Israel-Online,
2. februar 2009 - opdateret 1. juli 2009
DRs manipulerende kort
Af Dan Harder
På DRs hjemmeside har der i årevis
figureret et interaktivt kort, som skal forestille at
vise placeringen af den israelske sikkerhedsbarriere
og de jødiske bosættelser på Vestbredden
og i Jerusalem og Gaza.
Men flere aspekter af kortet, herunder den beskrivende
tekst, er behæftet med mange fejl, og teksten
er i nogle tilfælde direkte tendentiøs.
Der er ingen tvivl om, at formålet med kortet
er at støtte nogle særlige synspunkter,
nemlig den linie, som i reglen promoveres af talsmænd
for den palæstinensiske side af konflikten.
Alene den indledende tekst afslører ophavsmandens
agenda: "Den israelsk-palæstinensiske konflikt
har stået på i årtier. Kortet her
viser blandt andet den kontroversielle mur - sikkerhedsbarriere
- som Israel opfører på Vestbredden."
Barrieren består for langt størstedelens
vedkommende (omkring 90%) af et tre meter højt
trådhegn forsynet med sensorer, så israelerne
kan opsnappe en potentiel terrorists forsøg på
at klatre over. Brugen af ordet "mur" - den
betegnelse Israels modstandere vælger for at skabe
associationer til Berlin-muren - om hele barrieren er
udtryk for en stillingtagen i konflikten, der ingen
steder hører hjemme i et stykke oplysningsmateriale
på DRs hjemmeside.
Vestbredden
Kortet er forsynet med "knapper" med tilhørende
tekst. Ud for den knap, der viser barrierens rute, står
der - noget misvisende - "Mur", selvom langt
størstedelen som sagt er trådhegn. Uddybende
tekst: "Rød markering = muren er færdig;
sort markering = opførelsen er vedtaget. Linieføringen
er i overensstemmelse med den israelske hærs kort
af 20. februar 2005."
Til det sidste kunne man indvende, at det måske
var på tide at justere kortet til at reflektere
nutiden, herunder de sektioner, som den israelske højesteret
har beordret tættere på "den grønne
linie" (våbenhvilelinien indtil Seksdageskrigen
i 1967).
|
|
Kortet
kan ses på DRs hjemmeside her. |
Den næste knap viser angiveligt barrierens "sidste
fase" - en "mur" i nord-sydgående
retning, der ifølge kortet skulle skære
Vestbredden i to lige store dele. Tekst: "Sidste
etape: er planlagt, men indgår ikke i de officielle
planer".
Denne del af projektet var en del af et tidligere udkast,
der for længst er blevet opgivet. Hvorfor den
stadig figurerer på DRs kort, kan man kun gætte
på. Hvis man skulle beskæftige sig med uofficielle,
opgivede planer på begge sider af konflikten,
kunne man trække mange interessante streger på
kortet.
Knap 3 viser midlertidigt "beslaglagt" jord,
antageligt militære områder, knap 4 jødiske
bosættelser, og knap 5 de fire bosættelser,
som i 2005 blev rømmet som en del af Ariel Sharons
Gaza-tilbagetrækningsplan.
Knap 6 viser indtegningen af nogle områder, der
ifølge teksten er "jødiske enklaver,
der vil være følgen af de mest vidtgående
planer for bosættelsespolitikken". Her er
der igen tale om spekulation, hvilket ikke hjælper
til at give et retvisende billede. Faktisk kunne man
sagtens indtegne nogle planer, der var endnu mere vidtgående,
når man nu alligevel har bevæget sig ind
på det teoretiske område.
Vi ved fra lækkede oplysninger om forhandlingerne
mellem Israels premierminister Ehud Olmert og formanden
for det palæstinensiske
selvstyre, Mahmoud Abbas, at det israelske tilbud
til palæstinenserne i øjeblikket omfatter
overdragelse af næsten hele Vestbredden til palæstinenserne,
med kompensation for de dele (større bosættelser),
der måtte forblive israelske.
Knap 7 - Tekst: "Det særlige vejnet, der
er bygget til bosætterne, og som palæstinenserne
ikke har adgang til". Det, der vises, er alle de
større veje på Vestbredden. mange af dem
er bestemt ikke "bygget til bosætterne",
da de har eksisteret i en eller anden form de sidste
hundrede år. Desuden har alle veje på Vestbredden
været tilgængelige for palæstinenserne,
indtil "den anden intifada" brød ud
i år 2000 med tusindvis af angreb på civile
israelere til følge. På grund af palæstinensisk
terror - og kun derfor - har Israel været nødt
til at sikre nogle af vejene for israelske borgere på
Vestbredden. Men vejnettet på kortet er under
alle omstændigheder ikke retvisende, og tjener
kun det formål at støtte den usandfærdige
påstand om, at Israel forsøger at inføre
en slags "apartheid" på Vestbredden.
Knap 8 viser "det palæstinensiske selvstyreområde,
hvis de mest vidtgående israelske planer gennemføres".
Mere spekulation.
Knap 9: "Israel har annekteret store områder
øst og nord for den del af Jerusalem, der blev
tilkendt Israel i 1948". Her er der en historisk
unøjagtighed. Israel er aldrig blevet "tilkendt"
nogen del af Jerusalem. Den plan, som blev vedtaget
af FN den 29. november 1947, foreslog Jerusalem som
international zone. Men planen blev aldrig ført
ud i livet, da araberne afviste den, og i stedet angreb
den jødiske stat. Efter krigen i 1948-49 blev
parterne enige om en våbenhvilelinie, "den
grønne linie", der gjaldt indtil Seksdageskrigen
i 1967. Siden da er der ikke indgået nogen aftale
om den endelige grænse, og heller ikke FN har
- i modsætning til den gængse opfattelse,
der ofte præsenteres i medierne - vedtaget nogen
resolutioner med definition af grænserne, der
overlades til forhandling mellem parterne.
Jerusalem og Gaza
DRs interaktive kort indeholder også to sekundære
kort, over henholdsvis Jerusalem og Gaza. Jerusalem-kortet
er bygget op på samme måde, og indeholder
nogle af de samme fejl og tendentiøse formuleringer.
Blandt andet står der: "Den israelske regering
har finansieret en byudvikling på det besatte
territorium, der vil gøre en tilbagevenden til
forholdene før 1967-krigen meget vanskelig".
Den slags subjektive synspunkter bør der ikke
være plads til i et stykke nøgternt informationsmateriale.
Men teksten dækker nok over den gængse misforståelse,
at der skulle være international konsensus om,
at "den grønne linie" skal udgøre
en fremtidig grænse. Idéen er et klassisk
pro-palæstinensisk synspunkt, som der imidlertid
ikke belæg for, hverken i de indgåede fredsplaner
eller i FNs sikkerhedsråds resolution
242, der udgør fundamentet for hele fredsprocessen.
Hvis man vil forvisse sig om, at det forholder sig sådan,
kan man bare prøve at forestille sig, at Grædemuren
og den jødiske del af den gamle by i Jerusalem
atter skulle komme under arabisk kontrol. Det forekommer
ikke sandsynligt.
Om vejnettet i Jerusalem står der: "Bosætternes
priviligerede vejnet er i Jerusalem-regionen med til
at skære det palæstinensiske område
op i småbidder". Endnu en gang vises de almindelige
hovedveje som "bosætterveje", hvilket
ikke har hold i virkeligheden. En af vejene er eksempelvis
Hebron Road, der går gennem det arabiske Østjerusalem
og hovedsagligt bruges af arabere, og altså ikke
skærer noget som helst op i småbidder. Teksten
lader til at være skrevet med det formål
at støtte den "apartheid-teori", som
nogle anti-israelske agitatorer gør meget ud
af at promovere.
Til slut står der ud for en knap med betegnelsen
"Selvstyre-området" følgende
tekst: "Mens palæstinenserne ser Østjerusalem
som deres fremtidige hovedstad, ser de israelske planlæggere
en opsplitning af de palæstinensiske områder
i regionen". Endnu et eksempel på et tendentiøst
udsagn, der tillægger "de israelske planlæggere"
skumle planer om at forhindre skabelsen af en sammenhængende
palæstinensisk stat.
Om Gaza-kortet er der bare at sige, at det - til trods
for at teksten er blevet rettet til "tidligere
jødiske bosættelser" - virker en smule
forældet, da det stadig viser jødiske bosættelser
i området, der som bekendt blev evakueret i 2005.
I bunden af det interaktive kort står der da
også, at det er "redigeret september 2005",
mens sikkerhedsbarrieren
- "muren" - angiveligt er indtegnet på
basis af et kort fra det israelske militær, dateret
20. februar 2005.
Men da kortet til stadighed bruges som illustration
til aktuelle artikler om emnet, var det måske
en idé at få det opdateret til nutidige
forhold, samt at få rettet de faktuelle fejl,
så det kan tjene det formål, som man må
antage - og håbe - har været hensigten,
nemlig at formidle retvisende information.
Israel-Online har 1. februar 2009 indsendt en klage
til redaktionen af DRs hjemmeside og foreslået
at fejlene bliver rettet, men har pr. 1. juni 2009 endnu
ikke modtaget noget svar.
Kortet kan ses mange steder på DRs hjemmeside,
bl.a. her.
Læs også Redaktørens klumme:
Hvorfor
kaldes et hegn en mur?
Tilbage
|