Untitled Document
|
Israel-Online,
25. oktober 2006
Selvstyrets TV: Jøder har ingen
historisk tilknytning til Grædemuren
Den israelske NGO "Palestinian Media
Watch", der overvåger de palæstinensiske
medier, rapporterer løbende om anti-israelsk
og anti-semitisk propaganda på det selvstyrekontrollerede
palæstinensiske TV.
Ud over den almindelige forherligelse
af selvmordsbombemænd og regelmæssige opildnen
til had og vold mod israelere og jøder, søger
selvstyret systematisk, gennem propagandaudsendelser
forklædt som historiske programmer, at omskrive
historien i palæstinensernes bevidsthed, for at
udviske det jødiske folks tilhørsforhold
til Israel.
Det seneste budskab fra selvstyret af
denne art er, at jøderne i virkeligheden slet
ingen historisk tilknytning har til Grædemuren,
der ellers menes at være den sidste rest af det
jødiske tempel, som blev ødelagt af romerne
i år 135.
Ifølge Palestinian
Media Watch' artikel fra 19. oktober 2006 af Itamar
Marcus og Barbara Crook fokuserer Det Palæstinensiske
Selvstyres TV-programmer i ramadan-måneden på
religiøse emner. Men selv i disse programmer
indsætter palæstinensisk TV politiske, hadefulde
og voldsansporende meddelelser rettet mod Israel. Palæstinensisk
TV styres fra Det Palæstinensiske Selvstyres præsident,
Mahmoud Abbas' kontor.
Et ganske særligt budskab, som
er blevet stærkt betonet gennem mange genudsendelser
af "historiske" programmer, er benægtelsen
af Israels ret til at eksistere.
Et program, som for nylig er dukket op
på Palæstinensisk TV tre gange i løbet
af en enkelt uge, byder på et interview med dr.
Hassan Khader, grundlægger af "Al Quds-encyklopedien",
som hævder, at jøderne slet ikke har nogen
ældgammel historisk tilknytning til det jødiske
tempels vestmur, også kaldet Grædemuren.
Dr. Khader fortæller bl.a. at "jødernes
første tilknytning til dette sted begyndte i
det 16. århundrede, og bedyrer, med en ukendt
"hebraisk encyklopedi" som kilde, at "den
jødiske tilknytning er en tilfældig tilknytning,
som begyndte i den osmanniske æra. Forholder det
sig sådan, er den jødiske tilknytning til
dette sted en tilknytning af nyere dato, ikke fra oldtiden,
dens rødder er ikke som den islamiske tilknytnings
rødder".
Grædemurens sande navn er, ifølge denne
palæstinensiske akademiker, "Al Buraq-muren",
opkaldt efter Muhammeds hest, som ifølge en islamisk
tradition, der skal hylde Jerusalem, stod bundet til
muren.
Itamar Marcus og Barbara Crook fra PMW
forklarer at Koranen (Sura 17) skriver, at Muhammed
drog på en natlig rejse fra moskeen i Mekka til
"Den fjerneste moske" (Al Aqsa på arabisk),
som oprindelig mentes at betyde himlen. Efter den islamiske
erobring af Jerusalem, gav muslimerne begrebet "Al
Aqsa" en ny fortolkning – som betød,
at det var en moske i Jerusalem, bygget på ruinerne
af det jødiske tempel, ovenover Grædemuren.
Al Aksa-moskeen i den sydlige ende af
tempelpladsen blev bygget i 600-tallet, mens Grædemurens
nederste del er meget ældre. Men ifølge
dr. Hassan Khader er Grædemuren en del af Al Aksa-moskeen:
Khader: "Vi opfandt ikke dette sted,
Al Buraq-muren. I må være klar over, at
denne mur ... er den eneste, som har båret et
islamisk navn siden islams skabelse. Allah, Han være
lovet, gav Al-Aqsa dens navn, og Al-Buraq-muren blev
navngivet af Profeten."
"Al Buraq-muren er den station, ligesom
en rumstation, hvor Al Buraq [Muhammeds hest] landede
... og Profeten bandt Al Buraq [til muren]."
"Hvem ville have troet, at israelerne
ville ankomme 1400 år efter, erobre Jerusalem
og gøre denne mur til deres særlige helligdom,
hvor de afholder gudstjeneste og beder?"
Dr. Hassan Khader afslutter, ifølge
Palestinian Media Watch, interviewet med at prise de
voldelige angreb på jøder - kaldet "revolutioner",
som palæstinensiske arabere har foranstaltet gennem
de sidste hundrede år, for at forhindre jøder
i at få adgang til Grædemuren og Tempelbjerget.
Han nævner specifikt det arabiske oprør
i 1929, der kostede mange jøder livet, samt den
seneste "anden intifada", også kaldet
"Al Aksa-intifadaen".
Khader: "Dette er den eneste blandt
Al Aqsas mure, for hvis skyld der fandt en revolution
sted i forrige århundrede. Alle kender til Al
Buraq-revolutionen, som fandt sted den 23. august 1929.
Denne revolution, som fandt sted for dette for muslimer
hellige sted, og vi ved, alle I, oh brødre, at
Al Buraq-revolutionen var en 'bølge'-revolution,
hele det palæstinensiske folk tog del i den."
"[Nogle vil måske hævde:] Al Buraq-muren
er blot en lille mur, ganske få meter lang, blot
nogle mursten, hvad er den værd? Det, der interesserer
os, er Al Aqsa-moskeen, og vi kan give den [muren] til
jøderne, de har ikke [andre] religiøse
steder. Dette er en meget betydningsfuld sag! Dette
sted repræsenterer i øjeblikket kernen
i den arabisk-israelske konflikt. Dette er det mest
afgørende punkt i den arabisk-israelske konflikt.
Ingen kan ignorere det længere. Som vi har sagt,
revolutioner har fundet sted for dens [Al Buraqs] skyld,
og for dens skyld finder revolutioner stadig sted i
vore dage. Den første revolution i forrige århundrede
var opkaldt efter Al Buraq og Al Aqsa, og den sidste
revolution, den sidste intifada, Al Aqsa-intifadaen,
den lever vi stadig i helt frem til i dag."
Kilde: Palæstinensisk TV, October 13, 2006 http://pmw.org.il/bulletins_oct2006.htm#b191006.
Tilbage
|
Untitled Document
|