Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 
Untitled Document



 

 

 

Israel-Online, 25. oktober 2006
Selvstyrets TV: Jøder har ingen historisk tilknytning til Grædemuren

Den israelske NGO "Palestinian Media Watch", der overvåger de palæstinensiske medier, rapporterer løbende om anti-israelsk og anti-semitisk propaganda på det selvstyrekontrollerede palæstinensiske TV.

Ud over den almindelige forherligelse af selvmordsbombemænd og regelmæssige opildnen til had og vold mod israelere og jøder, søger selvstyret systematisk, gennem propagandaudsendelser forklædt som historiske programmer, at omskrive historien i palæstinensernes bevidsthed, for at udviske det jødiske folks tilhørsforhold til Israel.

Det seneste budskab fra selvstyret af denne art er, at jøderne i virkeligheden slet ingen historisk tilknytning har til Grædemuren, der ellers menes at være den sidste rest af det jødiske tempel, som blev ødelagt af romerne i år 135.

Ifølge Palestinian Media Watch' artikel fra 19. oktober 2006 af Itamar Marcus og Barbara Crook fokuserer Det Palæstinensiske Selvstyres TV-programmer i ramadan-måneden på religiøse emner. Men selv i disse programmer indsætter palæstinensisk TV politiske, hadefulde og voldsansporende meddelelser rettet mod Israel. Palæstinensisk TV styres fra Det Palæstinensiske Selvstyres præsident, Mahmoud Abbas' kontor.

Et ganske særligt budskab, som er blevet stærkt betonet gennem mange genudsendelser af "historiske" programmer, er benægtelsen af Israels ret til at eksistere.

Et program, som for nylig er dukket op på Palæstinensisk TV tre gange i løbet af en enkelt uge, byder på et interview med dr. Hassan Khader, grundlægger af "Al Quds-encyklopedien", som hævder, at jøderne slet ikke har nogen ældgammel historisk tilknytning til det jødiske tempels vestmur, også kaldet Grædemuren.

Dr. Khader fortæller bl.a. at "jødernes første tilknytning til dette sted begyndte i det 16. århundrede, og bedyrer, med en ukendt "hebraisk encyklopedi" som kilde, at "den jødiske tilknytning er en tilfældig tilknytning, som begyndte i den osmanniske æra. Forholder det sig sådan, er den jødiske tilknytning til dette sted en tilknytning af nyere dato, ikke fra oldtiden, dens rødder er ikke som den islamiske tilknytnings rødder".

Grædemurens sande navn er, ifølge denne palæstinensiske akademiker, "Al Buraq-muren", opkaldt efter Muhammeds hest, som ifølge en islamisk tradition, der skal hylde Jerusalem, stod bundet til muren.

Itamar Marcus og Barbara Crook fra PMW forklarer at Koranen (Sura 17) skriver, at Muhammed drog på en natlig rejse fra moskeen i Mekka til "Den fjerneste moske" (Al Aqsa på arabisk), som oprindelig mentes at betyde himlen. Efter den islamiske erobring af Jerusalem, gav muslimerne begrebet "Al Aqsa" en ny fortolkning – som betød, at det var en moske i Jerusalem, bygget på ruinerne af det jødiske tempel, ovenover Grædemuren.

Al Aksa-moskeen i den sydlige ende af tempelpladsen blev bygget i 600-tallet, mens Grædemurens nederste del er meget ældre. Men ifølge dr. Hassan Khader er Grædemuren en del af Al Aksa-moskeen:

Khader: "Vi opfandt ikke dette sted, Al Buraq-muren. I må være klar over, at denne mur ... er den eneste, som har båret et islamisk navn siden islams skabelse. Allah, Han være lovet, gav Al-Aqsa dens navn, og Al-Buraq-muren blev navngivet af Profeten."

"Al Buraq-muren er den station, ligesom en rumstation, hvor Al Buraq [Muhammeds hest] landede ... og Profeten bandt Al Buraq [til muren]."

"Hvem ville have troet, at israelerne ville ankomme 1400 år efter, erobre Jerusalem og gøre denne mur til deres særlige helligdom, hvor de afholder gudstjeneste og beder?"

Dr. Hassan Khader afslutter, ifølge Palestinian Media Watch, interviewet med at prise de voldelige angreb på jøder - kaldet "revolutioner", som palæstinensiske arabere har foranstaltet gennem de sidste hundrede år, for at forhindre jøder i at få adgang til Grædemuren og Tempelbjerget. Han nævner specifikt det arabiske oprør i 1929, der kostede mange jøder livet, samt den seneste "anden intifada", også kaldet "Al Aksa-intifadaen".

Khader: "Dette er den eneste blandt Al Aqsas mure, for hvis skyld der fandt en revolution sted i forrige århundrede. Alle kender til Al Buraq-revolutionen, som fandt sted den 23. august 1929. Denne revolution, som fandt sted for dette for muslimer hellige sted, og vi ved, alle I, oh brødre, at Al Buraq-revolutionen var en 'bølge'-revolution, hele det palæstinensiske folk tog del i den."

"[Nogle vil måske hævde:] Al Buraq-muren er blot en lille mur, ganske få meter lang, blot nogle mursten, hvad er den værd? Det, der interesserer os, er Al Aqsa-moskeen, og vi kan give den [muren] til jøderne, de har ikke [andre] religiøse steder. Dette er en meget betydningsfuld sag! Dette sted repræsenterer i øjeblikket kernen i den arabisk-israelske konflikt. Dette er det mest afgørende punkt i den arabisk-israelske konflikt. Ingen kan ignorere det længere. Som vi har sagt, revolutioner har fundet sted for dens [Al Buraqs] skyld, og for dens skyld finder revolutioner stadig sted i vore dage. Den første revolution i forrige århundrede var opkaldt efter Al Buraq og Al Aqsa, og den sidste revolution, den sidste intifada, Al Aqsa-intifadaen, den lever vi stadig i helt frem til i dag."

Kilde: Palæstinensisk TV, October 13, 2006 http://pmw.org.il/bulletins_oct2006.htm#b191006.


Tilbage

 

Untitled Document