Israel-Online, 13. december 2017
Antisemitiske tegninger i Politiken
Af Dan Harder
Hos dagbladet Politiken, hvor man tidligere
var så oprevet over tegninger, der kunne tolkes
som kritiske overfor den muslimske profet, Muhammed,
har man tilsyneladende selv en forkærlighed for
karikaturtegninger med klare antisemitiske undertoner.
Illustrationen nedenfor af Per Marquard
Otzen bærer titlen "Den stegte due kom flyvende"
og er en kommentar til den amerikanske præsident,
Donald Trumps, anerkendelse af Jerusalem som Israels
hovedstad.
Intentionen er sandsynligvis at spille
på metaforen med, at man venter på at de
stegte duer flyver ind i munden på én,
således forstået, at Israel intet har ydet
til fredsprocessen (derfor fredsduen), hvorefter Trump
med sin beslutning har serveret Jerusalem gratis for
Israel.
Per
Marquard Otzens illustration i Politiken, 12. december
2017.
Den idé er vel egentlig legitim
nok som politisk kommentar, særligt hvis det havde
været Israels premierminister, Benjamin Netanyahu,
der spise duen. Men det er det ikke. Netanyahu har hverken
krum næse eller kalot. Det er en klassisk karikatur
af en jøde.
Tegneren benytter sig (bevidst eller ubevidst),
med billedet af den fede, glubske jøde, der spiser
freden, af en klassisk antisemitisk symbolik, der trækker
paralleller til den nazistiske prodaganda: Den velnærede
jøde skaber krig og konflikt og profitterer på
andres lidelse.
Se eksempelvis den nazistiske plakat nedenfor,
malet af tyskeren Hans Schweitzer (under pseudonymet
Mjölnir) under Anden Verdenskrig.
Hvis man på Politiken ikke ønsker
at bidrage til jødehadet i Danmark, burde man
nok være lidt mere kritisk med hvilket billedsprog
man accepterer i sine spalter.
Hans
Schweitzer (Mjölnir): Der Jude, Kriegsanstifter,
Kriegsverlängerer.
En illustration med antisemitiske undertoner, som Politiken
er særlig glad for at vise, er Anne Marie Steen
Petersens tegning af nogle fede, tilfredse jøder,
der vender ryggen til nogle stakkels palæstinensere
bag et pigtrådshegn.
Tegningen har været vist i Politiken
mange gange i forbindelse med Israel-kritiske artikler,
eksempelvis en kronik (4. juni 2017) af anti-Israel-aktivisten
og mellemøsteksperten Leila
Stockmarr.
Her er symbolikken tydelig. Hvornår
har man ellers i jødernes historie set mennesker
indespærret bag pigtråd? Under Holocaust,
selvfølgelig. Budskabet er lige så velkendt,
som det er både usmageligt og antisemitisk: jøderne
behandler i dag palæstinenserne som de selv blev
behandlet af nazisterne.
Her er det jøderne, der er de onde,
og - ligesom nazisterne - optaget af deres egen agenda,
vender ryggen til de indespærrede. Som på
de to billeder ovenfor, profiterer de velnærede
jøder igen på andres lidelse.
"Nuanceforskellen" mellem at
spærre folk inde for efterfølgende at udrydde
dem, og det at bygge et hegn for at holde terrorister
ude, udviskes behændigt.
Anne
Marie Steen Petersens illustration i Politiken, bl.a.
4. juni 2017.
Fænomenet med at sammenligne Israel med Nazi-tyskland
er ikke nyt, heller ikke i Politiken. En særlig
ubehagelig illustration med samme budskab er Per Marquand
Otzens tegning i Politiken 14. januar 2009.
Den er en efterligning af et berømt
foto fra 1943 fra den jødiske ghetto i Warszawa.
Nu er nazisterne fra det oprindelige billede blot skiftet
ud med israelske soldater, og den jødiske dreng
på vej mod udryddelseslejren med en palæstinensisk
dreng.
Per
Marquard Otzens illustration i Politiken, 14. januar
2009.
Den
jødiske ghetto i Warszawa, 19. april 1943.
Det skal bemærkes, at det "at drage sammenligninger
mellem nutidens israelske politik med nazistisk politik"
indgår i både EU's
og USAs
officielle definition af antisemitisme.
Læs mere om Per
Marquard Otzens Warszawa-ghetto-tegning her.
Se flere danske, anti-israelske karikaturtegninger
her.
Tilbage
|