række etiske regler og lavet et elendigt stykke
journalistisk arbejde. Nu har vi en DR-redaktionschefs
ord for, at det er helt i orden, at DR fortæller
lytterne en hadefuld løgnehistorie om Israel.
Den 28. august 2017 indsender jeg en klage (anke) til
DR's "brugernes redaktør," Jesper Termansen.
Min kritik er ordret identisk med del
1 og del 2 af min systematiske
gennemgang nedenfor.
Den 3. oktober 2017 modtager jeg svar
fra DR (vedlagt som bilag 4), hvori Jesper Termansen,
med generaldirektør Maria Rørbye Rønns
velsignelse, konkluderer, at Orientering-redaktionen
ganske rigtigt har overtrådt en række etiske
journalistiske principper. Afgørelsens konklusioner
opsummeres på DR's hjemmeside således (se
bilag 2 for link):
"Lytterne og seernes redaktør, Jesper
Termansen, har gennemgået klagen og kritiserer
i sin afgørelse, at indslaget er mangelfuldt,
idet redaktionen undlod at redegøre for den forskning,
der strider imod Nurit Peled-Elharans egen fremstilling
af problemet. P1 Orientering har medgivet, at de brude
havde oplyst om den interviewede forskers baggrund,
og hvordan hendes forskning er omstridt i hjemlandet,
Israel.
Redaktionen har yderligere erkendt over for klager,
at de godt vidste, at i følge forskningen er
fænomenet med hadfremmende skolebøger mest
udbredt i palæstinensiske områder, men at
den information ikke kom frem i indslaget. Til dette
skriver lytter-seerredaktøren i sin afgørelse:
'Hvis redaktionen oven i købet var bekendt med
den viden, der strider mod vinklen, forud for interviewet
med Nurit Peled-Elhanan, var det fair, at det havde
fremgået af det samlede indslag i P1 Orientering.'
Klager mener, at indslaget var ensidigt og kun
lod forskerens synspunkt komme frem, men lytternes og
seernes redaktør konkluderer, at der i indslaget
var gjort forsøg på nuancering. P1’s
egen journalist redegjorde eksempelvis for, at palæstinensere
også producerer indhold til palæstinensiske
børn, med hadfremmende indhold om Israel og israelere.
Ligeledes er der spørgsmål fra studiet,
der forsøger at bløde Nurit Peled-Elharans
bastante konklusioner op. Indslaget var mangelfuldt,
undlod at oplyse, at hadkampagnerne ifølge forskningen
er værst i de palæstinensiske områder
samt at forskeren er omstridt, men der var gjort forsøg
på at nuancere billedet i P1 Orientering.
Klager får derfor samlet set delvist medhold."
Det er naturligvis positivt, at DR erkender den manglende
kildekritik, samt at indslaget var "unfair"
på grund af manglende perspektivering.
Men påstanden om, at der i indslaget udvises
"nuancering" må klart afvises, jf. min
gennemgang nedenfor.
DR har desuden valgt fuldstændigt at ignorere
flere andre dele af min kritik, som primært fordeler
sig på tre forhold:
- Selve historien i indslaget - om hadlæring
i Israel -
er lodret løgn.
- DR's egen medarbejder, Mia Ulvgraven, støtter
påstandene i indslaget, angiveligt baseret på
egen viden og erfaring. DR agerer dermed garant for
løgnehistorien.
- Både løgnen om israelsk hadlæring
og sammen-ligningen med Nazi-tyskland er af antisemitisk
karakter, og er skadevoldende i forhold til både
Israels omdømme og jøders generelt.
Jeg skal indtrængende bede Pressenævnet
om at udvise særlig opmærksomhed i forhold
til ovennævnte områder, som DR har valgt
ikke at forholde sig til.
Min anklage er fortsat, at den journalistiske tilgang
anvendt i indslaget er uredelig, dybt amoralsk og i
klar modstrid med journalistiske normer, defineret af
både Pressenævnet,
medieansvarsloven
og Danmarks
Radio selv.
Det er desuden en skærpende omstændighed,
at løgnene, der promoveres i indslaget, er af
antisemitisk karakter og puster til et allerede
eksisterende had til Israel og jøder.
Hertil kommer, at DR's delvise imødekommelse
af min kritik kun kan findes i et obskurt hjørne
af DR's hjemmeside, og derfor aldrig kommer ud til lytterne.
Tilbage står, at DR med indslaget har gjort uoprettelig
skade derved, at der nu sidder mange lyttere rundt om
i Danmark og tror, at israelerne (jøderne) begår
hadlæring, som måler sig med nazisternes.
Det er DR's pligt, så vidt det er muligt, at råde
bod den skade man har forvoldt, samt at sikre, at journalisterne
bag indslaget bliver draget til ansvar.
Konkrete kritikpunkter:
Bemærk venligst at jeg har tilladt mig ikke at
vedlægge hverken min oprindelige klage til P1
Orienterings redaktion eller anken til Jesper Termansen,
da de to tekster i overvejende grad er identiske med
nedenstående gennemgang. Det er alene for at spare
jer for at skulle læse den samme tekst flere gange
end højst nødvendigt. Hvis I ønsker
de pågældende dokumenter, kan de eftersendes.
For at lette overblikket er min kritik inddelt i tre
overordnede dele med følgende punkter:
Del 1. Det oprindelige indslag i Orientering
1.1. Anklagerne imod Israel
om hadlæring i skolebøger - dvs. hele præmissen
for indslaget - er løgn.
1.2. Anklagerne imod Israel,
primært fremført af professor Nurit Peled-Elhanan,
modsiges ikke på noget tidspunkt i indslaget,
men fremstår som fakta. DR-journalist Mia Ulvgraven
agerer desuden personlig garant for professorens påstande.
1.3. DR-journalisterne udviser
ingen kildekritik, til trods for at indslagets eneste
kilde er både kontroversiel og utroværdig.
Journalisterne lader hånt om DR's egne værdier.
1.4. Flere af de promoverede
påstande er af antisemitisk karakter.
1.5. Figenblade - forsøg
på at fremstå balanceret.
1.6. Ingen kontekst. Der byttes
om på offer og gerningsmand.
Del 2. Judith Skrivers afvisning af min klage
2.1. Judith Skriver undlader
at forholde sig til sandhedsværdien af Orienterings
historie om israelsk hadlæring.
2.2. Judith Skriver undlader
at forholde sig til indslagets overtrædelse af
etiske retningslinjer.
2.3. Judith Skriver forsvarer
brugen af en kontroversiel kilde uden kildekritik.
2.4. Judith Skriver forsvarer
kolporteringen af en løgn om Israel - med koblingen
til en (antageligt) sand historie fra Egypten.
2.5. Judith Skriver hævder
- i strid med ordlyden i indslaget - at DR-journalist
Mia Ulvgraven afviser professor Elhanans påstande.
Del 3. DR's generaldirektørs delvise
imødekommelse af min klage
3.1. DR erkender den manglende
kildekritik, jf. punkt 1.3 og 2.3.
3.2. DR forsømmer at
forholde sig til sandhedsværdien af Orienterings
historie om israelsk hadlæring, jf. punkt 1.1,
1.6, 2.1 og 2.4.
3.3. DR forsømmer at
forholde sig til, at journalist Mia Ulvgraven i indslaget
agerer personlig garant for de usande påstande,
jf. punkt 1.2 og 2.5.
3.4. DR forsømmer at
forholde sig til, at anklagerne imod Israel, herunder
sammenligningen med Nazi-tyskland, er af antisemitisk
karakter.
3.5. DR's påstand om,
at der i indslaget blev gjort forsøg på
nuancering, må avises.
3.6. Eksponering af DR's beklagelse
samt konsekvenser for de ansvarlige medarbejdere.
Herunder følger en detaljeret redegørelse
for hvert enkelt punkt, samt specifikation af de etiske
retningslinjer for god journalistik, som overtrædes
i indslaget.
Del 1. Det oprindelige indslag i Orientering:
Ad 1.1. Anklagerne imod Israel om hadlæring
i skolebøger - dvs. hele præmissen for
indslaget - er løgn.
Uddrag fra Pressenævnets "Vejledning
om god presseskik":
Punkt A, stk. 1. "Det er mediernes opgave
at bringe korrekt og hurtig information. Så langt
det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives eller gengives, er korrekte."
Informationen i indslaget er ikke korrekt, faktisk
er den lodret forkert. Journalisterne har ikke gjort
noget som helst forsøg på at tjekke deres
oplysninger, hvilket ellers kunne gøres med et
par simple opslag på internettet.
Dokumentation:
I indslaget forklares det, at man i Israel, gennem
de israelske skolebøger, indoktrinerer børn
til had med det formål at "dræbe"
og "mishandle" palæstinensere.
Det påstås desuden, at Israel søger
at "eliminere" palæstinenserne,
der angiveligt anses for et problem, som skal "løses"
på samme måde, som Nazi-tyskland i sin tid
forholdt sig til jøderne.
Den interviewede professor, Nurit Peled-Elhanan, foregiver
at kunne konkludere ovenstående på basis
af en analyse af israelske skolebøger. Men der
fremlægges ingen dokumentation fra hendes påståede
forskning, der i øvrigt ikke er umiddelbart tilgængelig
på internettet. Indslagets eneste forsøg
på at underbygge anklagerne, er en påstået
mangel på billeder af almindelige palæstinensere
i israelske skolebøger - næppe et bevis
på massiv og "systematisk"
hadlæring.
Omvendt findes der en række lødige, grundige
og offentligt
tilgængelige forskningsprojekter på
området. De forskellige undersøgelsers
resultater varierer lidt, men ingen af dem kommer i
nærheden af at underbygge Elhanans påstande.
Tværtimod viser de som helhed, at der i israelske
skolebøger ingen hadlæring findes. Den
mest omfattende undersøgelse, som samtidig
er blandt de mest kritiske overfor Israel, bemærker
en overvejende pro-israelsk (omend korrekt) udlægning
af konfliktens historie. Samme rapport konkluderer også,
at fredelig sameksistens med palæstinenserne gennemgående
beskrives som ønskværdig i israelske skolebøger.
En anden israelsk forsker, Dr. Arnon Groiss, har gjort
sig den ulejlighed at undersøge
de - kun syv - israelske skolebøger, som
lå til grund for Nurit Peled-Elhanans rapport
fra 2003, hvori hun nåede samme konklusion som
præsenteres i DR-indslaget. Groiss kunne i de
pågældende bøger ikke finde blot
antydningen af belæg for Elhanans konklusioner.
Ad 1.2. Anklagerne imod Israel, primært
fremført af professor Nurit Peled-Elhanan, modsiges
ikke på noget tidspunkt i indslaget, men fremstår
som fakta. DR-journalist Mia Ulvgraven agerer desuden
personlig garant for professorens påstande.
Uddrag fra Pressenævnets "Vejledning
om god presseskik":
Punkt A, stk. 5. "Det skal gøres klart,
hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer."
Professor Nurit Peled-Elhanans synspunkter/konklusioner
præsenteres som om de var faktuelle. I begyndelsen
af indslaget forstår man dog, at de hidrører
fra hende selv og hendes forskning. Men senere i indslaget
bekræfter DR-journalist Mia Ulvgraven, på
basis af egne observationer, at professorens påstande
er sande. På den måde opstår der uklarhed
over, om der er tale om fakta eller holdninger. En lytter,
der ikke er ekspert på området, får
dog den overvejende opfattelse, at der er tale om fakta.
Dokumentation:
Indslaget i Orientering er tilrettelagt som et dobbeltindslag
under titlen "Både egyptere og israelere
opflaskes til had." Anden del, dvs. indslaget
om Israel, indledes med ordene "Et sted hvor
hadlæringen sker systematisk gennem skolebøgerne
er i Israel."
Så langt fremstår påstanden - løgnen
- som et faktum.
Det forklares dernæst, at det er den israelske
professor, Nurit Peled-Elhanan, som står bag anklagerne
om racisme og hadlæring i skolebøgerne.
Professoren får lov til at uddybe med den udokumenterede
påstand om, at hadlæringen har til formål
at skabe gode israelske soldater, som kan "dræbe
uden at blinke." Hun sætter trumf på
ved at sammenligne den israelske politik overfor palæstinenserne
med Nazi-tysklands behandling af jøderne.
Studieværten, Louise Windfeld-Høeberg,
oversætter pligtskyldigt professorens ord fra
engelsk, uden at stille spørgsmål eller
rejse tvivl. Da udsagnene kommer fra "pålidelige"
kilder som DR Orientering og en israelsk professor,
må den ikke-sagkyndige lytter tilgives for at
antage, at der tales sandt.
Herefter giver DR-journalist Mia Ulvgraven, som har
lavet interviewet med professoren, en kort og helt igennem
positiv præsentation af professoren, der fremstilles
som sympatisk og endda nuanceret derved, at hun som
israeler kæmper palæstinensernes sag. Lytteren
har ingen grund til at ane uråd.
I den sidste del af indslaget, understøttes
Elhanans påstande af DR-journalist Mia Ulvgravens
egne, personlige erfaringer. Med direkte reference til
sammenligningen af Israel med Nazi-tyskland, beder studieværten
Louise Windfeld-Høeberg om Mia Ulvgravens vurdering
af professorens udsagn.
Louise Windfeld-Høeberg: "Mia Ulvgraven,
det er jo skarpe ord, det her. Igen sammenligner hun
med jøderne i Nazi-tyskland. Alle de negative
egenskaber er noget [palæstinenserne] har i blodet,
de kan ikke påvirkes eller tilpasse sig, derfor
må man af med dem, lyder logikken i skolebøgerne.
Men det kan vel ikke være fremstillingen af palæstinenserne
i alle israelske skolebøger?"
Mia Ulvgraven: "Nej ikke i alle, men faktisk
i de fleste af dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne."
Her skifter indslaget karakter fra ukritisk at fremlægge
professorens højst tvivlsomme forskning, til
at DR-journalisten Mia Ulvgraven selv agerer sandhedsvidne.
Bemærk brugen af ordet "faktisk".
De nazistiske tendenser i israelske skolebøger
er ifølge Mia Ulvgraven et faktum.
Påstanden om, at den israelske hadlæring
har til formål at skabe gode israelske soldater,
kan Mia Ulvgraven også bekræfte.
Louise Windfeld-Høeberg: "Og hele det
her fjendebillede og nedgørelsen af palæstinenserne
har til formål at skabe gode soldater til den
israelske hær. Mia Ulvgraven, kan du genkende
det hun siger?"
Mia Ulvgraven: "Ja, det kan jeg godt. Altså
jeg har læst i Israel og jeg har studeret de her
psykosociale mekanismer, som er med til at fastholde
konflikten. Og det fremgår mange steder i forskningslitteraturen,
at den her negative racistiske fortælling og truslen
om Holocaust gennemsyrer samfundet, og også skolesystemet,
for at man kan opretholde besættelsen. Man kan
simpelthen ikke udsætte de andre for den mishandling,
man udsætter de andre for, hvis ikke man har den
her fortælling, hvis man ser de andre som ligeværdige
mennesker, så kan man ikke gennemføre det
man gør, det er logikken i litteraturen."
Det er uklart hvilken 'forskningslitteratur', Mia Ulvgraven
refererer til. Men hendes egne "studier" har
angiveligt ført til samme konklusion som professorens.
Israelerne "mishandler," ifølge Mia
Ulvgravens personlige vurdering, palæstinenserne,
og for at kunne gøre det - hvilket angiveligt
er det israelske samfunds mål - må man have
den "negative racistiske fortælling"
i skolebøgerne.
Det, der indledningsvis blev præsenteret som
et forskningsprojekt, er nu et syndigt rod af professor
Elhanans og Mia Ulvgravens egne holdninger, uden nogen
form for faktuel underbygning. Den almindelige lytter
har ingen chance for at forstå, at både
professoren og DR-journalisten taler for egen regning
- og tilmed usandt.
Ad 1.3. DR-journalisterne udviser ingen kildekritik,
til trods for at indslagets eneste kilde er både
kontroversiel og utroværdig. Journalisterne lader
hånt om DR's egne værdier.
Herunder følger nogle uddrag fra henholdsvis
Pressenævnets "Vejledning
om god presseskik" og Danmarks Radios
egne etiske
retningslinjer (PDF af 9. juni 2017).
De punkter, som er overtrådt i indslaget i Orientering,
citeres i kursiv, mine kommentarer nedenunder
i normal font.
Uddrag fra Pressenævnets "Vejledning
om god presseskik":
Punkt A, stk. 2. "Kritik bør udvises
over for nyhedskilderne, i særdeleshed når
disses udsagn kan være farvet af personlig interesse
eller skadevoldende hensigt."
Indslagets eneste kilde er en højst kontroversiel
person, som har en stærk personlig interesse i
at promovere sine - efter alle standarder - meget ekstreme
synspunkter. I indslaget er der ikke udvist nogen som
helst kildekritik. At udbrede løgne om påstået
israelsk, og hermed jødisk, ondskab kan volde
meget stor skade på både israelere og jøder
overalt i verden.
Uddrag fra DRs etiske retningslinjer, side 8: "FORORD
- DRS VÆRDIER":
"Troværdighed: Vi lægger afgørende
vægt på grundig research, hæderlighed
og ordentlighed i programarbejdet. Vi taler ikke mod
bedre vidende og har ikke skjulte dagsordner."
Der er i forbindelse med indslaget ikke lavet grundig
research, ligesom programarbejdet ikke bærer præg
af hverken hæderlighed eller ordentlighed. Om
der er en skjult dagsorden, kan man ikke vide al den
stund, at den i givet fald er skjult. Men hvis ikke
journalisterne taler mod bedre vidende, er de nødvendigvis
ekstremt inkompetente, set i lyset af hvor enkelt det
er at finde mere nuanceret information om emnet. Alene
de i indslaget anførte oplysninger burde havde
fået journalisternes alarmklokker til at ringe
og vækket mistanke om, at professoren har en anden
agenda end blot objektiv forskning.
"Uafhængighed: Vi tager aldrig hensyn
til eller lader os styre af økonomiske eller
politiske særinteresser. Der må ikke kunne
rejses berettiget tvivl om DR, produktionernes eller
medarbejdernes integritet."
Journalisterne har uomtvisteligt ladet sig styre af
professor Nurit Peled-Elhanans politiske dagsorden,
endda velvilligt, da de i indslaget selv oplyser om
professorens politiske virke. Særligt DR-journalist
Mia Ulvgravens professionelle integritet må siges
at være ikke-eksisterende.
"Alsidighed: Vi er fair over for alle parter,
holdninger og synspunkter gennem en upartisk og kritisk
journalistik. Vi favoriserer ikke bestemte samarbejdspartnere
eller interesser."
Indslaget er udtryk for en uhørt mangel på
fairness. Kun ét synspunkt bringes til torvs.
Det bankes til gengæld fast med rigtig mange gentagelser
af hovedteserne. Der er intet forsøg gjort på
at finde blot et eneste alternativt synspunkt, selvom
de er rigeligt tilgængelige på internettet.
Uddrag fra DRs etiske retningslinjer, side 14-15:
"KAPITEL 2 – STÆRKE OG KONTROVERSIELLE
BILLEDER OG EMNER - KRIGE OG KONFLIKTER":
"DR skal være særligt opmærksom
på, at krigsførende parter ofte vil forsøge
at manipulere offentligheden og styre informationsstrømmen.
Derfor er det vigtigt at huske, at mangfoldighed, alsidighed
og nuancering af synspunkterne er DRs altafgørende
kendemærke.
Tilrettelæggere, journalister og redaktører
skal altid:
- udvise stor kildekritik,
- angive kilder,
- formidle baggrund og
- formidle mulige motiver til forskellige oplysninger."
Professor Nurit Peled-Elhanan er afgjort part i konflikten
mellem Israel og palæstinenserne (også selvom
det måske kan forvirre nogle, at hun som israeler
kæmper for den palæstinensiske side).
Ad underpunkt 1: Journalisterne udviser absolut ingen
kildekritik.
Ad underpunkt 2: Professoren er som kilde klart angivet.
Der præsenteres dog ingen eksempler fra hendes
såkaldte forskning, som kan understøtte
de meget grove anklager. Hvilke kilder Mia Ulvgraven
støtter sig til under referencen "forskningslitteraturen"
er ganske uklart.
Ad underpunkt 3: Der formidles ingen baggrund - eller
kontekst - i forhold til hadlæring i den israelsk-palæstinensiske
konflikt. Realiteten er, at det palæstinensiske
samfund, både i Gaza og på Vestbredden,
er gennesyret af hadlæring over for israelere
og jøder, mens tilsvarende problemer på
den israelske side er meget begrænsede.
Ad underpunkt 4: Professor Elhanans klare politiske
motiv til at anklage Israel for alt muligt formidles
ikke.
Uddrag fra DRs etiske retningslinjer, side 23:
"KAPITEL 4 – KILDER":
"Det er afgørende for DRs troværdighed,
at medarbejderne forholder sig kritisk over for alle
kilder. Det gælder særligt, når en
udtalelse kan være farvet af personlige interesser
eller kan være et forsøg på at skade
andre."
Igen, der er ingen kildekritik overhovedet, selvom
professorens udtalelser er voldsomt farvet af hendes
personlige antipatier. Hendes ekstreme løgne
- og nu DR's formidling heraf - gør absolut skade
på Israels omdømme, og potentielt på
jøders i almindelighed.
Uddrag fra DRs etiske retningslinjer, side 23:
"UNDERSØGELSER OG RAPPORTER":
"DR er kritisk over for undersøgelser,
der er udarbejdet af eller for virksomheder og organisationer,
der har politiske eller kommercielle interesser i at
få omtale."
Professor Nurit Peled-Elhanans "undersøgelse"
er helt tydeligt udarbejdet med det formål at
skabe opmærksomhed omkring hendes politiske projekt.
Men DR-journalisterne hopper i med samlede ben.
Ad 1.4. Flere af de promoverede påstande
er af antisemitisk karakter.
Når man nævner ordet antisemitisme, risikerer
man at blive mødt med den udbredte anklage om,
at enhver kritik af Israel udlægges som antisemitisme.
Uagtet det synspunkts sandhedsværdi må man
dog konstatere, at kritik - eller som i det her tilfælde
- løgne om Israel indimellem med rette kan karakteriseres
som antisemitisme. Det mener i hvert fald EU-parlamentet,
der i sin "Working
Definition of Antisemitism" oplister "eksempler
på måder hvorpå antisemitisme manifesterer
sig i relation til den israelske stat" (uddrag):
• "Anlæggelse af en dobbelt standard
ved at forlange en opførsel ikke krævet
af nogen anden demokratisk nation."
• "Brugen af symboler og billeder associeret
med klassisk antisemitisme (f.eks. anklager om jøders
ansvar for Jesu død eller blodlibeller
[hvor jøder gøres kollektivt ansvarlige
for drab el. lign.]) i karakteriseringen af Israel eller
israelere."
• "At trække paralleller mellem
aktuel israelsk politik og nazisternes."
Lad os begynde med det mest åbenlyse eksempel
på antisemitisme i henhold til ovennævnte
definition.
En af Orientering-indslagets hovedteser er, at Israel
gennem skolebøgerne fører en politik overfor
palæstinenserne, som kan sidestilles med Nazi-tysklands
politik overfor jøderne. Nazi-anklagen nævnes
hele fire gange i indslaget (to gange på engelsk
og to på dansk, tre gange eksplicit og én
implicit):
Klip med Nurit Peled-Elhanan: "They actually
define it like that: a problem to be solved. Like the
Jews in Europe under Nazi Germany."
Studievært Louise Windfeld-Høeberg oversætter:
"Ja, palæstinenserne skildres i de israelske
skolebøger som et problem, der skal løses
på samme måde som jøderne blev fremstillet
i Europa under Nazityskland."
Klip med Nurit Peled-Elhanan: "It's a pure
racist education. It's in [the Palestinians'] blood,
you see they're 'a race.' And just like we know from
the case of the Jews, if you are a race you can not
be changed and molded and cultivated to fit within the
society, you just have to be eliminated somehow."
Studievært Louise Windfeld-Høeberg forklarer:
"Igen sammenligner [professoren] med jøderne
i Nazityskland. Alle de negative egenskaber er noget
de har i blodet, de kan ikke påvirkes eller tilpasse
sig, derfor må man af med dem, lyder logikken
i skolebøgerne."
På intet tidspunkt rejser DR-journalisterne tvivl
om validiteten af anklagen. Tværtimod bekræfter
journalist Mia Ulvgraven helt utvetydigt, at de nazi-lignende
tendenser findes i "de fleste" af
de israelske "mainstream-skolebøger":
Louise Windfeld-Høeberg: "Mia Ulvgraven,
det er jo skarpe ord, det her. Igen sammenligner hun
med jøderne i Nazi-tyskland. (...) Men det kan
vel ikke være fremstillingen af palæstinenserne
i alle israelske skolebøger?"
Mia Ulvgraven: "Nej ikke i alle, men faktisk
i de fleste af dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne."
Ifølge EU-parlamentets
definition (tredje punkt ovenfor) er Orienterings
nazi-sammenligning udtryk for moderne antisemitisme.
Og så er der det mindre åbenlyse eksempel,
igen i henhold til EU-parlamentets definition.
Op gennem historien har antisemitter udbredt løgnehistorier
om, at jøder som gruppe eller samfund begår
alle mulige (og umulige) forbrydelser. Antisemitiske
løgne handlede f.eks. i middelalderen om, at
jøder forgiftede brønde og brugte
kristne børns blod i deres madlavning.
I dag florerer den type antisemitiske løgne
i bedste velgående i den arabiske verden, ikke
mindst
blandt palæstinensere, hvor de kristne børn
i myten om jøders brug af blod i madlavning er
skiftet
ud med palæstinensiske børn. Vi kender
også eksempler på palæstinensiske
påstande om, at Israel uden samtykke høster
organer fra afdøde palæstinensere (en
historie som helt uden dokumentation for få
år siden blev videreformidlet af en svensk avis
- en sag ikke helt ulig den aktuelle).
Orienterings anklage om, at Israel som (jødisk)
samfund opdrager sine børn med henblik på
at "dræbe" (Elhanans påstand)
og "mishandle" (Ulvgravens påstand)
palæstinensere, skriver sig direkte ind i den
klassiske antisemitiske tradition.
Ifølge EU-parlamentets
definition (det midterste punkt ovenfor) er Orienterings
anklage om hadlæring altså også udtryk
for moderne antisemitisme.
Ad 1.5. Figenblade - forsøg på
at fremstå balanceret.
Indslagets overordnede budskab, at "israelere
opflaskes til had," som det hedder i programtitlen,
bestrides eller betvivles på intet tidspunkt.
Sammenligningen mellem Israel og Nazi-tyskland sætter
jorunalisterne heller ikke spørgsmålstegn
ved. Som dokumenteret ovenfor, bekræfter DR-journalist
Mia Ulvgraven begge påstande.
Men derudover kommer Mia Ulvgraven to gange i løbet
af indslaget med oplysninger, som må antages at
være udtryk for et ønske om at fremstå
balanceret. I begge tilfælde er der dog tale om
ren manipulation.
Figenblad nr. 1:
Mia Ulvgraven har netop postuleret, at "de
fleste" af de israelske "mainstream-skolebøger"
indeholder nazi-lignende hadpropaganda. Hun fortæller
dernæst, at der dog findes andre skolebøger,
som forsøger at komme de israelske mainstream-skolebøgers
angiveligt "skævvredne narrativer"
til livs.
Mia Ulvgraven: "Men der er også andre
skolebøger, som forsøger at komme det
her til livs, komme de her skævvredne narrativer,
som det er, komme dem til livs, og fortælle både
den israelske og den palæstinensiske version af
historien i samme bog. Jeg har selv besøgt en
skole, faktisk, i en landsby hvor der både gik
israelere og palæstinensere, hvor de havde sådan
en historiebog, hvor på den ene side, der fik
man den ene del af folkets historie, og på den
anden side fik man den anden del, så de blev eksponeret
for begge dele."
Som Mia Ulvgraven vurderer det - med sin omfattende
ekspertise inden for emnet, forstår man - er den
eneste måde, hvorpå Israel kan undgå
at bedrive hadpropaganda, ved at lave bøger,
der sidestiller et israelsk perspektiv med et palæstinensisk.
Logikken er altså, at enhver bog, der ikke aktivt
promoverer den palæstinensiske udlægning
af konflikten, automatisk er hadpropaganda. Det er åbenlyst
nonsens, og i øvrigt et særdeles politiserende
argument, der flugter med den yderste politiske venstrefløj
i Israel, som professor Elhanan også er repræsentant
for.
Mia Ulgravens figenblad ændrer ikke på,
at kun ét (ganske ekstremt) politisk synspunkt
bringes til torvs i indslaget. Hvis Mia Ulvgraven oprigtigt
ønskede at perspektivere, kunne hun have bedt
et par andre eksperter, gerne af alternativ observans,
om deres vurdering af sagen. Historien om den lille
hippie-landsby tjener alene til at støtte løgnen
om generel hadlæring i det israelske skolesystem.
Figenblad nr. 2:
Studievært Louise Windfeld-Høeberg har
for længst accepteret den udokumenterede påstand
om, at israelske skolebøger har en "racistisk
og misvisende fremstilling af palæstinenserne."
Sidst i indslaget stiller hun så det naturlige
spørgsmål, om det ikke også går
den anden vej.
Mia Ulvgraven: "Det er sjovt, jeg spurgte
forskeren om det, og hun afviste det faktisk, det kom
bag på mig. Hun siger, det går ikke begge
veje. Israel som besættelsesmagt kontrollerer
palæstinensiske skolebøger, de censurerer
dem simpelthen. Det var hendes svar."
Det virker hyklerisk, at Mia Ulvgraven foregiver at
undre sig over professor Elhanans åbenlyst politiske
udmelding, al den stund at hele Elhanans projekt er
af så indlysende politisk karakter.
Det er i øvrigt ikke sandt, at Israel censurerer
palæstinensiske skolebøger. Det er FN og
donorlandene, der har til opgave at sikre gode skolebøger
i det palæstinensiske skolesystem. Så det
er ærgerligt, at Mia Ulvgraven vælger at
lade endnu en løgn slippe uimodsagt igennem til
lytterne.
Mia Ulvgraven accepterer dog ikke helt professorens
påstand om, at der slet ikke skulle findes hadlæring
på den palætinensiske side. Men i stedet
for at blive ved emnet og undersøge det palæstinensiske
selvstyres "mainstream-skolebøger,"
vælger hun at referere til et 10 år gammelt,
meget kendt klip fra den palæstinensiske terrororganisation
Hamas' tv-kanal:
Mia Ulvgraven, fortsat: "Men palæstinensiske
skolebørn eksponeres helt sikkert også
for en hadsk fremstilling af israelere. Jeg har i hvert
fald selv set klip fra den palæstinensiske tv-station,
som Hamas - organisationen , der kontrollerer Gaza,
deres tv-station, der har de børneprogrammer
med sådan dukker a la Bamse fra Bamse og Kylling,
der sidder og fortæller om, hvordan man skal angribe
jøderne. Hvis nu de kommer og banker på
din dør, så skal du bokse sådan her
med dine hænder, og så skal du tage en sten,
og så skal du kaste den efter dem. Så de
palæstinensiske børn eksponeres i hvert
fald også for en hadsk fremstilling af israelere.
Men altså hun, forskeren, afviser den præmis,
at de er lige gode om det. Hun siger, jamen det er Israel
der er besættelsesmagt, det er Israel der bærer
ansvaret... og sådan er det."
Nu kan DR-journalisten, som for et øjeblik siden
var så stor en ekspert på området,
at hun kunne drage meget firkantede og skråsikre
konklusioner om israelsk hadlæring, kun komme
op med det eksempel, som vi alle kender, nemlig Hamas-organisationens
berømte tv-program med tøjdukker, der
lærer børn at hade jøder (det er
i øvrigt interessant at hun vælger at fremstille
Hamas' hadpropaganda alene som selvforsvar: hvis jøderne
kommer og banker på ens dør... I virkeligheden
indoktrinerer Hamas palæstinensiske børn
med regulær klassisk antisemitisme).
Havde Mia Ulvgraven virkelig ønsket at undersøge,
om hadlæring i skolebøger også "gik
den anden vej," kunne hun have foretaget en simpel
Google-søgning, og fundet den lange række
af undersøgelser
der findes af de skolebøger, som bruges af
det palæstinensiske selvstyre samt i de FN-styrede
skoler på Vestbredden og i Gaza. På grund
af bekymring over hadpropaganda i de palæstinensiske
skolebøger, der finansieres af diverse (fortrinsvis
vestlige) donorlande, er der faktisk lavet en del rigtige
studier af både israelske og palæstinensiske
skolebøger. Resultaterne er varierede, men det
samlede billede er, at der har været store problemer
med hadpropaganda i de palæstinensiske skolebøger,
omend situationen efterhånden er i bedring. Der
er dog et stykke vej endnu, før de palæstinensiske
skolebøger når op på niveau med de
israelske, hvad angår imødekommenhed overfor
modpartens synsvinkel og forberedelse af børnene
til fred.
Bemærk også den afsluttende konklusion
- at Israel er besættelsesmagten, og derfor bærer
ansvaret. Det er en meget udbredt argumentation i yderliggående
Israel-kritiske kredse. Professor Elhanans brug af det
argument til at feje spørgsmålet om palæstinensisk
hadlæring af bordet, bekræfter endnu en
gang, at hendes tilgang i høj grad er politisk,
snarere end videnskabelig.
Ad 1.6. Ingen kontekst. Der byttes om på
offer og gerningsmand.
Der formidles i indslaget ingen baggrund - eller kontekst
- i forhold til hadlæring i den israelsk-palæstinensiske
konflikt. Realiteten er, at det palæstinensiske
samfund, både i Gaza og på Vestbredden,
er gennesyret
af hadlæring over for israelere og jøder,
mens tilsvarende problemer på den israelske side
er meget begrænsede.
Palæstinensere er eksponeret
for anti-israelske og antisemitiske budskaber igennem
bl.a. fjernsyn, religiøse prædikener, politiske
udtalelser og sports- og fritidsarrangementer for børn
og unge, der systematisk
opkaldes efter palæstinensiske terrorister
med civile jøders død på samvittigheden.
Massemorderne dyrkes
som helte i det palæstinensiske selvstyre.
Enhver palæstinenser, der dræber en civil
israeler, om det så er et barn, modtager
en pengepræmie i form af en livslang månedlig
ydelse. Dør gerningsmanden selv under sit terrorangreb,
overgår den økonomiske belønning
til vedkommendes familie. Ofte får "martyrernes"
familier lykønskningsbesøg
af en minister fra selvstyreregeringen.
Også de palæstinensiske skolebøger
er blevet kritiseret for at indeholde Israel-fjendtlige
budskaber. Og selvom situationen ifølge nogle
undersøgelder er i bedring, og decideret antisemitisme
er på retur, er idealer
som martyrdom og jihad, herunder væbnet kamp
imod Israel, stadig fremherskende. Der er således
endnu lang vej til den ønskelige promovering
af fredelig sameksistens med den jødiske stat.
Omvendt viser en række større undersøgelser,
at der i israelske skolebøger, trods en tendens
til at se konflikten fra israelsk side, ingen hadlæring
findes, mens budskabet om fredelig sameksisten med palæstinenserne
generelt fremhæves som et ønskværdigt
mål.
Selve Orientering-indslagets præmis er derfor
en 180-graders forvanskning af virkeligheden, hvor israelerne
- ofrene for palæstinensisk hadlæring -
gøres til geringsmænd, mens jøderne
i Israel - mange af dem efterkommere af overlevende
fra Holocaust - sidestilles med nazisterne.
Del 2. Judith Skrivers afvisning af min klage:
Ad 2.1. Judith Skriver
undlader at forholde sig til sandhedsværdien af
Orienterings historie om israelsk hadlæring.
Som dokumenteret ovenfor, kan indslagets hovedpræmis
om hadlæring i israelske skolebøger ikke
underbygges empirisk. Det forhold, at Orientering har
fortalt en løgnehistorie, undlader Judith Skriver
i sit svar overordnet set at forholde sig til. Det skal
jeg venligst anmode om, at man gør nu i forbindelse
med min anke.
Jeg vil på forhånd understrege, at det
ikke er tilstrækkeligt, som Judith Skriver gør,
at bemærke, at anklagerne hidrører fra
professor Elhanan. Når DR vælger at lave
et indlæg, hvori det påstås, at israelerne
opflasker deres børn til had og tåler sammenligning
med nazisterne, bør der forelægges bedre
dokumentation end en kontroversiel og politisk yderliggående
professors udokumenterede påstande.
Judith Skrivers eneste (spæde) forsvar for de
alvorlige anklager findes i hendes kommentarer (i blåt)
indsat direkte i min klage-email. Her skriver hun:
"Der er debat omkring Nurit[Peled-Elhanan]s
forskning – men den er ikke tilbagevist –
faktisk findes der undersøgelser, der peger på
propaganda både i israelske og palæstinensiske
skolematerialer. Værst står det ifølge
forskningen til hos palæstinenserne. Det har vi
ikke med i indslaget – men Mia kommer med flere
gode eksempler på at palæstinensiske børn
også påvirkes med had-lære. Arnon
Groiss er ifølge Hanne Foighel en professor,
der befinder sig helt ude på modsatte fløj
– men det skal lige tjekkes."
Til det må man sige: jo, Nurit Peled-Elhanans
såkaldte forskning er tilbagevist. De undersøgelser,
som "peger på propaganda både i israelske
og palæstinensiske skolematerialer," underbygger
slet ikke professor Elhanans påstande. "Propagandaen"
i israelske skolebøger begrænser sig stort
set til en pro-israelsk vinkel på tingene, og
omfatter ikke hadlæring.
Uanset at forskeren Arnon Groiss eventuelt måtte
befinde sig på den israelske højrefløj,
har han ikke desto mindre lavet en gennemgang
af de - kun syv - bøger, som Elhanan byggede
sine konklusioner fra 2003 på. Og modsat Elhanan
og Orientering, refererer Groiss med direkte citater
fra bøgerne, når han underbygger sin påstand
om Elhanans manglende belæg for sine konklusioner.
Når Judith Skriver ikke har noget problem med
at lytte til den yderliggående venstreorienterede
professor Elhanan, virker det da lidt underligt, at
Groiss' angivelige tilhørsforhold til højrefløjen
skulle diskvalificere hans undersøgelse. DR skulle
jo nødigt kunne beskyldes for at favorisere venstreorienterede
kilder.
Bemærk i øvrigt også, hvor let Judith
Skriver har ved at acceptere, at man i indslaget helt
har udeladt den meget væsentlige kontekst: den
reelle anti-israelske propaganda i palæstinensiske
skolebøger:
Judith Skriver: "Værst står det
ifølge forskningen til hos palæstinenserne.
Det har vi ikke med i indslaget".
Hvad er mon formålet med at lave et indslag om
udokumenteret israelsk hadlæring, mens man undlader
at beskæftige sig med den dokumenterede palæstinensiske?
Ad 2.2. Judith Skriver undlader at forholde
sig til indslagets overtrædelse af etiske retningslinjer.
Som dokumenteret ovenfor - og ligeledes i bilag 4 til
min oprindelige klage - overtræder jorunalisterne
bag indslaget i Orientering en lang række af både
Pressenævnets og DR's egne etiske retningslinjer
for god journalistik. Det emne undlader Judith Skriver
i sit svar fuldstændigt at forholde sig til. Det
skal jeg venligst anmode om, at man gør nu i
forbindelse med min anke.
Særligt spørgsmålet om, hvorvidt
Danmarks Radio kan stå inde for niveauet af kildekritik,
forventer jeg et klart svar på.
Ad 2.3. Judith Skriver forsvarer brugen af en
kontroversiel kilde uden kildekritik.
Som det fremgår af Judith Skrivers svar-email
til mig, anerkender hun, at professor Nurit Peled-Elhanan
"har stærke meninger", som
hun understreger "bombastisk" ved
at sammenligne med nazisterne. Judith Skriver tager
dog ikke afstand fra den helt utrolige sammenligning,
men hævder derimod at det ville "lugte
lidt af censur" ikke at bringe den.
Som en mulig indikation på, at Judith Skriver
godt ved, at professorens påstande er usande gør
hun meget ud af at understrege (se også hendes
kommentarer i blåt indsat i min oprindelige klage-email),
at holdningerne ikke er Orienterings, men professorens
alene (hvilket dog ikke er sandt, jf. dokumentation
ovenfor).
Men Judith Skriver ser alligevel intet forkert i at
lade en kontroversiel, politisk yderliggående
ekstremist fremføre usande påstande i Orientering.
Tværtimod anser hun det for at være Orienterings
opgave:
Judith Skriver: "Det er vigtigt at understrege,
at de holdninger og udsagn, der kommer frem i løbet
af indslaget er professorens holdninger og udsagn og
ikke Orienterings. Vi behandler netop på Orientering
kontroversielle emner, personer og holdninger uanset
om vi er enige eller uenige, med deres udsagn, og det
ville lugte af censur, hvis vi lagde en dyne af tavshed
omkring de emner, personer og holdninger vi er uenige
med."
Hvis man skulle gå med på Judith Skrivers
præmis, ville det dog kræve, at man rent
faktisk "behandlede" det kontroversielle emne,
professor Nurit Peled-Elhanan, dvs. gik kritisk til
hende, og ikke bare agerede mikrofonholder for hende.
Judith Skriver medgiver, som nævnt indledningsvis,
at "Det ville have klædt os i Orientering,
hvis vi ud over den præcise præsentation
af den israelske professor havde nævnt, at hun
også i Israel er en kontroversiel person, hvis
forskning er genstand for diskussion og debat."
Det ville ikke bare "have klædt" Orientering
at nævne, hvem professoren i virkeligheden er.
Det er noget, Orientering absolut havde pligt til at
oplyse om, i henhold til såvel Pressenævnts
som DR's egne etiske regler.
Derudover må det bestrides, at Orienterings præsentation
af professoren er "præcis", som Judith
Skriver påstår. Den må tværtimod
siges at være højst misvisende:
Mia Ulgraven i indslaget: "Ja, udover at være
forsker, så er hun også menneskerettighedsforkæmper.
Hun har fået Europa-parlamentets Sakharov-pris
for at tale for de palæstinensiske menneskerettigheder.
Og derudover, så har hun faktisk konflikten meget
tæt inde på livet, fordi hun har selv mistet
sin datter i et terrorangreb i Jerusalem. Tilbage i
1997, der går hendes 13- eller 14-årige
datter rundt inde på gågaden, og så
kommer der tre palæstinensiske selvmordsbombere
og sprænger sig selv i luften og tager hende med
i døden. Så til trods for at hun har oplevet
det, så kæmper hun palæstinensernes
sag."
Professor Elhanan præsenteres alene i positive
vendinger, uden at hendes troværdighed bringes
det mindste i tvivl. Hun fremstår som et godt
menneske, der trods personlig tragedie kæmper
for andre. Den almindelige lytter kan ikke fortænkes
i at have tillid til sådan en person.
Men samtidig indeholder Mia Ulvgravens præsentation
faktisk oplysninger, som burde vække en professionel
journalists mistanke om, at professoren har andre agendaer
end blot at bedrive forskning. Hun er nemlig politisk
set på palæstinensernes side - og det endda
selvom palæstinensiske terrorister har dræbt
hendes datter med koldt blod. Vi har altså med
en person at gøre, som er særdeles stærk
i sin tro på, at det er Israel der er galt på
den, og som derfor har en dybt personlig interesse i
at fremstille Israel i et negativt lys. End ikke sådan
en krystalklar interessekonflikt får de to journalister
til tvivle på lødigheden af professorens
"forskningsresultater."
Ad 2.4. Judith Skriver forsvarer kolporteringen
af en løgn om Israel - med koblingen til en (antageligt)
sand historie fra Egypten.
Judith Skriver: "Indslaget indgår som
et af flere indslag om emnet hadlæring i både
Egypten, Israel og Palæstina. Vi hører
først om hadforbrydelser mod de kristne koptere
i Egypten (...) Derefter et interview med den israelske
professor i uddannelse og lingvistik ved Det Hebraiske
Universitet i Jerusalem, Nurit Peled-Elhanan. I interviewet
kritiserer professoren i kradse formuleringer de israelske
skolebøger for racisme og refererer til nazisternes
omtale af jøder. Det er altså en misforståelse,
at det specielt er Israel, der er målet for vores
dækning."
Sandwich-metoden er et klassisk propaganda-trick, når
man man vil udbrede en løgn. Man fortæller
to sandheder og smutter en løgn ind i midten,
i håb om at den glider lettere ned. Dobbelt-indslaget
i Orientering er en variant, hvor man kobler løgnehistorien
om Israel til en (antageligt) sand historie fra Egypten.
Havde man valgt at lave et dobbelt-indslag om Egypten
og f.eks. det palæstinensiske selvstyre eller
et andet arabisk land, ville det have givet mening,
da hadpropaganda er udbredt i alle arabiske lande. Tricket
med at inkludere Israel i det dårlige selskab,
er nødvendigvis udtryk for enten himmelråbende
naivitet eller ren og skær uredelighed. Under
alle omstændigheder er der tale om underlødig
journalistik.
Ad 2.5. Judith Skriver hævder - i strid
med ordlyden i indslaget - at DR-journalist Mia Ulvgraven
afviser professor Elhanans påstande.
Judith Skriver: "I indslaget anfører
Nurit Peled-Elhanan, at nedgørelse af palæstinensere
har til formål at skabe gode soldater til den
israelske hær. Mia Ulvgraven, der medvirker som
journalist med særligt kendskab til Mellemøsten,
har læst Mellemøststudier og har i den
forbindelse boet i Israel. Hun refererer i indslaget
til logikken i den – overvejende israelske - forskningslitteratur,
hun mødte på sit studium. Det er i den
litteratur, hun genkender Peled-Elhanans rationale.
Ikke på noget tidspunkt i indslaget giver
vores studievært eller medarbejder udtryk for
sympati for professorens udtalelser."
Judith Skrivers argumentation ovenfor er ekstremt manipulerende,
grænsende til det absurde. Man kan ikke lade en
journalist, ansat ved DR, fremføre et synspunkt
baseret på journalistens egen uddannelse, og derefter
lade journalisten fralægge sig ansvaret for udtalelsen
med reference til, at det blot stod i noget undervisningsmateriale,
som indgik i hendes uddannelse. Ellers kan enhver, der
har taget en uddannelse, slippe for at stå på
mål for egne ytringer med henvisning til, at det
var noget man lærte i skolen. Og ydermere - hvordan
forventer man, at lytterne skal foretage sådan
en skelnen mellem fakta, journalistens holdninger og
en reference til noget obskur forskningslitteratur?
Uanset Judith Skrivers søforklaring, så
bekræfter Mia Ulvgraven i indslaget klokkeklart,
at man i Israel begår hadlæring med det
formål at skabe gode soldater:
Louise Windfeld-Høeberg: "Og hele det
her fjendebillede og nedgørelsen af palæstinenserne
har til formål at skabe gode soldater til den
israelske hær. Mia Ulvgraven, kan du genkende
det hun siger?"
Til det svarer Mia Ulvgraven: "Ja, det kan
jeg godt."
Herefter beskylder Mia Ulvgraven - ikke med professor
Elhanan som kilde, men med basis i sin egen viden -
Israel for at have en "negativ racistisk fortælling"
med det overlagte formål at udsætte palæstinenserne
for "mishandling". Sidstnævnte er Mia
Ulvgravens egen formulering, hendes eget synspunkt.
Hermed gennemhulles Judith Skrivers primære forsvar
for indslaget, som går på, at DR-journalisterne
ikke støtter professorens holdninger.
Udover ovenstående - helt absurde - argumentation
klamrer Judith Skriver sig til samme figenblade, som
journalist Mia Ulvgraven dækker sig bag i indslaget
(jf. ovenfor).
Judith Skriver: "Og det er heller ikke rigtigt,
at professorens ”uhyrlige anklager fremføres
som uomtvistelige facts”. Tværtimod udfordrer
vært Louise Windfeld-Høeberg undervejs
professorens pointer ved at spørge journalist
Mia Ulvgraven, der selv har studeret i Israel, om Peled-Elhanans
konklusioner stemmer overens med Mia Ulvgravens egne
observationer. Hvilket Ulvgraven afviser, da hun først
refererer Peled-Elhanans afvisning af, at palæstinensisk
undervisningsmateriale på samme vis er propagandistisk
og hadefuld. Hun fortæller også om, at hun
selv har set undervisningsmateriale, der har indeholdt
både den israelske og den palæstinensiske
version af sagen, og så fortæller, hvordan
hun selv har set palæstinensisk børne-TV,
der fx fortæller børnene, at de skal tage
sten og kaste efter israelere, der banker på deres
dør. ”Palæstinensiske børn
eksponeres helt sikkert også for en hadsk fremstilling
af israelere”, fastslår hun – efter
at have undret sig over den israelske professors påstand
om det modsatte.
At tillægge journalisten og værten
andre motiver end at høre en kritisk stemme fra
en konfliktfyldt region i verden hører [sic]
er rent tankespin."
Igen må Judith Skrivers argumentation beskrives
som manipulerende og uredelig. Studievært Louise
Windfeld-Høeberg spørger ganske rigtigt
to gange Mia Ulvgraven, om hun kan genkende professorens
konklusioner. Men det er ikke sandt, at Mia Ulvgraven
afviser dem. Tværtimod bekræfter hun dem.
For en sikkerheds skyld gentager jeg lige de to eksempler.
Louise Windfeld-Høeberg: " Igen sammenligner
hun med jøderne i Nazi-tyskland (...) Men det
kan vel ikke være fremstillingen af palæstinenserne
i alle israelske skolebøger?"
Mia Ulgraven: "Nej ikke i alle, men faktisk
i de fleste af dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne."
Og anden gang:
Louise Windfeld-Høeberg: "Og hele det
her fjendebillede og nedgørelsen af palæstinenserne
har til formål at skabe gode soldater til den
israelske hær. Mia Ulvgraven, kan du genkende
det hun siger?"
Mia Ulvgraven: "Ja, det kan jeg godt."
De to citater burde tale for sig selv.
Mia Ulvgravens anerkendelse af, at palæstinensiske
børn "også" eksponeres
for en hadsk fremstilling af israelere, retfærdiggør
ikke hendes aktive deltagelse i kolporteringen af de
udokumenterede løgne om det israelske skolesystem.
Del 3. DR's generaldirektørs delvise
imødekommelse af min klage
Ad 3.1. DR erkender
den manglende kildekritik, jf. punkt 1.3
og 2.3.
Det er positivt, at DR nu endelig, efter min
anke til "brugernes redaktør," Jesper
Termansen, har anerkendt, at der i indslaget i Orientering
er udvist mangel på kildekritik, ligesom der var
et fravær af kontekst og perspektivering, da man
valgte helt ukritisk at videreformidle professor Nurit
Peled-Elhanans udokumenterede påstande om israelsk
hadlæring.
Jesper Termansen skriver i sit svar (s. 9):
"Redaktionschefen [Judith Skriver] skriver
til klager, at hun godt ved, at den værste form
for propaganda ifølge forskningen sker fra palæstinenserne
side. Dette stemmer helt med det ovenfor refererede
studie fra Yale. Men denne viden indgår ikke i
indslaget, som er vinklet på Israels hadopdragelse
af skoleeleverne. Hvis redaktionen oven i købet
var bekendt med den viden, der strider mod vinklen,
forud for interviewet med Nurit Peled-Elhanan, var det
fair, at det havde fremgået af det samlede indslag
i P1 Orientering.
Indslaget indeholder intet kritisk spørgsmål
til forskeren. Der er stort set ingen formidling af,
hvad forskeren konkret har fundet ud af eller dokumenteret"
(min fremhævelse).
Jesper Termansen, fortsat (s. 12):
"Det havde været fair at oplyse, hvad
eksempelvis det store Yale-studie, der er publiceret
et år efter Nurit Peled-Elhanans bogs udgivelse
i 2012, kom frem til. Konklusionerne her afviger
en del fra det billede, som forskeren tegner i P1 Orientering.
Derved havde P1 Orientering placeret forskeren og forskerens
forskning i sammenhæng med Israel og den internationale
debat om skolebøger i Israel og Palæstina.
Det havde udvist en vis kritisk distance til forskerens
fremstilling, som P1 Orientering selv vedkender sig
er præget af stærke sympatier for palæstinensernes
sag. Navnlig er det kritisabelt, at P1 Orientering
var klar over, at 'værst står det ifølge
forskningen til hos palæstinenserne', men undlod
at lade det indgå i indslaget" (min
fremhævelse).
Det er også kun rimeligt, at redaktionschef Judith
Skriver kritiseres for i sit svar til mig (se email,
bilag 3) at forsøge at retfærdiggøre
den manglende kildekritik ved, at man blot refererer
kilden.
Jesper Termansen (s. 12-13):
"Redaktionschefen Judith Skriver anfører,
at det er professorens holdning og ikke Orienterings.
'Det vil lugte af censur, hvis vi lagde en dyne af tavshed
omkring de emner, personer og holdninger, vi er uenige
med.'
Men når kilden fremsætter så
alvorlig en påstand er det ikke i overensstemmelse
med god etisk standard at henvise til, som redaktionschefen
gør, at P1 Orientering blot viderebringer forskerens
synspunkt. Oplysninger, som kan være skadelige,
krænkende eller virke agtelsesforringende, skal
efterprøves i særlig grad. Det gøres
ved så langt det er muligt at kontrollere, om
oplysningerne er korrekte. (Kapitel 1. DR etik.) Her
er tale om udeladelse af væsentlige oplysninger"
(min fremhævelse).
DR anerkender nu, at der var en mangel på fairness
i behandlingen af emnet.
Jesper Termansen (s. 13):
"Klager har ret i, at indslaget mangler fairness,
hvilket er beskrevet ovenfor."
Og endelig anerkender DR, at man forsømte at
udvise den særlige agtpågivenhed, som kræves
i dækningen af krige og konflikter, hvor der er
stor risiko for manipulation og misinformation.
Jesper Termansen (s. 13):
"Klager henviser til DRs egne regler om at
udvise særlig agtpågivenhed i dækning
af sager med krigsførende parter. Jeg anser denne
sag for at vedrøre en konflikt, som falder inden
for denne kategori i DRs etik. [Udenrigsministeriet
rejsevejledning for såvel Israel som Palæstina
advarer mod en generel terrorrisiko og for raketangreb.]
For ikke at blive manipuleret er det
vigtigt at huske baggrund og nuancering af synspunkterne.
Det er ikke tilfældet her, Der skal udvises stor
kildekritik. Det er heller ikke tilfældet her.
Der skal angives kilder. Det sker kun i meget beskedent
omfang og meget overfladisk. Der skal formidles baggrund
og forskellige mulige motiver. Også det sker kun
i meget beskedent omfang og ensidigt" (min
fremhævelse).
Omend ovennævnte indrømmelser er på
sin plads, er det ganske urimeligt, at det skulle tage
to forsøg med meget grundig dokumentation at
presse en sådan tilståelse ud af DR.
Det er også uacceptabelt, at redaktionschef Judith
Skriver i første omgang forsvarede den journalistiske
tilgang anvendt i indslaget. Forløbet er således
udtryk for en usund arrogance og mangel på ydmyghed
overfor det journalistiske arbejde, og ikke mindst overfor
lytterne. Det er tydeligt, at Judith Skriver forventede
at kunne slippe for at stå til ansvar for sin
redaktions overtrædelser af de journalistiske
regler.
DR's delvise, og meget selektive, imødekommelse
af min kritik er dog langt fra tilstrækkelig,
da man - endnu engang - helt forsømmer at forholde
sig til væsentlige dele af kritikken, hvilket
jeg vil redegøre for i det følgende.
Ad 3.2. DR forsømmer at forholde sig
til sandhedsværdien af Orienterings historie om
israelsk hadlæring, jf. punkt 1.1,
1.6, 2.1
og 2.4.
Min overordnede og mest alvorlige kritik af indslaget
i Orientering er, at selve historiens præmis om
israelsk hadlæring er lodret løgn. Der
findes intet som helst belæg for påstandene
om, at man i Israel indoktrinerer børn til had.
Og da slet ikke med det formål at "dræbe"
og "mishandle" palæstinensere. Tilsvarende
findes der selvsagt intet belæg for den perfide
og antisemitiske sammenligning af Israel med Nazi-tyskland.
Påstandene burde, i deres åbenlyse absurditet,
have fået - ikke bare erfarne journalister, men
ethvert tænkende menneske i et oplyst demokrati
- til at studse. Efter et hurtigt faktatjek, burde redaktionen
have indset, at der ikke var nogen reel historie, hvorfor
man skulle have opgivet at bringe indslaget.
Beklageligvis har DR's "brugernes redaktør,"
Jesper Termansen, i sin behandling af sagen også
valgt helt at undlade at forholde sig til spørgsmålet
om sandhesværdien i selve indslagets præmis.
Og det endda til trods for, at han selv i sit svar til
mig - utilsigtet, må man antage - strejfer problematikken.
Jesper Termansen skriver (s. 8):
"P1 Orientering viderebringer alvorlige påstande
i såvel præmis som klip med forskeren,
sådan som klager påpeger: Det israelske
skolevæsen fremstiller palæstinensere som
et problem, der skal løses, på samme måde
som nazisterne så på jøderne i Nazi-Tyskland.
Fjendebillederne og nedgørelsen sker med det
formål at skabe gode soldater til den israelske
hær" (min fremhævelse).
Der er altså ingen uenighed om, at de falske
anklager imod Israel om hadlæring mv. udgør
indslagets præmis.
Jesper Termansen, fortsat (s. 9):
"Forskerne [fra Yale-undersøgelsen]
konkluderer, at den negative fremstilling af den anden
part er størst i de ultraortodokse israelske
skolebøger og i de palæstinensiske skolebøger,
og den er mindst den israelske stats skolebøger.
'Det må siges at være en vigtig nuancering
af hadproblematikken. Endvidere slår forskerne
fast, at umenneskeliggørelse af 'de andre'
er sjælden i både israelske og palæstinensiske
skolebøger. Med andre ord: Fænomenet forekommer
sjældent, og det er mindst udbredt i de almindelige
israelske skolebøger" (min fremhævelse).
Ovenstående indikerer, at Jesper Termansen forstår,
at regulær og systematisk hadlæring slet
ikke eksisterer i israelske skolebøger. Det er
tilsyneladende ikke til at opdrive et eneste konkret
eksempel på hadlæring i en israelsk skolebog.
Til gengæld viser et israelsk, men ganske veldokumenteret,
studie fra organisationen "IMPACT-se",
"Palestinians in Israeli Textbooks,2016 Update"
(se link
i bilag 2), at israelske skolebøger konsekvent
fremstiller en fredsaftale med palæstinenserne
som et ønskeligt mål. Der er således
ikke på det foreliggende grundlag basis for at
hævde, at israelske skolebørn udsættes
for hadlæring.
Alligevel har Jesper Termansen og DR ikke fundet det
nødvendigt at undskylde for eller beklage, at
Orientering valgte at bringe en historie, som i sin
kerne ikke er i overensstemmelse med sandheden. I stedet
fokuserer han en del på, at der også
er hadlæring blandt palæstinenserne. Men
det er ikke det, min hovedkritik går på.
Den går på, at der ikke findes hadlæring
i israelske skolebøger, hvorfor Orinterings
historie er det rene opspind - eller sagt ligeud: en
løgnehistorie.
For grundig dokumentation af, at indslagets præmis
og budskab om israelsk hadlæring er i modstrid
med sandheden, se punkterne punkt 1.1,
1.6, 2.1
og 2.4.
Hvorvidt DR-journalisterne bevidst har valgt at udbrede
rendyrket anti-israelsk propaganda, er uklart. Et faktum
er det i hvert fald, at de let, hvis de havde udført
deres arbejde med redelighed, kunne have forvisset sig
om, at deres historie intet havde på sig. Som
Jesper Termansen bekræfter, var de relevante oplysninger
frit tilgængelige på internettet. Både
journalisterne bag indslaget og Orienterings redaktion
har således i bedste fald udvist grov forsømmelse
og er skyldige i et alvorligt svigt.
Det er i dette tilfælde en skærpende omstændighed,
at de falske påstande potentielt kan have alvorlige
skadelige konsekvenser i forhold til lytternes syn på
både Israel og jøder, hvilket Jesper Termansen
da også indirekte anerkender i sit svar (s. 12-13):
"Oplysninger, som kan være skadelige,
krænkende eller virke agtelsesforringende,
skal efterprøves i særlig grad. Det gøres
ved så langt det er muligt at kontrollere, om
oplysningerne er korrekte. (Kapitel 1. DR etik.) Her
er tale om udeladelse af væsentlige oplysninger"
(min fremhævelse).
Da DR har valgt ikke at påtage sig det nødvendige
ansvar for oplysningernes rigtighed, skal jeg indtrængende
bede Pressenævnet om at tage stilling til forholdet.
Ad 3.3. DR forsømmer at forholde sig
til, at journalist Mia Ulvgraven i indslaget agerer
personlig garant for de usande påstande, jf. punkt
1.2 og 2.5.
I sin respons til min indledende klage til Orienterings
redaktion, forsvarer redaktionschef Judith Skriver kolporteringen
af løgnene om israelsk hadlæring med, at
man blot referer kilden, den israelske professor. Den
forklaring har DR's "brugernes redaktør",
Jesper Termansen, dog i sit svar på min anke klart
afvist som uacceptabel (se punkt 3.1).
Da Judith Skriver tydeligvis tøver med at stå
inde for sandhedsværdien af professorens påstande
(se email, bilag 3), benægter hun, som et sekundært
forsvar, at DR-journalisten bag indslaget, Mia Ulvgraven,
med sin personlige ekspertise støtter professorens
løgne.
Judith Skriver: "Ikke på noget tidspunkt
i indslaget giver vores studievært eller medarbejder
udtryk for sympati for professorens udtalelser"
(se email, bilag 3).
Det er ikke korrekt. For at undgå at gentage
mig selv yderligere, henviser jeg til punkt 1.2
og 2.5, som uomtvisteligt dokumenterer,
at Mia Ulvgraven med basis i egen viden og erfaringer
agerer garant for de usande påstande.
Jeg må med beklagelse konstatere, at Jesper Termansen
i sit svar på min anke også har valgt at
ignorere dette spørgsmål. Selvom han smyger
sig uden om problematikken, anerkender han dog indirekte,
at Mia Ulvgraven selv agerer ekspertkilde i indslaget,
når hun, delvis baseret på sit "eget
erfaringsgrundlag," bekræfter forskerens
påstande om israelsk hadlæring (se punkt
1.2 og 2.5
ovenfor for de direkte citater).
Jesper Termansen (s. 9-10):
"Her bliver journalisten bag indslaget, MU,
spurgt som ekspertkilde af studieværten
om den negative fremstilling af palæstinenserne
er gældende for alle skolebøger i Israel.
MU svarer: "Nej, ikke alle, men faktisk I de
fleste af dem, i hvert fald i mainstreamskole-bøgerne.
Hun (forskeren) har undersøgt alle de mest brugte
skolebøger fra 3. klassetrin og opefter. Altså
de mest brugte bøger i samfundsfag og historie,
dem har hun været inde og undersøge, og
der er det altså billedet her" (min
fremhævelse).
Jesper Termansen (s. 15):
"... spørgsmålene blev besvaret
af journalisten [Mia Ulvgraven] med henvisning til forskerens
egen forskning og journalistens eget erfaringsgrundlag"
(min fremhævelse).
Der er altså enighed om, at Mia Ulvgraven selv
agerer ekspertkilde, når hun i indslaget bekræfter
den israelske professors påstande (se punkt 1.2
og 2.5). Hermed lægger
hun DR's troværdighed bag løgnene - både
om israelsk hadlæring og om den påståede
lighed med nazisternes jødeforfølgelser.
Jeg skal hermed opfordre Pressenævnet til at
tage stilling til DR-journalist Mia Ulvgravens personlige
rolle som ekspertkilde bag de usande påstande
i indslaget.
Ad 3.4. DR forsømmer at forholde sig
til, at anklagerne imod Israel, herunder sammenligningen
med Nazi-tyskland, er af antisemitisk karakter.
Min kritik af, at påstandene (løgnene)
i indslaget er af antisemitisk karakter (i henhold til
EU's definition af moderne antisemitisme med relation
til Israel), har DR i to omgange valgt at ignorere.
Derfor skal jeg nu indtrængende bede Pressenævnet
om at tage stilling til spørgsmålet.
Da der ikke er nogen bemærkninger fra DR om emnet
at forholde sig til, vil jeg blot henvise til min oprindelige
argumentation vedrørende det antisemitiske aspekt
(se punkt 1.4 ovenfor).
Ad 3.5. DR's påstand om, at der i indslaget
blev gjort forsøg på nuancering, må
avises.
Jesper Termansens konklusion (s. 15):
"Det samlede billede er, at P1 Orientering
i det pågældende indslag overtrådte
DRs etiske retningslinjer i forhold til, at oplysninger
blev udeladt. Samlet set fremstod dette konkrete indslag
ensidigt, om end der blev gjort forsøg på
at nuancere billedet. Klager får derfor samlet
set delvis medhold" (min fremhævelse).
Min påstand er, at det angivelige "forsøg"
på nuancering var for overfladisk til at være
reelt, og alene tjente som et figenblad for promoveringen
af den overordnede løgnehistorie om israelsk
hadlæring.
DR's primære argumentation for, at der fandt
nuancering sted i indslaget, er baseret på journalisternes
anerkendelse af, at der skam også findes hadlæring
blandt palæstinenserne.
Jesper Termansen refererer Judith Skrivers forklaring
til ham (s. 7):
"JS svarer, at Mia Ulgraven ikke støtter
professorens synspunkt om, at der ikke findes had-lærdom
i Palæstina" (min fremhævelse).
Det er vist det, man kalder en stråmand. Judith
Skriver tilbageviser en anklage, jeg ikke har fremsat.
Jeg har ikke kritiseret Mia Ulvgraven for at støtte
synspunktet om, at der ikke er hadlæring hos
palæstinenserne. Jeg kritiserer hende for
at støtte påstanden - løgnen - om,
at der findes hadlæring på den israelske
side.
Jesper Termansen (s. 14):
"Klager har dog ikke ret i, at P1 Orientering
udelod forsøg på at nuancere forskernes
fremstilling.
Studieværten spørger som opfølgning
umiddelbart efter, at forskeren i et interviewklip har
sammenlignet Israel med nazisterne, om det gælder
for alle israelske skolebøger. Dernæst
kommer et eksempel, hvor journalisten faktisk udtaler
sig om noget, som hun tilsyneladende har kendskab til.
MU fortæller, at hun har kendskab til israelske
skolebøger, som fortæller både den
israelske og palæstinensiske version af historien
i samme bog. Hun oplyser, at hun har besøgt en
skole, hvor der gik israelere og palæstinensere
sammen. Her oplyser journalisten sit grundlag og gengiver
sine egne iagttagelser og erfaringer. Slutteligt fortæller
MU, at palæstinensiske skolebørn også
bliver udsat for had" (min fremhævelse).
Igen, at palæstinensiske børn "også"
udsættes for had, retter ikke op den den falske
anklage om israelsk hadlæring. Det gør
heller ikke fortællingen om en israelsk skole,
hvor der undervises i det palæstinensiske narrativ.
Det er desuden bemærkelsesværdigt, at Jesper
Termansen i teksten ovenfor har udeladt den vigtigste
pointe, nemlig Mia Ulvgravens svar på studieværtens
spørgsmål "om det gælder
for alle israelske skolebøger." Her
bekræfter Mia Ulvgraven nemlig helt kategorisk,
at der er hadlæring og nazi-tendenser i "de
fleste" israelske skolebøger.
Mia Ulvgraven: "Nej ikke i alle, men faktisk
i de fleste af dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne."
Dén lodrette, antisemitiske løgn fra
Mia Ulvgravens side kan et par anekdoter om beslægtede
emner ikke rette op på.
Hverken DR's højt besungne anerkendelse af,
at der skam også findes hadlæring blandt
palæstinenserne, eller historien om en israelsk
skole, der aktivt underviser i det palæstinensiske
narrativ, ændrer ikke på, at indslagets
formål tydeligvis var, at efterlade lytterne med
det (fejlagtige) indtryk, at der rent faktisk findes
hadlæring i israelske skolebøger.
De nævnte eksempler er udtryk for manipulation,
ikke nuancering.
Ad 3.6. Eksponering af DR's beklagelse samt
konsekvenser for de ansvarlige medarbejdere.
Danmarks Radio, og måske programmet Orientering
i særdeleshed, nyder en høj grad af troværdighed
i det danske samfund. Orienterings usædvanligt
grove overtrædelser af journalistikkens etiske
retningslinjer har derfor utvivlsomt den konsekvens,
at der nu rundt omkring i landet sidder en del lyttere,
som rent faktisk tror, at israelerne opflasker ders
børn til had på en måde, der kan
sammenlignes med nazisterns ageren.
Orientering er derfor ansvarlig for en potentielt ganske
væsentlig skadevirkning på Israels omdømme
i Danmark. Det er desuden velkendt, at negative holdninger
til Israel har en afsmittende virkning på holdninger
til jøder generelt (meget jødehad i Europa
manifesterer sig som, eller har rod i, modvilje imod
Israel).
DR's delvise imødekommelse af min kritik er
som bekendt blevet offentliggjort på organisationens
hjemmeside under afdelingen for "Etik og rettelser."
Men på grund af Orientering-indslagets store
skadevirkning ville det, selv hvis DR fuldt ud tog ovennævnte
kritik til sig, stadig ikke være tilstrækkeligt
blot med en beklagelse i et obskurt hjørne af
DR's hjemmeside, som kun de færreste besøger.
Mit forslag er derfor (som nævnt i min oprindelige
klage, og gentaget i min anke), at man bringer en berigtigelse
direkte i programmet Orientering, så man når
ud til de relevante mennesker. Man kunne f.eks. lave
et indslag, hvor man belyser problematikken på
en redelig måde (inkl. kontekst, herunder den
reelle palæstinensiske hadpropaganda) og beklager
det uacceptabelt ringe stykke arbejde, der blev udført
i det oprindelige indslag.
Det usædvanligt store svigt, som indslaget er
udtryk for, bør nødvendigvis også
have konsekvenser for de ansvarlige medarbejdere på
DR. Hvis redaktøren af Orientering d. 15. juni
2017 og studieværten samt redaktionschef Judith
Skriver skal fortsætte i deres jobs, må
det som minimum være på plads med en alvorlig
reprimande. Journalist Mia Ulvgraven, der er ophavskvinde
til interviewet med den israelske professor, og som
personligt agerer garant for de horrible løgne,
kan, som jeg ser det, umuligt fortsætte sit virke
hos Danmarks Radio.
Jeg skal tillade mig at minde om, at DR tidligere har
fyret medarbejdere for væsentligt mindre alvorlige
forseelser. Sagen om journalist Jeppe Nybroe er et godt
eksempel.
Jeg forstår, at det næppe er Pressenævnets
opgave at hyre og fyre medarbejdere hos DR, men en anbefaling
kan måske alligevel være på sin plads.
Endelig bør der igangsættes en uvildig
undersøgelse af, hvad det er for en virksomhedskultur
hos Danmarks Radio, der muliggør, at virksomhedens
journalister kan finde på - og ikke mindst slippe
afsted med - at kolportere en løgn af så
hadefuld, ekstrem og destruktiv karakter, uden at nogen
i organisationen sætter foden ned.
Sluttelig skal jeg indtrængende bede Pressenævnet
om at forholde sig til ALLE punkterne i min kritik,
så jeg ikke for tredje gang bliver spist af med
blot en delvis behandling af sagen.
Bilag vedhæftes som anført nedenfor (vedlagt
som PDF):
Bilag 1. Afskrift af indslaget i Orientering
Bilag 2. Diverse links
Bilag 3. Email med Judith Skrivers svar på klage
af 9. august 2017
Bilag 4. Svar fra DR (Jesper Termansen, Maria Rørbye
Rønn) af 3. oktober 2017
Venlig hilsen
Dan Harder
Redaktør, Israel-Online.dk
Relevante kilder:
EU's
definition af antisemitisme
USA's
definition af antisemitisme
Wikipedias
oversigt over undersøgelser af palæstinensiske
og israelske skolebøger
Studier af den israelske NGO IMPACT-se,
kan læses her:
Palæstinensiske
skolebøger, 2017 (PDF)
Israelske
skolebøger, 2016 (PDF)
Omfattende
s tudie fra Yale University, 2013:
Pressemeddelelse
(PDF)
Hele
rapporten (PDF)
Dr.
Arnon Groiss' gennemgang af Nurit Peled-Elhanans
rapport fra 2003 (PDF)
Læs mere her:
Media
Watch - DR sammenligner Israel med Nazi-tyskland
(bragt som kronik i Berlingske,
9. august 2017)
Afskrift
af indslaget i Orientering, 15. juni 2017
Afskrift
af indslaget i Orientering - med kommentarer af Dan
Harder
Oversigt
over etiske retningslinjer for journalistik overtrådt
i indslaget
"Dan
Harders fejl og misforståelser", kommentar
i Berlingske af Judith Skriver, redaktionschef på
Orientering, 15. august 2017. Kommentaren er i al væsentlighed
identisk med Judith Skrivers svar på Israel-Onlines
oprindelige klage til Orientering af 9. august 2017.
DR-redaktionschef
forsvarer løgne om Israel - en systematisk
gennemgang af Dan Harder, 16. august 2017.
Klage
til DR over løgne i Orientering af Dan Harder.
28. august 2017 - Anke til DR's "lytter- og seerredaktør"
over indslag i Orientering, hvori Israel sammenlignes
med Nazi-tyskland.
DR
giver "delvist medhold" i klage over løgne
om Israel
3. oktober 2017 - Danmarks Radio erkender overtrædelse
af etiske regler, men undlader at tage ansvar for antisemitisk
løgnehistorie.
Læs hele DR's
svar her (download PDF fra dr.dk).
Tilbage
|