Israel-Online, 16. august
2017
DR-redaktionschef forsvarer løgne
om Israel
Af Dan Harder
Redaktionschef på Danmarks Radio,
Judith Skriver, forsvarer i en kommentar
i Berlingske, 15. august, et indslag
i P1 Orientering, hvori Israel beskyldes for at
undervise israelske børn i had til palæstinensere.
Israelernes påståede "hadlæring"
og ønske om en "løsning" på
det palæstinensiske "problem" minder
ifølge indslaget om Nazi-tysklands forhold til
jøderne under Anden Verdenskrig.
Påstandene i indslaget er naturligvis
løgn
fra ende til anden. Men i stedet for at beklage
det uhørt ringe journalistiske arbejde, som indslaget
er udtryk for, vælger Judith Skriver at forsvare
udbredelsen af de usmagelige, antisemitiske løgne.
Jeg gennemgår nedenfor argumentationen
i hele Judith Skrivers artikel, punkt for punkt (citater
i kursiv, mine kommentarer i normal font).
Judith Skriver: "Kritikken er rettet
mod et indslag, vi sendte om emnet: »Både
egyptere og israelere opflaskes til had«. Vi hører
først om hadforbrydelser mod de kristne koptere
i Egypten. Derefter et interview med den israelske professor
i uddannelse og lingvistik ved Det Hebraiske Universitet
i Jerusalem, Nurit Peled-Elhanan. I interviewet kritiserer
professoren i krasse formuleringer de israelske skolebøger
for racisme og refererer til nazisternes omtale af jøder."
"Sandwich-metoden" er et klassisk trick,
når man man vil udbrede en løgn. Man fortæller
to sandheder og smutter en løgn ind i midten,
i håb om at den glider lettere ned. Dobbelt-indslaget
i Orientering er en variant, hvor man kobler de infame
løgne om Israel til en (antageligt) sand historie
fra Egypten. Havde man valgt at lave et dobbelt-indslag
om Egypten og f.eks. det palæstinensiske selvstyre
aller et andet arabisk land, ville det have givet mening,
da hadpropaganda er udbredt i alle arabiske lande. Tricket
med at inkludere Israel i det dårlige selskab,
er dog udtryk for enten himmelråbende naivitet
eller ren og skær uredelighed.
Judith Skriver: "Dan Harders misforståelse
ligger i, at han gør professorens holdninger
og udsagn til Orienterings."
Det er ikke mig, men derimod DR-journalisterne selv,
der gør holdningerne til Orienterings. Alene
indslagets overskrift, "Både egyptere
og israelere opflaskes til had," fremstår
som et faktum. Se flere eksempler nedenfor.
Judith Skriver: "Det er ikke
dårlig journalistik at interviewe kontroversielle
folk med stærke meninger. Tværtimod behandler
vi på Orientering netop kontroversielle emner,
personer og holdninger."
Jo, det er ekstrem dårlig journalistik at interviewe
en kontroversiel person med stærke meninger, når
man ganske forsømmer at fortælle, at personen
er kontroversiel, men derimod præsenterer hende
som en professor ved et israelsk universitet og sågar
menneskerettighedsaktivist - en beskrivelse der i de
flestes ører klinger positivt. Det er desuden
en grov
overtrædelse af DR's egne etiske regler om kildekritik
og hæderlighed.
Judith Skriver: "På
intet tidspunkt i indslaget giver vores studievært
eller medarbejder udtryk for sympati for professorens
udtalelser."
Jo, det gør medarbejderen Mia Ulvgraven absolut.
Endda flere gange.
Eksempelvis hvor studieværten, Louise Windfeld-Høeberg
spørger: "Mia Ulvgraven, det er jo skarpe
ord, det her. Igen sammenligner hun [professor Elhanan]
med jøderne i Nazi-tyskland. Alle de negative
egenskaber er noget de har i blodet, de kan ikke påvirkes
eller tilpasse sig, derfor må man af med dem,
lyder logikken i skolebøgerne. Men det kan vel
ikke være fremstillingen af palæstinenserne
i alle israelske skolebøger?"
Hvortil DR-journalist Mia Ulvgraven svarer klokkeklart:
"Nej ikke i alle, men faktisk i de fleste af
dem, i hvert fald i mainstream-skolebøgerne."
Læg mærke til brugen af ordet "faktisk".
Det kan ikke forstås på anden måde,
end at der er tale om et faktum. Mia Ulvgraven referer
ganske vist efterfølgende til noget fra professor
Elhanans såkaldte forskning, men blander umiddelbart
efter sine egne oplevelser i Israel ind i svaret. Herved
udvisker Mia Ulvgraven grænsen mellem professorens
holdninger og sine egne.
Under alle omstændigheder er det for egen regning,
at hun refererer til de israelske mainstream-skolebøger
som "de her skævvredne narrativer, som
det er." Derefter fortæller hun om en
skole i en landsby, hvor der går både israelere
og palæstinensere, og hvor man i historieundervisningen
præsenterer børnene for både det
israelske og det palæstinensiske perspektiv. Det
er selvfølgelig meget fint, men det kan ikke
være rigtigt, at enhver bog, der ikke legitimerer
den palæstinensiske udlægning af konflikten,
automatisk er hadpropaganda. Mia Ulvgravens påstand
om "skævvredne narrativer"
er helt uunderbygget.
Et andet eksempel, hvor Mia Ulvgraven erklærer
sig personligt enig med professor Elhanan er følgende
ordveklsning.
Studievært Louise Windfeld-Høeberg spørger:
"Og hele det her fjendebillede og nedgørelsen
af palæstinenserne har til formål at skabe
gode soldater til den israelske hær. Mia Ulvgraven,
kan du genkende det hun siger?"
Hvortil Mia Ulvgraven igen svarer klokkeklart: "Ja,
det kan jeg godt."
Judith Skriver: "Og det er
heller ikke rigtigt, at professorens »uhyrlige
anklager fremføres som uomtvistelige facts«."
Jo, eksempelvis i den ovenfor beskrevne brug af ordet
"faktisk". Men hele indslaget er præget
af uklarhed om, hvad der er professorens synspunkter,
og hvad der er fakta.
Det overordnede tema med den uredelige sammenkædning
af Egypten og Israel indledes med ordene "Vi
undersøger hvordan had indlæres."
At had indlæres i begge lande kan af lytterne
kun opfattes som et faktum. I øvrigt er det dybt
uredeligt at påstå, at man i indslaget om
Israel "undersøger" noget
som helst. Hvis man undersøgte, ville man på
almindelig journalistisk vis gøre brug af flere
kilder, så man kunne få emnet ordentligt
belyst. Her er ingen undersøgelse, kun promovering
af ét enkelt hadefuldt, løgnagtigt budskab.
Indslaget om Israel begynder med en introduktion af
studievært Louise Windfeld-Høeberg: "Et
sted hvor hadlæringen sker systematisk gennem
skolebøgerne er i Israel. Det fortæller
den israelske professor Nurit Peled-Elhanan, som forsker
i hvordan palæstinensere skildres i israelske
skolebøger. Hun er professor i uddannelse og
lingvistik ved det Hebraiske Universitet i Jerusalem.
Og hun konkluderer, at skildringen er decideret racistisk."
Nuvel, man får at vide, at det er professoren,
der siger sådan. Men det bliver ikke engang nævnt,
at der er forskere, som er rygende uenige med professoren.
Lytteren kan kun opfatte det, som om det er sådan,
det forholder sig.
Studieværten fortsætter i samme gænge:
"Ja, palæstinenserne skildres i de israelske
skolebøger som et problem, der skal løses
på samme måde som jøderne blev fremstillet
i Europa under Nazi-tyskland. Og man ser aldrig billeder
af læger eller lærere eller andre almindelige,
moderne palæstinensere. Til gengæld så
finder man racistiske karikaturer af en eller anden
Ali Baba, der aldrig har levet, som hun formulerer det
- professoren, altså."
Det var vel nok godt, hun lige fik tilføjet
den sidste bemærkning. Men det ændrer ikke
ved, at den lange svada står uimodsagt. Når
man angiver en professor som kilde, kan man ikke forvente
andet, end at lytteren tror der tales sandt.
Judith Skriver: "Tværtimod
udfordrer vært Louise Windfeld-Høeberg
undervejs professorens pointer ved at spørge
journalist Mia Ulvgraven, der selv har studeret i Israel,
om Peled-Elhanans konklusioner stemmer overens med Mia
Ulvgravens egne observationer. Det afviser Ulvgraven,
da hun først refererer Peled-Elhanans afvisning
af, at palæstinensisk undervisningsmateriale på
samme vis er propagandistisk og hadefuld, og dernæst
fortæller, hvordan hun selv har set palæstinensisk
børne-TV, der fx fortæller børnene,
at de skal tage sten og kaste efter israelere, der banker
på deres dør. »Palæstinensiske
børn eksponeres helt sikkert også for en
hadsk fremstilling af israelere,« fastslår
hun – efter at have undret sig over den israelske
professors påstand om det modsatte."
Nej, Mia Ulvgraven afviser bestemt ikke, at Elhanans
konklusioner stemmer overens med hendes egne observationer
- tværtimod.
Da studieværten spørger "Og
hele det her fjendebillede og nedgørelsen af
palæstinenserne har til formål at skabe
gode soldater til den israelske hær. Mia Ulvgraven,
kan du genkende det hun siger?", svarer Mia
Ulvgraven igen klokkeklart: "Ja, det kan jeg
godt." Det er ikke en afvisning. Det er Mia
Ulvgraven, der agerer personlig garant for professor
Elhanans løgnagtige påstand, med henvisning
til en ikke nærmere specificeret "litteratur",
som hun åbenbart har kendskab til.
Mia Ulvgraven sætter endda trumf på ved
at øse ud af sin egen visdom: "Man kan
simpelthen ikke udsætte de andre for den mishandling,
man udsætter de andre for, hvis ikke man har den
her fortælling, hvis man ser de andre som ligeværdige
mennesker, så kan man ikke gennemføre det
man gør", med henvisning til israelernes
påståede mishandling af palæstinenserne,
hvis nogen skulle være i tvivl.
På ét punkt, er Mia Ulvgraven dog uenig
med professoren. Hun fremdrager nemlig det ene eksempel
på palæstinensisk hadpropaganda overfor
Israel og jøder, som Judith Skriver refererer
til ovenfor - et meget kendt 10 år gammelt program
fra den islamistiske organisation Hamas' tv-kanal, hvor
nuttede plysdukker
udbreder antisemitisk propaganda.
Det ensomme eksempel skal så fungere som figenblad
for den overordnede anklage om nazi-lignende tilstande
på den israelske side. Hvis Mia Ulvgraven virkelig
havde ønsket at besvare spørgsmålet
på redelig vis, kunne hun have fortalt, at adskillige
lødige undersøgelser af skolebøger
i det palæstinensiske selvstyre under Mahmoud
Abbas (ikke Hamas) viser, at det her står værre
til end i de israelske "mainstream-skolebøger,"
som Mia Ulvgraven (fejlagtigt) påstår indeholder
hadpropaganda. Uanset den ene anklage imod Hamas, får
løgnen om israelske skolebøger lov at
stå uimodsagt.
Judith Skriver: "I præsentationen
af Nurit Peled-Elhanan nævnte vi udover hendes
titel, at hun er menneskerettighedsforkæmper og
har fået Europa-Parlamentets Sakharov-pris for
at tale for de palæstinensiske menneskerettigheder.
Og så fortæller vi, at forskeren selv har
mistet sin 13-14-årige datter i et palæstinensisk
selvmordsangreb.
Her kritiserer Dan Harder værten for »med
slet skjult beundring«, at bemærke: »Til
trods for at hun har oplevet det, så kæmper
hun palæstinensernes sag.« Det er journalisten
og ikke værten, der fremfører denne kendsgerning,
og det er ukorrekt at tillægge journalisten beundring
i stemmen i den anledning. Oplysningen er relevant at
medtage for at give et nuanceret billede af personen
bag holdningerne."
OK, det var DR-journalist Mia Ulvgraven, og ikke DR-journalist
Louise Windfeld-Høeberg, der sagde det. Min fejl.
Jeg må retfærdigvis medgive, at min kommentar
om den "slet skjulte beundring" var min subjektive
opfattelse, og at den måske ikke er særlig
relevant. Men man bør dog bemærke, at Mia
Ulvgravens præsentation af professor Elhanan alene
indeholder positive ting eller oplysninger, som fremkalder
sympati: Hun er forsker, hun er menneskerettighedsforkæmper,
hun har fået Europa-parlamentets Sakharov-pris
for at tale for de palæstinensiske menneskerettigheder,
hun har mistet sin datter i et palæstinensisk
terrorangreb - men, "til trods for at hun har
oplevet det, så kæmper hun palæstinensernes
sag." Hvis man skulle give et retvisende,
eller neutralt, billede at professoren, måtte
man nødvendigvis også fortælle at
hendes såkaldte forskning er voldsomt bestridt,
og endda af visse forsker-kolleger anses for uredelig.
Judith Skriver: "I tre lydklip
fra interviewet dokumenteres, at professoren har stærke
meninger, og at skolebøgerne i hendes optik er
decideret racistiske. En pointe, hun bombastisk understreger
ved at sammenligne bøgernes skildring af palæstinensere
med nazisternes af jøder: »Et problem,
der skal løses.« Men det er professorens
sammenligning, ikke journalistens og værtens,
og det kunne lugte lidt af censur at tage det ud af
interviewet."
Som dokumenteret ovenfor, bekræfter DR-journalist
Mia Ulvgraven i flere omgange professor Elhanans samlede
tese. Der tages ikke på noget tidspunkt i indslaget
afstand fra den overordnede konklusion om jødisk
ondskab, som vel at mærke er det pure opspind,
men som alligevel skal hamres hjem indtil flere gange.
Alene nazi- sammenligningen refereres til i indslaget
hele fire gange, to på engelsk og to på
dansk.
Judith Skriver: "Israel-Online-redaktøren
anfører, at et studie fra 2013 konkluderer, at
negative fremstillinger af »den anden« er
mere udbredt i palæstinensiske og ultra-ortodokse
israelske bøger, end i de israelske mainstream-skolebøger.
Redaktøren skriver, at det er »en konklusion
i direkte modstrid med Mia Ulvgravens såkaldt
faktuelle udmelding.« Men den konklusion drager
Mia Ulvgraven overhovedet ikke, for journalisten forholder
sig i indslaget slet ikke til forholdet mellem udbredelsen
i palæstinensiske og i israelske skolebøger."
Jo, Mia Ulvgravens personlige, "faktuelle"
påstand om, at den hadpropaganda, som professor
Elhanan så malerisk beskriver, er udbredt i israelske
"mainstream-skolebøger," er i direkte
modstrid med undersøgelsen fra 2013. Den viser
nemlig, at der, trods en vis tendens til at se tingene
fra et israelsk perspektiv, ingen hadpropaganda er i
disse bøger.
Derudover konkluderer
undersøgelsen, at "den negative
bias i beskrivelsen af 'den anden', den positive bias
i beskrivelse af 'selvet', og fraværet af billeder
af, og information om 'den anden' er statistisk signifikant
mere udtalt i israelske ultra-ortodokse og palæstinensiske
bøger end i israelske statsskolebøger
[mainstream-skolebøger]."
Hvorfor tager jeg den oplysning med? Fordi det er interessant,
at man i indslaget vælger at kritisere israelske
skolebøger for at være hadefulde overfor
palæstinensere, mens den mest omfattende undersøgelse
på området konkluderer, at det står
bedre til i israelske end i palæstinensiske bøger.
Er det ikke et lidt underligt redaktionelt valg? Mangler
der ikke lidt kontekst her? Og er Mia Ulvgravens valg
af Hamas' tv-eksempel ikke lidt pudsigt, når hun
kunne lave en direkte sammenligning med palæstinensiske
"mainstream-skolebøger"?
Judith Skriver: "I kronikken
refererer Dan Harder den israelske professor for, at
nedgørelse af palæstinensere har til formål
at skabe gode soldater til den israelske hær –
og citerer dernæst Mia Ulvgraven for, at det en
opfattelse, hun er enig i. Det er forkert."
Tværtimod, det er helt rigtigt, havd jeg skrev
i kronikken. Igen må jeg citere ordret fra indslaget
i Orientering. Studievært Louise Windfeld-Høeberg
spørger: "Og hele det her fjendebillede
og nedgørelsen af palæstinenserne har til
formål at skabe gode soldater til den israelske
hær. Mia Ulgraven, kan du genkende det hun siger?"
Hertil svarer Mia Ulvgraven: "Ja, det kan jeg
godt." Mia Ulvgraven er altså enig med
professoren.
Judith Skriver: "Mia Ulvgraven
giver ikke udtryk for sin egen mening, men refererer
logikken i den – overvejende israelske –
forskningslitteratur, hun mødte på sit
studium. Det er i den litteratur, hun genkender Peled-Elhanans
rationale."
Jo, Mia Ulvgraven giver i den grad udtryk for sin
egen mening. Det præciseres helt utvetydigt, at
hendes udsagn bygger på hendes egne studier: "Altså
jeg har læst i Israel, og jeg har studeret de
her psykosociale mekanismer, som er med til at fastholde
konflikten. Og det fremgår mange steder i forskningslitteraturen,
at den her negative racistiske fortælling og truslen
om Holocaust gennemsyrer samfundet, og også skolesystemet,
for at man kan opretholde besættelsen. Man kan
simpelthen ikke udsætte de andre for den mishandling,
man udsætter de andre for, hvis ikke man har den
her fortælling, hvis man ser de andre som ligeværdige
mennesker, så kan man ikke gennemføre det
man gør, det er logikken i litteraturen."
Judith Skriver: "Overskriften
til Dan Harders kronik »DR sammenligner Israel
med Nazi-Tyskland«, er således både
helt forkert og udtryk for skribentens tilsyneladende
misforståede opfattelse af indslaget i Orientering."
Som dokumenteret ovenfor, står Mia Ulvgraven
personligt inde for professor Elhanans synspunkter.
Og hverken studieværten eller redaktionen har
gjort det mindste forsøg på at vurdere
professorens troværdighed, til trods for at det
er almindeligt kendt, at hun i Israel opfattes som særdeles
kontroversiel. Programmet efterlader utvetydigt det
indtryk, at det israelske skolesystem tåler sammenligning
med Nazi-tyskland. I sidste ende er Danmarks Radio ansvarlig
for programmets indhold, ergo er overskriften retvisende.
Judith Skriver: "Men det ville
have klædt os i Orientering, hvis vi udover den
præcise præsentation af den israelske professor
havde nævnt, at hun også i Israel er en
kontroversiel person, hvis forskning er genstand for
diskussion og debat. Men det kendetegner som bekendt
mange politikere, forskere og meningsdannere i øvrigt,
uden at vi af den grund skal ignorere dem."
Det ville ikke bare "have klædt" Orientering
at nævne, at professoren var "en kontroversiel
person, hvis forskning er genstand for diskussion og
debat." Det er noget Orientering havde en forbandet
pligt til at nævne, i henhold til så vel
dansk lovgivning som DR's
egne regler for presseetik.
Læs mere her:
Media
Watch - DR sammenligner Israel med Nazi-tyskland
(bragt som kronik i Berlingske,
9. august 2017)
Afskrift
af indslaget i Orientering - med kommentarer af Dan
Harder
Afskrift
af indslaget i Orientering - uden kommentarer
Oversigt
over etiske retningslinjer for journalistik overtrådt
i indslaget
Relevante kilder:
EU's
definition af antisemitisme
USA's
definition af antisemitisme
Wikipedias
oversigt over undersøgelser af palæstinensiske
og israelske skolebøger
Studier af den israelske NGO IMPACT-se,
kan læses her:
Palæstinensiske
skolebøger, 2017 (PDF)
Israelske
skolebøger, 2016 (PDF)
Studie
fra Yale University, 2013:
Pressemeddelelse
(PDF)
Hele
rapporten (PDF)
Dr.
Arnon Groiss' gennemgang af Nurit Peled-Elhanans
rapport fra 2003 (PDF)
Tilbage
|